حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403

حجت‌الاسلام محصل همدانی درگذشت + زندگی‌نامه

حجت‌الاسلام محصل همدانی درگذشت + زندگی‌نامه

حجت‌الاسلام سید محمدتقی محصل همدانی نماینده مردم شهرستان‌های ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی درگذشت.

به گزارش «یزدرسا»، حجت‌الاسلام سید محمدتقی محصل همدانی نماینده مردم شهرستان‌های ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی  درگذشت.

در متن زیر درباره زندگی این عالم وارسته می‌خوانید:

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدتقی محصل همدانی، در محله خلف باغ یزد چشم به جهان گشود و تا آن زمان كه خود را شناخت محیط پیرامون خود را محیطی عالمانه و مهربانانه لمس کرد. پدرش مرحوم سید میرحسین را در جامه سبزرنگ سیادت و در كسوت شریف روحانیت، اهل موعظه، منبر و امام جماعت محله دید؛ و دایی بزرگوارش حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌محمد وزیری را مردی خدوم به مردم و جامعه یزد دریافت كه این بیت شعر پیوسته ورد زبانش بود و در دستور كارش قرار داشت:

روزی كه دلی را به نگاهی بنوازی/ از عمر همان روز حساب است، دگر هیچ

از آغازین روزهای زندگانی محصل همدانی، لطف ایزدی شامل حالش شد و نیكی و دعای خیر علمای محبوب، مردمی و دانشمند یزد را در خصوصی‌ترین مراحل زندگانی‌اش به چشم، عیان دید.

نوجوانی و جوانی وی مصادف بود با اوج تلاش‌ها و خدمات بی‌شائبه و مخلصانه این دو بزرگوار (مرحوم حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و مرحوم حجت‌الاسلام حاج سید علی‌محمد وزیری یزدی) به اسلام و مسلمین، مردم و جامعه نیکوکار یزد و روزبه‌روز توجه مرحوم محصل همدانی به اوامر ایشان بیشتر و بیشتر می‌شد.

تحصیل در حوزه علمیه یزد و نجف اشرف

حضرت آیت‌الله علاقه بند، حاج شیخ محمود فرساد، حاج میرزا حسن محمودآبادی، حاج شیخ عباس هدایتی اساتیدی بودند که مرحوم محصل همدانی در طول ۶ سال تحصیل (۱۳۳۰ تا ۱۳۳۶) در حوزه علمیه یزد از محضر آن‌ها بهره‌ها برد.

توصیه و اصرار حجت‌الاسلام وزیری وی را عازم نجف اشرف کرد؛ تا از محضر علماء بزرگ اسلام کسب فیض کند. دوران تحصیل مرحوم محصل همدانی در نجف اشرف سه سال به طول انجامید که هم‌زمان با کودتای عبدالکریم قاسم به ایران مراجعت کرد.

شهید آیت‌الله مدنی، آیت‌الله مظفر، آیت‌الله حاج سیدعباس خاتم یزدی، از اساتید مرحوم محصل همدانی بودند؛ که در حوزه علمیه نجف اشرف به نشر علوم دینی و پرورش علماء اسلام و نخبگان همت می‌گماشتند.

بازگشت به یزد و توجه حاج شیخ غلامرضا به سید محمدتقی جوان

بازگشت مرحوم محصل همدانی با استقبال بی‌نظیر و کم‌سابقه مردم یزد و روحانیون همراه بود و حاج شیخ غلام‌رضا به‌قدری به ایشان توجه داشتند که در حضور وی، مردم را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: ((هرکس پشت سر حاج شیخ نماز می‌خواند، بداند سید محمدتقی را عادل می‌دانم)) و به‌این‌ترتیب ایشان را تأیید و تشویق کردند.

هجرت از یزد و تحصیل در قم

محصل همدانی در شهر قم و در حوزه علمیه این شهر مرجع عالی‌قدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی را درک کرد و همواره در درس ایشان شرکت کرد؛ و از نزدیک راه سیر و سلوک ایشان را نظاره‌گر بود.

آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی، آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، آیت‌الله سلطانی بروجردی، آیت‌الله شهید دکتر بهشتی، آیت‌الله شهید دكتر مفتح، آیت‌الله خزعلی و آیت‌الله محمدی گیلانی، از دیگر اساتید به نام بودند که بر گردن محصل همدانی حق استادی داشته‌اند.

همراهی با حضرت آیت‌الله‌العظمی روح‌الله الموسوی الخمینی (امام خمینی) و شروع مبارزات بر ضد رژیم

با اوج گرفتن فساد در هیئت حاکم و دولت ایران و شروع مبارزات حضرت امام با توجه به ارتباطات و رفت‌وآمدهایی که محصل همدانی با حاج‌آقا مصطفی خمینی، آیت‌الله پسندیده و همچنین شخص حضرت امام داشتند، به‌نوعی در کنار درس، مبارزات جدی و مخفیانه خود را علیه رژیم با هدایت و رهبری حضرت امام (ره) آغاز کرد، شرکت در تمام نمازهای جماعتی که در منزل امام برگزار می‌شد و در کنار آن محضر درس ایشان و دیگر برنامه‌هایی که با حضور امام (ره) بود؛ بخشی از خاطرات محصل همدانی در محضر استاد بود. شوق استفاده از محضر حضرت امام (ره) به‌قدری در وجود ایشان شعله می‌کشید که محصل همدانی خانه‌ای در مجاورت بیت شریف و معظم ایشان اجاره کرد و ازآن‌جهت انجام مأموریت‌های مختلف و پیگیری محرمانه بعضی از دستوراتی که حضرت امام صادر می‌کردند، استفاده می‌کرد.

در شبی که مزدوران به منزل امام (ره) یورش بردند و ایشان را دستگیر کردند، محصل همدانی از پشت پنجره اتاق، نظاره‌گر صحنه دستگیری امام بودند؛ که فولکس حامل امام را تعقیب کرده و با ممانعت مأموران روبرو شدند محصل همدانی تصمیم گرفتند بلافاصله مردم را مطلع و در اولین حرکت دستگیری امام را به اطلاع طلاب مدرسه آیت‌الله‌العظمی بروجردی رساندند؛ به‌نحوی‌که در کمتر از یک ساعت خبر دستگیری امام منتشر شد.

از دیگر فعالیت‌های محصل همدانی در جریان مبارزات انقلاب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- دفاع از مدرسه فیضیه قم در جریان حمله سربازان رژیم به فیضیه و نقش محوری محصل همدانی در دفاع از طلاب

- شرکت در مبارزات و راهپیمایی‌های گسترده مردمی علیه رژیم و سازمان‌دهی و مدیریت بعضی از این تظاهرات ازجمله تظاهرات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در بازار تهران و خیابان ناصرخسرو (مرکز تجمعات انقلابیون)

- افشاء محل نگهداری و اختفاء حضرت امام در سال ۱۳۴۲ در محله دَرّوس تهران پس از پیگیری و جستجوهای مستمر محصل همدانی (۱۵ خرداد ۱۳۴۲)

- سخنرانی تند و اعتراض‌آمیز علیه رژیم در زاهدان و در مسجد و حسینیه‌ای كه به همت مرحوم وزیری در این شهر برای شیعیان زاهدان بر پا شده بود. (۱۳۴۴)

- سخنرانی تند، اعتراض‌آمیز و بسیار افشاگرانه علیه رژیم در مسجد حظیره در ایام برگزاری مراسم ترحیم مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمود فرساد استاد حضرت امام (ره)

- حمل نامه‌های محرمانه و بیانیه‌های حضرت امام از کربلا و نجف به ایران در زمان تبعیدشان و همچنین نامه‌های حضرت آیت‌الله پسندیده، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی از قم به نجف در زمان تبعید حضرت امام (ره)

همچنین بعضی از مسئولیت‌های مهمی که محصل همدانی در قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی علاوه بر فعالیت‌های مبارزاتی داشته‌اند به شرح ذیل است:

- مدیریت مدارس حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به پیشنهاد ایشان در حوزه علمیه قم که ثمره آن پرورش صدها مبارز حق‌طلب، مدافع اسلام و رهبری است. از سال ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۵۷

- نماینده حضرت امام (ره) در امور حسبیه و شرعیه بر اساس اجازه کتبی معظم له

پیروزی انقلاب و دهه اول آن

به لطف خدا، یاری امام زمان، رهبری حکیمانه و عالمانه امام خمینی (ره) و تلاش، مجاهدت، ایستادگی و مقاومت ملت ایران، انقلاب پیروز شد و آغازی شد برای پیگیری آرمان‌های حضرت امام (ره) و سازندگی ایران اسلامی

محصل همدانی معتقد بود، كه در گام دوم (پس از پیروزی انقلاب) حتی برای لحظه‌ای نباید امام را تنها گذاشت و با توجه به بحران‌های پس از پیروزی انقلاب همواره تلاش کرد به عهدی که با خدای خود بسته بود، وفادار بوده و لحظه‌ای، دفاع از حقوق مظلوم و آزادی ایران و ایرانی دست برندارد.

در همین راستا زمانی که به محصل همدانی پیشنهاد شد که در محاکم قضایی ایران فعالیت کند، قبول این مسئولیت را (با توجه به مسئولیت سنگینی که قضا و قضاوت دارد) منوط به امر و دستور حضرت امام کرد و زمانی که امام محصل همدانی را به‌اتفاق دو نفر دیگر از طلاب حوزه علمیه مرحوم حجت‌الاسلام غلامرضا سلطانی و آیت‌الله استادی حضور پذیرفتند، فرمودند: ((انقلاب اسلامی‌شده است، شما باید برای این امر بروید و اگر شما نروید پس چه کسی باید برود)) همان شب حضرت امام (ره) دستورات لازم را صادر فرمودند.

بازگشت به یزد بنا به دعوت آیت‌الله شهید صدوقی

در اواخر سال ۱۳۵۸ با توجه به علاقه وافر سومین شهید محراب به آبادانی، تعالی و پیشرفت یزد و جبران عقب‌ماندگی‌های رژیم طاغوت، ایشان (شهید صدوقی) تصمیم گرفتند برادرانی که اصالتاً یزدی هستند و صلاحیت، لیاقت و کاردانی‌شان برای ایشان ثابت شده بود را جهت خدمت به مردم یزد و همشهریانشان دعوت کنند که معظم له در تماسی که با محصل همدانی داشتند، فرمودند: ((اگر بنای خدمت‌گزاری به انقلاب را دارید، نیاز یزد از همه جای دیگر به شما بیشتر است، به یزد بیایید)) و همچنین نامه‌ای برای محصل همدانی ارسال کرده و کتباً و رسماً مسئولیت حوزه علمیه یزد، جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان را به محصل همدانی واگذار کردند. همچنین نامه‌ای محرمانه برای حضرت امام نوشته بودند که از محصل همدانی خواستند آن را به حضور حضرت امام (ره) ببرد. همچنین پس از مراجعت به یزد بنا به پیشنهاد شهید صدوقی، محصل همدانی کاندیدای اولین دوره انتخابات شورای شهر یزد شدند که با رأی قاطع مردم چهار سال در این عرصه علاوه بر تمام مسئولیت‌هایی که داشتند خدمت کرد.

سازمان بازرسی کل کشور و تلاش جهت دفاع از سلامت نظام اداری

- معاونت نهادهای انقلاب اسلامی

در سال ۱۳۶۰ آیت‌الله محقق داماد از محصل همدانی دعوت کردند که با ایشان در سازمان بازرسی کل کشور همکاری کند. با توجه به شناختی که ایشان از محصل همدانی در زمینه نهادهایی که پس از انقلاب تأسیس شده بود داشتند، محصل همدانی را به‌عنوان معاون نهادهای سازمان بازرسی کل کشور انتخاب کردند؛ که در این زمان با توجه به تحقیقات وسیع و همه‌جانبه محصل همدانی و کارشناسان سازمان، گزارشی در ارتباط با وضعیت نهادهای انقلاب اسلامی تهیه و به همراه آیت‌الله محقق داماد به حضور حضرت امام (ره) ارائه کردند؛ که منجر به صدور فرمان هشت ماده‌ای امام (ره) شد و در همین رابطه محصل همدانی مسئولیت دبیر اجرایی شورای هشت ماده‌ای امام را عهده‌دار شد.

- قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور

با توجه به اشراف محصل همدانی به مسائل در سازمان بازرسی کل کشور و بنا بر دستور آیت‌الله محقق داماد، طی حکمی به‌عنوان قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد؛ که با توجه به دیدگاه محصل همدانی تغییری بنیادی و اساسی در روند کاری سازمان بازرسی کل کشور ایجاد شد؛ که از آن به‌عنوان بازرسی تصحیحی نام برده می‌شود؛ که موجبات دلگرمی، تقدیر و تشکر کلیه مسئولان نظام شد.

همچنین گزارش‌های تهیه‌شده به‌دفعات خدمت ریاست محترم جمهور وقت (حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای) ارسال و دستورات لازم توسط ایشان صادر شده است.

حضور در خانه ملت، دوره چهارم و پنجم

در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی با توجه به تکلیفی که از سوی مراجع، علماء و دلسوزان نظام بر محصل همدانی شد، وی تصمیم گرفت در سنگر خانه ملت به دفاع از حقوق مردم یزد و همچنین پیگیری دغدغه سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی مبنی بر جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی مردم یزد بپردازد، در همین راستا، از تمام مسئولیت‌ها و سمت‌هایی که در سازمان بازرسی کل کشور و دیگر ارکان نظام داشت کناره‌گیری کرده و داوطلب نمایندگی مردم شهرستان‌های تفت، ابرکوه، مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی شد؛ که با رأی قاطع مردم طی دو دوره (هشت سال) از این حوزه‌ها به مجلس راه یافت.

وی تمام هم‌وغم خود را به کار گرفت تا بخشی از عقب‌ماندگی‌ها و کمبودهای این چهار شهر را برطرف کند که از اهم اقداماتی که محصل همدانی علاوه بر انجام وظایف نمایندگی، قانون‌گذاری و کلان نگری به لحاظ مسائل ملی برای این چهار شهر پیگیری کرد عبارت است از:

اقدامات انجام‌شده در شهرستان ابرکوه

- پیگیری تا تحقق خواسته تاریخی مردم بخش ابرکوه جهت شهرستان شدن و بهره‌مندی از مزایا و امکانات یک شهرستان در بودجه و تقسیمات کشوری

- پیگیری تحقق خواسته مردم روستای مهرآباد به بخش

- پیگیری مستمر و جدی گازرسانی به شهرستان ابرکوه و بخش‌ها و روستاهای ابرکوه از طریق استان فارس

- پیگیری مستمر و جدی جهت تأمین آب آشامیدنی ابرکوه

- پیگیری جهت اخذ مجوز حفر ۷۰ حلقه چاه به‌منظور تأمین آب کشاورزی در منطقه چاه گیر

- پیگیری تا احداث و تعمیر راه ابرکوه - صفاشهر و برقراری راه مواصلاتی به استان فارس از ناحیه بوانات

- پیگیری مستمر و ویژه محصل همدانی جهت دو بانده کردن راه یزد به شهرستان تفت و از تفت به ابرکوه

- پیگیری تا احداث راه معروف به چغندری بین اسفند آباد ابرکوه و بخش مروست

- پیگیری توسعه و تعمیر راه ابرکوه به سورمق و راه ابرکوه به جرقوئیه

- پیگیری جهت احداث کمربندی در داخل شهرستان ابرکوه

- پیگیری خواست ویژه مردم ابرکوه جهت تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی

- پیگیری جهت تأمین آب آشامیدنی، برق، آسفالت، تلفن و خانه‌های بهداشت برای کلیه روستاهای شهرستان و بخش‌های ابرکوه

- پیگیری احداث چند خانه عالم و دارالقرآن، ورزشگاه و تکمیل سالن‌های ورزشی در آن شهرستان

- پیگیری احداث، تأسیس و توسعه شهرک صنعتی ابرکوه

- پیگیری تأسیس دانشگاه پیام نور ابرکوه

هم‌اکنون تمام این طرح‌ها اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

 

اقدامات انجام‌شده در شهرستان مهریز

- پیگیری تأسیس و تکمیل دانشگاه آزاد شهرستان مهریز

- پیگیری تأسیس و تکمیل دانشگاه پیام نور شهرستان مهریز

- پیگیری احداث بلوار شهید بهشتی از بودجه وزارت کشور، استانداری و کمک‌های مردمی

- پیگیری احداث بلوار شهید زارع زاده از بودجه شهرداری و وزارت کشور، استانداری و کمک‌های مردمی

- پیگیری رفع بن‌بست خیابان منتهی به حسینیه اعظم

- پیگیری آسفالت و اجرای خیابان عمود بر هفتم تیر تا پمپ‌بنزین کرم

- پیگیری آسفالت خیابان‌های سریزد

- پیگیری تأسیس آموزشگاه فنی ارتش در ابتدای سریزد

- پیگیری برداشتن کد تلفن خورمیز، مدوار

- پیگیری تأمین و اجرای برق شهرک شهید موحدین

- پیگیری اختصاص زمین برای دانشگاه عظیم امام صادق (ع)

- پیگیری ویژه اجرای گازرسانی به شهرستان مهریز

- پیگیری احداث و اجرای چند سد خاکی در سطح در محدوده ابراهیم‌آباد

- پیگیری تأسیس و تکمیل استخر سرپوشیده مهریز

- پیگیری تأمین آب آشامیدنی شهر مهریز

- پیگیری جذب و دعوت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جهت احداث واحد صنعتی در شهرک صنعتی مهریز و سریزد ازجمله طرح عظیم کارخانه سیمان بوهروک مهریز

 هم‌اکنون تمام این طرح‌ها اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

 

اقدامات انجام‌شده در شهرستان بافق و بهاباد

- پیگیری، افتتاح و شروع به کار واحد دانشگاه آزاد در بهاباد

- پیگیری و برقراری مبلغی از عوارض معادن اطراف بهاباد به شهر و روستاهای اطراف آن که موجب عمران و آبادانی قابل‌توجهی در بهاباد شده است.

- پیگیری و اجرایی شدن جاده بهاباد به نای بند

- پیگیری و اجرایی شدن چند پروژه صنعتی به‌منظور ایجاد اشتغال در بهاباد

- ارتقاء نمایندگی آموزش‌وپرورش بهاباد به اداره

- پیگیری احداث جاده بهاباد به چادرملو

- پیگیری ساخت ایستگاه راه‌آهن در مسیر راه‌آهن بافق - مشهد در بهاباد

- پیگیری در راستای جابجایی دو روستای زلزله‌خیز و انتقال این روستاها در محل امن

هم‌اکنون تمام این طرح‌ها اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

یادآور می‌شود به لحاظ وظایف قانونی، کار اصلی یک نماینده قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دولت است و محصل همدانی ضمن انجام این دو وظیفه قانونی خود و همچنین عضویت در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و ریاست آن، به‌صورت فوق‌العاده ویژه سعی کرد تا تمام توان خود را جهت آبادانی و رونق حوزه انتخابیه خود به کار گیرد.

معاونت قضایی دادستان کل کشور و دادیار دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران

چون سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر قوه قضائیه تشکیل شده و لازم است معاونین و قائم‌مقام و رئیس آن از میان قضات مجرب انتخاب شوند، محصل همدانی در سال‌های اول به‌عنوان قاضی دادگاه خانواده در بازرسی مشغول و نهایتاً به دادیار دیوان عالی کشور ارتقاء یافت.

و در كنار آن تدریس در دانشكده قضایی، بازرس ستاد حج و زیارت كشور در عربستان و بررسی وضعیت زائران و حجاج ایرانی، عضویت در هیئت پنج‌نفره شناسایی قضات واجد شرایط را نیز عهده‌دار بود.

انتهای خبر/

به گزارش «یزدرسا»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدتقی محصل همدانی، در محله خلف باغ یزد چشم به جهان گشود و تا آن زمان كه خود را شناخت محیط پیرامون خود را محیطی عالمانه و مهربانانه لمس کرد. پدرش مرحوم سید میرحسین را در جامه سبزرنگ سیادت و در كسوت شریف روحانیت، اهل موعظه، منبر و امام جماعت محله دید؛ و دایی بزرگوارش حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌محمد وزیری را مردی خدوم به مردم و جامعه یزد دریافت كه این بیت شعر پیوسته ورد زبانش بود و در دستور كارش قرار داشت:

روزی كه دلی را به نگاهی بنوازی/ از عمر همان روز حساب است، دگر هیچ

از آغازین روزهای زندگانی محصل همدانی، لطف ایزدی شامل حالش شد و نیكی و دعای خیر علمای محبوب، مردمی و دانشمند یزد را در خصوصی‌ترین مراحل زندگانی‌اش به چشم، عیان دید.

نوجوانی و جوانی وی مصادف بود با اوج تلاش‌ها و خدمات بی‌شائبه و مخلصانه این دو بزرگوار (مرحوم حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و مرحوم حجت‌الاسلام حاج سید علی‌محمد وزیری یزدی) به اسلام و مسلمین، مردم و جامعه نیکوکار یزد و روزبه‌روز توجه مرحوم محصل همدانی به اوامر ایشان بیشتر و بیشتر می‌شد.

تحصیل در حوزه علمیه یزد و نجف اشرف

حضرت آیت‌الله علاقه بند، حاج شیخ محمود فرساد، حاج میرزا حسن محمودآبادی، حاج شیخ عباس هدایتی اساتیدی بودند که مرحوم محصل همدانی در طول ۶ سال تحصیل (۱۳۳۰ تا ۱۳۳۶) در حوزه علمیه یزد از محضر آن‌ها بهره‌ها برد.

توصیه و اصرار حجت‌الاسلام وزیری وی را عازم نجف اشرف کرد؛ تا از محضر علماء بزرگ اسلام کسب فیض کند. دوران تحصیل مرحوم محصل همدانی در نجف اشرف سه سال به طول انجامید که هم‌زمان با کودتای عبدالکریم قاسم به ایران مراجعت کرد.

شهید آیت‌الله مدنی، آیت‌الله مظفر، آیت‌الله حاج سیدعباس خاتم یزدی، از اساتید مرحوم محصل همدانی بودند؛ که در حوزه علمیه نجف اشرف به نشر علوم دینی و پرورش علماء اسلام و نخبگان همت می‌گماشتند.

بازگشت به یزد و توجه حاج شیخ غلامرضا به سید محمدتقی جوان

بازگشت مرحوم محصل همدانی با استقبال بی‌نظیر و کم‌سابقه مردم یزد و روحانیون همراه بود و حاج شیخ غلام‌رضا به‌قدری به ایشان توجه داشتند که در حضور وی، مردم را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: ((هرکس پشت سر حاج شیخ نماز می‌خواند، بداند سید محمدتقی را عادل می‌دانم)) و به‌این‌ترتیب ایشان را تأیید و تشویق کردند.

هجرت از یزد و تحصیل در قم

محصل همدانی در شهر قم و در حوزه علمیه این شهر مرجع عالی‌قدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی را درک کرد و همواره در درس ایشان شرکت کرد؛ و از نزدیک راه سیر و سلوک ایشان را نظاره‌گر بود.

آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی، آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، آیت‌الله سلطانی بروجردی، آیت‌الله شهید دکتر بهشتی، آیت‌الله شهید دكتر مفتح، آیت‌الله خزعلی و آیت‌الله محمدی گیلانی، از دیگر اساتید به نام بودند که بر گردن محصل همدانی حق استادی داشته‌اند.

همراهی با حضرت آیت‌الله‌العظمی روح‌الله الموسوی الخمینی (امام خمینی) و شروع مبارزات بر ضد رژیم

با اوج گرفتن فساد در هیئت حاکم و دولت ایران و شروع مبارزات حضرت امام با توجه به ارتباطات و رفت‌وآمدهایی که محصل همدانی با حاج‌آقا مصطفی خمینی، آیت‌الله پسندیده و همچنین شخص حضرت امام داشتند، به‌نوعی در کنار درس، مبارزات جدی و مخفیانه خود را علیه رژیم با هدایت و رهبری حضرت امام (ره) آغاز کرد، شرکت در تمام نمازهای جماعتی که در منزل امام برگزار می‌شد و در کنار آن محضر درس ایشان و دیگر برنامه‌هایی که با حضور امام (ره) بود؛ بخشی از خاطرات محصل همدانی در محضر استاد بود. شوق استفاده از محضر حضرت امام (ره) به‌قدری در وجود ایشان شعله می‌کشید که محصل همدانی خانه‌ای در مجاورت بیت شریف و معظم ایشان اجاره کرد و ازآن‌جهت انجام مأموریت‌های مختلف و پیگیری محرمانه بعضی از دستوراتی که حضرت امام صادر می‌کردند، استفاده می‌کرد.

در شبی که مزدوران به منزل امام (ره) یورش بردند و ایشان را دستگیر کردند، محصل همدانی از پشت پنجره اتاق، نظاره‌گر صحنه دستگیری امام بودند؛ که فولکس حامل امام را تعقیب کرده و با ممانعت مأموران روبرو شدند محصل همدانی تصمیم گرفتند بلافاصله مردم را مطلع و در اولین حرکت دستگیری امام را به اطلاع طلاب مدرسه آیت‌الله‌العظمی بروجردی رساندند؛ به‌نحوی‌که در کمتر از یک ساعت خبر دستگیری امام منتشر شد.

از دیگر فعالیت‌های محصل همدانی در جریان مبارزات انقلاب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- دفاع از مدرسه فیضیه قم در جریان حمله سربازان رژیم به فیضیه و نقش محوری محصل همدانی در دفاع از طلاب

- شرکت در مبارزات و راهپیمایی‌های گسترده مردمی علیه رژیم و سازمان‌دهی و مدیریت بعضی از این تظاهرات ازجمله تظاهرات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در بازار تهران و خیابان ناصرخسرو (مرکز تجمعات انقلابیون)

- افشاء محل نگهداری و اختفاء حضرت امام در سال ۱۳۴۲ در محله دَرّوس تهران پس از پیگیری و جستجوهای مستمر محصل همدانی (۱۵ خرداد ۱۳۴۲)

- سخنرانی تند و اعتراض‌آمیز علیه رژیم در زاهدان و در مسجد و حسینیه‌ای كه به همت مرحوم وزیری در این شهر برای شیعیان زاهدان بر پا شده بود. (۱۳۴۴)

- سخنرانی تند، اعتراض‌آمیز و بسیار افشاگرانه علیه رژیم در مسجد حظیره در ایام برگزاری مراسم ترحیم مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمود فرساد استاد حضرت امام (ره)

- حمل نامه‌های محرمانه و بیانیه‌های حضرت امام از کربلا و نجف به ایران در زمان تبعیدشان و همچنین نامه‌های حضرت آیت‌الله پسندیده، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی از قم به نجف در زمان تبعید حضرت امام (ره)

همچنین بعضی از مسئولیت‌های مهمی که محصل همدانی در قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی علاوه بر فعالیت‌های مبارزاتی داشته‌اند به شرح ذیل است:

- مدیریت مدارس حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به پیشنهاد ایشان در حوزه علمیه قم که ثمره آن پرورش صدها مبارز حق‌طلب، مدافع اسلام و رهبری است. از سال ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۵۷

- نماینده حضرت امام (ره) در امور حسبیه و شرعیه بر اساس اجازه کتبی معظم له

پیروزی انقلاب و دهه اول آن

به لطف خدا، یاری امام زمان، رهبری حکیمانه و عالمانه امام خمینی (ره) و تلاش، مجاهدت، ایستادگی و مقاومت ملت ایران، انقلاب پیروز شد و آغازی شد برای پیگیری آرمان‌های حضرت امام (ره) و سازندگی ایران اسلامی

محصل همدانی معتقد بود، كه در گام دوم (پس از پیروزی انقلاب) حتی برای لحظه‌ای نباید امام را تنها گذاشت و با توجه به بحران‌های پس از پیروزی انقلاب همواره تلاش کرد به عهدی که با خدای خود بسته بود، وفادار بوده و لحظه‌ای، دفاع از حقوق مظلوم و آزادی ایران و ایرانی دست برندارد.

در همین راستا زمانی که به محصل همدانی پیشنهاد شد که در محاکم قضایی ایران فعالیت کند، قبول این مسئولیت را (با توجه به مسئولیت سنگینی که قضا و قضاوت دارد) منوط به امر و دستور حضرت امام کرد و زمانی که امام محصل همدانی را به‌اتفاق دو نفر دیگر از طلاب حوزه علمیه مرحوم حجت‌الاسلام غلامرضا سلطانی و آیت‌الله استادی حضور پذیرفتند، فرمودند: ((انقلاب اسلامی‌شده است، شما باید برای این امر بروید و اگر شما نروید پس چه کسی باید برود)) همان شب حضرت امام (ره) دستورات لازم را صادر فرمودند.

بازگشت به یزد بنا به دعوت آیت‌الله شهید صدوقی

در اواخر سال ۱۳۵۸ با توجه به علاقه وافر سومین شهید محراب به آبادانی، تعالی و پیشرفت یزد و جبران عقب‌ماندگی‌های رژیم طاغوت، ایشان (شهید صدوقی) تصمیم گرفتند برادرانی که اصالتاً یزدی هستند و صلاحیت، لیاقت و کاردانی‌شان برای ایشان ثابت شده بود را جهت خدمت به مردم یزد و همشهریانشان دعوت کنند که معظم له در تماسی که با محصل همدانی داشتند، فرمودند: ((اگر بنای خدمت‌گزاری به انقلاب را دارید، نیاز یزد از همه جای دیگر به شما بیشتر است، به یزد بیایید)) و همچنین نامه‌ای برای محصل همدانی ارسال کرده و کتباً و رسماً مسئولیت حوزه علمیه یزد، جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان را به محصل همدانی واگذار کردند. همچنین نامه‌ای محرمانه برای حضرت امام نوشته بودند که از محصل همدانی خواستند آن را به حضور حضرت امام (ره) ببرد. همچنین پس از مراجعت به یزد بنا به پیشنهاد شهید صدوقی، محصل همدانی کاندیدای اولین دوره انتخابات شورای شهر یزد شدند که با رأی قاطع مردم چهار سال در این عرصه علاوه بر تمام مسئولیت‌هایی که داشتند خدمت کرد.

سازمان بازرسی کل کشور و تلاش جهت دفاع از سلامت نظام اداری

- معاونت نهادهای انقلاب اسلامی

در سال ۱۳۶۰ آیت‌الله محقق داماد از محصل همدانی دعوت کردند که با ایشان در سازمان بازرسی کل کشور همکاری کند. با توجه به شناختی که ایشان از محصل همدانی در زمینه نهادهایی که پس از انقلاب تأسیس شده بود داشتند، محصل همدانی را به‌عنوان معاون نهادهای سازمان بازرسی کل کشور انتخاب کردند؛ که در این زمان با توجه به تحقیقات وسیع و همه‌جانبه محصل همدانی و کارشناسان سازمان، گزارشی در ارتباط با وضعیت نهادهای انقلاب اسلامی تهیه و به همراه آیت‌الله محقق داماد به حضور حضرت امام (ره) ارائه کردند؛ که منجر به صدور فرمان هشت ماده‌ای امام (ره) شد و در همین رابطه محصل همدانی مسئولیت دبیر اجرایی شورای هشت ماده‌ای امام را عهده‌دار شد.

- قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور

با توجه به اشراف محصل همدانی به مسائل در سازمان بازرسی کل کشور و بنا بر دستور آیت‌الله محقق داماد، طی حکمی به‌عنوان قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد؛ که با توجه به دیدگاه محصل همدانی تغییری بنیادی و اساسی در روند کاری سازمان بازرسی کل کشور ایجاد شد؛ که از آن به‌عنوان بازرسی تصحیحی نام برده می‌شود؛ که موجبات دلگرمی، تقدیر و تشکر کلیه مسئولان نظام شد.

همچنین گزارش‌های تهیه‌شده به‌دفعات خدمت ریاست محترم جمهور وقت (حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای) ارسال و دستورات لازم توسط ایشان صادر شده است.

حضور در خانه ملت، دوره چهارم و پنجم

در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی با توجه به تکلیفی که از سوی مراجع، علماء و دلسوزان نظام بر محصل همدانی شد، وی تصمیم گرفت در سنگر خانه ملت به دفاع از حقوق مردم یزد و همچنین پیگیری دغدغه سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی مبنی بر جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی مردم یزد بپردازد، در همین راستا، از تمام مسئولیت‌ها و سمت‌هایی که در سازمان بازرسی کل کشور و دیگر ارکان نظام داشت کناره‌گیری کرده و داوطلب نمایندگی مردم شهرستان‌های تفت، ابرکوه، مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی شد؛ که با رأی قاطع مردم طی دو دوره (هشت سال) از این حوزه‌ها به مجلس راه یافت.

وی تمام هم‌وغم خود را به کار گرفت تا بخشی از عقب‌ماندگی‌ها و کمبودهای این چهار شهر را برطرف کند که از اهم اقداماتی که محصل همدانی علاوه بر انجام وظایف نمایندگی، قانون‌گذاری و کلان نگری به لحاظ مسائل ملی برای این چهار شهر پیگیری کرد عبارت است از:

اقدامات انجام‌شده در شهرستان ابرکوه

- پیگیری تا تحقق خواسته تاریخی مردم بخش ابرکوه جهت شهرستان شدن و بهره‌مندی از مزایا و امکانات یک شهرستان در بودجه و تقسیمات کشوری

- پیگیری تحقق خواسته مردم روستای مهرآباد به بخش

- پیگیری مستمر و جدی گازرسانی به شهرستان ابرکوه و بخش‌ها و روستاهای ابرکوه از طریق استان فارس

- پیگیری مستمر و جدی جهت تأمین آب آشامیدنی ابرکوه

- پیگیری جهت اخذ مجوز حفر ۷۰ حلقه چاه به‌منظور تأمین آب کشاورزی در منطقه چاه گیر

- پیگیری تا احداث و تعمیر راه ابرکوه - صفاشهر و برقراری راه مواصلاتی به استان فارس از ناحیه بوانات

- پیگیری مستمر و ویژه محصل همدانی جهت دو بانده کردن راه یزد به شهرستان تفت و از تفت به ابرکوه

- پیگیری تا احداث راه معروف به چغندری بین اسفند آباد ابرکوه و بخش مروست

- پیگیری توسعه و تعمیر راه ابرکوه به سورمق و راه ابرکوه به جرقوئیه

- پیگیری جهت احداث کمربندی در داخل شهرستان ابرکوه

- پیگیری خواست ویژه مردم ابرکوه جهت تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی

- پیگیری جهت تأمین آب آشامیدنی، برق، آسفالت، تلفن و خانه‌های بهداشت برای کلیه روستاهای شهرستان و بخش‌های ابرکوه

- پیگیری احداث چند خانه عالم و دارالقرآن، ورزشگاه و تکمیل سالن‌های ورزشی در آن شهرستان

- پیگیری احداث، تأسیس و توسعه شهرک صنعتی ابرکوه

- پیگیری تأسیس دانشگاه پیام نور ابرکوه

هم‌اکنون تمام این طرح‌ها اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

 

اقدامات انجام‌شده در شهرستان مهریز

- پیگیری تأسیس و تکمیل دانشگاه آزاد شهرستان مهریز

- پیگیری تأسیس و تکمیل دانشگاه پیام نور شهرستان مهریز

- پیگیری احداث بلوار شهید بهشتی از بودجه وزارت کشور، استانداری و کمک‌های مردمی

- پیگیری احداث بلوار شهید زارع زاده از بودجه شهرداری و وزارت کشور، استانداری و کمک‌های مردمی

- پیگیری رفع بن‌بست خیابان منتهی به حسینیه اعظم

- پیگیری آسفالت و اجرای خیابان عمود بر هفتم تیر تا پمپ‌بنزین کرم

- پیگیری آسفالت خیابان‌های سریزد

- پیگیری تأسیس آموزشگاه فنی ارتش در ابتدای سریزد

- پیگیری برداشتن کد تلفن خورمیز، مدوار

- پیگیری تأمین و اجرای برق شهرک شهید موحدین

- پیگیری اختصاص زمین برای دانشگاه عظیم امام صادق (ع)

- پیگیری ویژه اجرای گازرسانی به شهرستان مهریز

- پیگیری احداث و اجرای چند سد خاکی در سطح در محدوده ابراهیم‌آباد

- پیگیری تأسیس و تکمیل استخر سرپوشیده مهریز

- پیگیری تأمین آب آشامیدنی شهر مهریز

- پیگیری جذب و دعوت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جهت احداث واحد صنعتی در شهرک صنعتی مهریز و سریزد ازجمله طرح عظیم کارخانه سیمان بوهروک مهریز

 هم‌اکنون تمام این طرح‌ها اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

 

اقدامات انجام‌شده در شهرستان بافق و بهاباد

- پیگیری، افتتاح و شروع به کار واحد دانشگاه آزاد در بهاباد

- پیگیری و برقراری مبلغی از عوارض معادن اطراف بهاباد به شهر و روستاهای اطراف آن که موجب عمران و آبادانی قابل‌توجهی در بهاباد شده است.

- پیگیری و اجرایی شدن جاده بهاباد به نای بند

- پیگیری و اجرایی شدن چند پروژه صنعتی به‌منظور ایجاد اشتغال در بهاباد

- ارتقاء نمایندگی آموزش‌وپرورش بهاباد به اداره

- پیگیری احداث جاده بهاباد به چادرملو

- پیگیری ساخت ایستگاه راه‌آهن در مسیر راه‌آهن بافق - مشهد در بهاباد

- پیگیری در راستای جابجایی دو روستای زلزله‌خیز و انتقال این روستاها در محل امن

هم‌اکنون تمام این طرح‌ها اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

یادآور می‌شود به لحاظ وظایف قانونی، کار اصلی یک نماینده قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دولت است و محصل همدانی ضمن انجام این دو وظیفه قانونی خود و همچنین عضویت در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و ریاست آن، به‌صورت فوق‌العاده ویژه سعی کرد تا تمام توان خود را جهت آبادانی و رونق حوزه انتخابیه خود به کار گیرد.

معاونت قضایی دادستان کل کشور و دادیار دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران

چون سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر قوه قضائیه تشکیل شده و لازم است معاونین و قائم‌مقام و رئیس آن از میان قضات مجرب انتخاب شوند، محصل همدانی در سال‌های اول به‌عنوان قاضی دادگاه خانواده در بازرسی مشغول و نهایتاً به دادیار دیوان عالی کشور ارتقاء یافت.

و در كنار آن تدریس در دانشكده قضایی، بازرس ستاد حج و زیارت كشور در عربستان و بررسی وضعیت زائران و حجاج ایرانی، عضویت در هیئت پنج‌نفره شناسایی قضات واجد شرایط را نیز عهده‌دار بود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از