حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یزد خانه تکواندو ندارد؛

خانه‌به‌دوشی تکواندوکاران یزدی

خانه‌به‌دوشی تکواندوکاران یزدی

بزرگترین مشکل تکواندوکاران یزدی نداشتن خانه تکواندو است و این ورزشکاران سالن اختصاصی و محلی با عنوان سالن تمرین یا مسابقه ندارند.

به گزارش یزدرسا، تکواندو یکی از ورزش‌های پرطرفدار در میان رشته‌های رزمی است و بیشترین تعداد ورزشکار را در میان سایر ورزش‌های رزمی در خود جای داده است، اما برخلاف طرفداران بسیار و ارتقای مهارت‌ها، تکواندوکاران استان یزد با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلاتی که اگر برای حل و برطرف کردن آنها اهتمام بیشتری وجود داشته باشد متناسب با آن ضریب موفقیت بین‌المللی نیز قطعا افزایش پیدا می‌کند و ورزشکاران تکواندوی استان می‌توانند بر روی سکوهای قهرمانی بیشتری در سطح ملی، آسیایی و یا حتی جهانی و بین‌المللی قرار بگیرند.

حسین گل‌محمدی دبیر هیأت تکواندوی استان با اشاره به وضعیت این هیأت و تکواندوکاران یزدی در گفتگو با یزدرسا، گفت: براساس آمار اداره کل ورزش و جوانان هیأت تکواندوی استان یزد جایگاه اول تا سوم را در بین هیأت‌های استانی داراست و در سطح ملی نیز جزو ۱۵هیأت برتر کشور است و اکنون ۸ هیئت شهرستانی تکواندو در شهرستان‌های بافق، بهاباد، اردکان، میبد، مهریز، خاتم، تفت و یزد فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ که عهده‌دار دبیری این هیأت شدم، در استان یزد تعداد ۷ مربی تکواندو در بخش آقایان فعالیت داشتند که این آمار اکنون به ۲۶ نفر رسیده است، همچنین تعداد مربیان تکواندو در بخش بانوان استان یزد نیز در این بازه زمانی از ۵ مربی به ۲۲ نفر سیده است.

 گل‌محمدی عنوان کرد: تعداد تکواندوکاران استان یزد در سال ۹۷ نیز تقریبا ۷۰۰ نفر در بخش اقایان و ۵۰۰ نفر در بخش بانوان بودند که این طبق آمار سایت فدراسیون تکواندو اکنون این آمار افزایش چشمگیری داشته و تقریبا به هزار و ۵۰۰ تکواندوکار در بخش آقایان و هزار و ۳۰۰ تکواندوکار در بخش بانوان رسیده است.

وی بزرگترین مشکل تکواندوکاران یزدی را نبود خانه تکواندو دانست و افزود: تکواندوکاران استان یزد سالن اختصاصی و محلی با عنوان سالن تمرین، سالن آزمون و یا سالن مسابقه ندارند و برای هر مسابقه باید تشک‌ها و تجهیزات مربوط به این رشته را از سالنی به سالن دیگر جابه‌جا کنند.

دبیر هیأت تکواندوی استان یزد گفت: برای برگزاری مسابقات باید سالن‌های ورزشی داخل شهر را اجاره کنیم تا بتوانیم مسابقات را برگزار کنیم وبه همین دلیل تجهیزات و‌ امکانات تکواندوکاران یزدی به دلیل جابه‌جایی بین مکان‌های مختلف برای انجام مسابقات و فعالیت‌های هیئت مستهلک می‌شود.

وی اضافه کرد: تکواندوکاران یزدی خانه به دوش هستند و با وجود اینکه حتی شهرستان‌های شهرهای دیگر هم دارای خانه تکواندو هستند اما یزد تنها شهری در کشور است که خانه تکواندو ندارد.

گل‌محمدی با تاکید بر نقش خانه تکواندو برقهرمانی تکواندوکاران یزدی ادامه داد: علیرغم اینکه پیگیری زیادی از سوی دست اندرکاران هیات تکواندوی استان برای اختصاص خانه تکواندو انجام گرفت و از مسئولان درخواست شد تا این مشکل تکواندوکاران یزدی مرتفع شود اما این پیگیری‌ها راه به جایی نبرد و با گذشت سه سال از وعده مسئولان همچنان این مشکل برقرار است و بلاتکلیف مانده است.

وی یکی دیگر از مشکلات تکواندوکاران یزدی را نداشتن تیمی ازاستان یزد در لیگ کشور دانست و افزود: داشتن تیم در لیگ کشورهزینه بالایی دارد و چون هیأت تکواندوی استان یزد حامی مالی ندارد تاکنون نتوانسته تیمی در لیگ کشوری داشته باشد.

دبیر هیأت تکواندوی استان یزد ادامه داد: هیأت تکواندوی استان یزد خود نیز توانایی مالی برای داشتن تیم در لیگ کشور ندارد و در این زمینه از سوی مسئولان و بخش خصوصی نیز حمایت مالی صورت نگرفته است بنابراین ورزشکاران و تکواندوکاران یزدی باید برای شرکت در مسابقات عضو تیم‌های دیگر استان‌ها شوند و این وضعیت برای یزد خوب نیست.

گل‌محمدی با اشاره به فراهم آوردن زیرساخت‌های تجهیزات برای تکواندوکاران یزدی گفت: با وجود هزینه‌های بالا، سیستم الکترونیکی برای نصب روی تجهیزات تکواندوکاران یزدی خریداری شده و بر روی تجهیزات نصب می‌شود.

وی با اشاره به قهرمانی و افتخارآفرینی تکواندوکاران یزدی ادامه داد: یک نفر در بخش آقایان به نام سعید صادقیان‌پور و یک نفر به نام نازنین زهرامرادی در بخش بانوان عضو تیم ملی هستند و صادقیان‌پور قهرمانی جهان وآسیا در بخش پاراتکواندو دارد.

تکواندوی استان یزد در حوزه بانوان و آقایان حرف زیادی برای گفتن دارد و از پتانسیل و ظرفیت لازم برای موفقیت در مسابقات در سطح ملی، آسیایی و جهانی برخوردار است اما مشکلات عمده‌ای چون نبود خانه تکواندو و نداشتن تیمی در لیگ کشوری عمده مشکل تکواندوکاران یزدی است که در این زمینه نیازمند همراهی و حمایت مالی از سوی مسئولان و دستگاه‌های ذیربط است که این حمایت می‌تواند تکواندوکاران یزدی را بیش از پیش بر سکوهای قهرمانی قرار دهد.

انتهای پیام/ع  

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از