حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یادداشت؛

خبرنگار گام دوم انقلاب

خبرنگار گام دوم انقلاب

هفدهم مردادماه، روز خبرنگار فرصت مناسبی است تا ضمن ارج نهادن به پیشگامان آگاهی و هدایت جامعه، مروری مجدد بر رسالت‌های این قشر اثرگذار داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، علی پورمیرزایی، مسئول سازمان بسیج رسانه استان یزد در یادداشتی  با عنوان «خبرنگار گام دوم انقلاب » نوشت: هفدهم مردادماه که یادآور شهادت مظلومانه و غریبانه شهید محمود صارمی، روز خبرنگار نامیده شده، فرصت مناسبی است تا ضمن ارج نهادن به پیشگامان آگاهی و هدایت جامعه، مروری مجدد بر رسالت‌های این قشر اثرگذار داشته باشیم.

 

برای درک این رسالت و مأموریت، قطعاً نیاز به زمان آگاهی و فهم موقعیتی هست که اکنون در آن حضور داریم. موقعیتی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بخوبی تبیین کردند. روایت از مسیر سخت و پر تلاطمی که نظام انقلابی به‌صورت افتخارآمیز در میان تمام دشمنی‌ها در طول چهار دهه از آن عبور کرده و اکنون در میانه‌ی رسیدن به قله آرزوها و آرمان‌های بزرگ این ملت، باید وارد مرحله جدیدی از خودسازی برای ادامه این مسیر شود.

 

مسیری که خبرنگاران می‌توانند با نقش‌آفرینی به‌هنگام و هنرمندانه خود به حرکت به‌سوی نقطه مطلوب که همان زمینه‌سازی تمدن اسلامی است، سرعت ببخشند.

 

قطعا روحیه انتقادی که در خبرنگاران وجود دارد، می‌تواند نقاط ضعف و‌ علل عقب‌ماندگی‌ها را عیان کند و با آگاهی که در جامعه ایجاد می‌کند، زمینه‌ساز مطالبه‌گری مثبت و پاسخگو کردن مسئولان و حل مسئله بشود. البته باید از آسیب‌هایی مانند سیاه‌بینی مطلق، ندیدن نقاط قوت و امیدبخش، بی‌توجهی به اصولی همچون اسلام، قانون اساسی و ... در انتقاد و مطالبه‌گری مواظبت کرد.

 

میدان عمل خبرنگار، افکار و اذهان جامعه است، میدانی که می‌تواند هدایت مردم و ایجاد حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها را در دست گیرد و یا خدای نکرده با ایجاد تصویری مغشوش با تحلیل‌های غلط، شایعه یا تخریب، به امید مردم، باورها و گرایشات مردم آسیب بزند. میدانی که امروز دشمن با جنگ شناختی و چند لایه خود به‌شدت در حال فعالیت بوده و امید دارد با تغییر در محاسبات ملت و مسئولان، آن‌ها را از مقاومت و ادامه طریق پیشرفت ناامید کند. این جاست که ذهن‌های آگاه و قلم‌های شیوا و رسا، مؤثرترین سلاح علیه دشمن خواهد بود و جلوتر از موشک‌ها و پهپادها علیه دشمنان عمل خواهد کرد.

 

در گام دوم انقلاب که موتور پیشران آن جوانان هستن، ایجاد امید و بیان دستاوردها و نقاط روشن از الزامات است. وظیفه‌ای که جامعه خبری و رسانه‌ای بیش از بقیه قادر به ایفای نقش هستند. باید تلاش کرد واقعیت‌ها و مشکلات درست تصویر شوند و با ارائه راه‌حل‌ها و جهاد امیدآفرینی، شوق به حرکت در جامعه ایجاد شود و بر خلاف خواست و عمل دشمن اقدام کرد.

 

امید داریم جامعه خبرنگاری با درک وظیفه خطیر خود، بیش از گذشته در شتاب‌دهی به حرکت عمومی جامعه سهیم شود و البته ناگفته نماند که متأسفانه آن‌چنان که باید در حد این جایگاه رفیع، به حل مسائل حرفه خبرنگاری توجه کافی صورت نگرفته است. شرط این انجام رسالت، ایجاد شرایطی است که خبرنگاران با حریت و بدون لکنت، از بیان حقیقت در چارچوب اصول و ارزش‌ها، پاسداری کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از