حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یزدرسا گزارش می‌دهد؛

داستان کمبود معلم امسال پایان خوش دارد؟

داستان کمبود معلم امسال پایان خوش دارد؟

داستان کمبود معلم در یزد یکی از مواردی است که در سال گذشته حاشیه‌های فراوان داشته و سوال این است که این ماجرا پایان خوش دارد؟.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، نقش معلم در جامعه یکی از پایه‌های اساسی تربیت و پرورش نسل‌های آینده است که علاوه بر وظیفه تدریس دروس علمی، مسئولیت انتقال ارزش‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را نیز بر عهده دارد. 

حضور معلم در مدرسه به دانش‌آموزان امکان می‌دهد تا نه تنها علم و دانش را فرا گیرند، بلکه مهارت‌های لازم برای زندگی اجتماعی، کار گروهی و مسئولیت‌پذیری را نیز کسب کنند؛ شاید گفتن این موضوع خالی از لطف نباشد که اهمیت معلم به اندازه‌ای است که کیفیت نظام آموزشی هر جامعه، به طور مستقیم به کیفیت و تعداد معلمان آن جامعه وابسته است. 

استان یزد به عنوان یکی از مناطق فرهنگی و تاریخی کشور، همواره در پرورش استعدادهای علمی و فرهنگی پیشرو بوده و گواه این مهم ایستادن این استان در چند دهه متوالی بر قله افتخار و کسب مقام برترین از حیث تعداد قبولی‌های کنکور سراسری است، و حتی در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری استان یزد را استانی نخبه‌پرور دانستند و در سال گذشته نیز  در جریان بازدید از غرفه مرتبط با استان یزد در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی فرمودند که «ما به یزدی ها اعتماد کامل داریم.»؛ بنابراین استان یزد از حیث نخبه‌پروری و علم‌آموزی از استان‌های سرآمد کشور است.

 اما در سال‌های اخیر، کمبود معلم درکشور و در این استان به یکی از چالش‌های جدی نظام آموزشی تبدیل شد که این مسئله در فضای مجازی و رسانه‌ها به یکی از سوژه‌های مهم خبری تبدیل شد.

یکی از نتایج کمبود معلم در استان یزد، افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بود، چراکه زمانی که تعداد معلمان کافی نباشد، کلاس‌ها با تعداد بالاتری از دانش‌آموزان برگزار می‌شوند که این امر باعث می‌شود معلمان نتوانند به‌طور کامل و دقیق به همه‌ی دانش‌آموزان رسیدگی کنند، در نتیجه دانش‌آموزان با مشکلات بیشتری در فهم دروس مواجه می‌شوند و فرصت‌های فردی‌سازی آموزش کاهش می‌یابد و از سوی دیگر، افزایش فشار کاری بر معلمان فعلی، موجب کاهش کیفیت تدریس و فرسودگی شغلی آن‌ها می‌شود.

وزارت آموزش و پروش و متولیان آموزشی استان یزد تلاش کردند تا با برگزاری آزمون‌های متعدد در این حوزه و به کارگیری معلمان خرید خدمت تاحدودی این مشکل را کاهش دهند.

در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۲ محمدکاظم رحیمی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرده بود: یکی از مسائلی که آموزش‌وپرورش استان با آن همواره دست‌وپنجه نرم می‌کرد، کمبود معلم بوده است که این کسری به‌دلیل توقفی است که در دهه ۹۰ در فرایند پذیرش نیروی انسانی ایجاد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد ادامه داده بود: تعطیلی مراکز تربیت‌معلم و عدم برنامه‌ریزی برای جذب نیروی انسانی برای حال و آینده آموزش‌وپرورش از جمله مواردی است که این اداره کل را با چالش روبرو کرد به نحوی‌که در این سال‌ها کمترین پذیرش نیروی انسانی را داشتیم و اکنون بسیاری از نیرو‌های موجود در سن بازنشستگی قرار دارند.

وی در رابطه با تدابیری که برای جبران کمبود معلم و نداشتن کلاس بدون معلم‌ اندیشیده شد، تصریح کرده بود: در نیمه اول سال احصا اطلاعات بازنشستگان، آمارگیری تعداد ورودی‌های معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان و  از طریق آزمون استخدامی انجام‌شد.

رحیمی‌نژاد گفته بود: تعداد بازنشستگان مقطع ابتدایی ۶۰۰ نفر بود که تعدادی از معلمان به همکاری خود ادامه دادند و این مشکل رفع شد.

وی اضافه کرده بود: همچنین نیرو‌های خرید خدمتی که با آزمون برگزارشده، به استخدام آموزش‌وپرورش در نیامده‌اند، به کار گرفته شدند و سقف حق‌التدریس‌ها نیز برداشته شد و در نهایت کسری نیرو جبران شد.

*مرخصی استعلاجی را به کمبود معلم تعمیم ندهید

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد با تأکید بر اینکه در حال حاضر در استان یزد کمبود معلم نداریم، گفته بود: متأسفانه برخی در فضای مجازی تلاش می‌کنند تا با سوژه کردن مقوله کمبود معلم علیه آموزش‌و‌پرورش جوسازی کنند؛ در صورتی که حداقل در استان یزد اینگونه نیست و کمبود و کسری معلم جبران شده است.

وی اضافه کرده بود: این افراد مصداق واقعی از کمبود معلم را ارائه نکرده‌اند و مواردی که هر ساله برای معلمان پیش می‌آمده را به عنوان کمبود معلم مطرح می‌کنند.

رحیمی‌نژاد با تأکید بر ضرورت پیگیری اخبار از منابع معتبر ادامه داده بود: در برخی موارد و طبق روال همه‌ساله و همه‌جایی شاهدیم که معلمی به مرخصی استعلاجی می‌رود و یا طی یکی دو روز بر سر کلاس حاضر نمی‌شود؛ نمی‌توان این موارد را به کمبود معلم تعمیم داد و با خبر‌های نادرست اذهان عمومی را تشویش کرد.

داستان کمبود معلم امسال پایان خوش دارد؟

گزارش یزدرسا: چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش یزد را فلج کرده است


در تاریخ ۱۲ دی ماه همان سال یزدرسا به بررسی گزارشی در خصوص وضعیت معلمان در استان یزد پرداخت و در بخشی از این گزارش به چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرده بود.


رضا دادآفرین، رئیس گروه طرح و برنامه آموزش‌وپرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا»، در رابطه با چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش استان یزد در زمینه نیروی انسانی با آن مواجه است، اظهار کرده بود: مهاجرپذیری استان یزد که باعث شده میانگین پوشش تحصیلی استان یزد طی سه سال گذشته به ۱۰۸ درصد برسد، عدم پرداخت به‌موقع حقوق نیروهای خرید خدمات و نارضایتی نیروهای شاغل در این بخش، عدم پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه نیروهای غیرموظف بازنشسته و شاغل، الزام تدریس عوامل اجرایی مدارس از جمله معاونین و نیروی کیفیت‌بخشی به میزان ۶ ساعت در هفته که این امر منجر به کاهش نظارت بر دانش‌آموزان و کاهش کیفیت امور اجرایی مدارس شده است، استخدام‌های خارج از اصول و قوانین حاکم بر آموزش‌وپرورش از مهمترین چالش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش یزد است.


*نیروهای خدماتی از اینجا رانده و از آنجا مانده


وی با بیان اینکه کمبود نیروی در آموزش‌وپرورش به حدی است که برای پست‌های اداری نیز فردی که به آن مسئولیت سپرده شود نیست، عنوان کرده بود: تعداد کل پست‌های مصوب اداری استان ۶۸۷ پست است که ۵۶۸ پست تصدی دارد و ۱۱۹ پست بلا تصدی است.


این موارد تنها گوشه‌ای از داستان پرچالش کمبود معلم در استان یزد و چالش‌های موجود در فرآیند آموزشی در سال گذشته بود.


*فعالیت بیش از ۱۵ هزار معلم در استان یزد


رضا دادآفرین در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به وضعیت معلمان در سال جاری اظهار کرد: تعداد ۱۵ هزار و ۱۵۹ معلم در سطح استان یزد در آموزش و پروش این استان فعالیت دارند که این آمار به استثنای نیروهای دانشگاه‌های تربیت معلم است.


وی افزود: ۱۲ هزار و ۴۸۷ کلاس با حضور ۳۱۸ هزار و ۵۵۹ دانش‌آموز در استان یزد وجود دارد که ۲۴۸ هزار و ۸۷۱ دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۶۹ هزار و ۶۸۸ نفر دیگر نیز در مدارس دولتی ثبت‌نام کرده‌اند.


رئیس گروه طرح و برنامه آموزش‌وپرورش استان یزد ادامه داد: هزار و ۴۵۰ مدرسه دولتی و بیش از ۸۰۰ مدرسه غیردولتی در استان وجود دارد.


وی با اشاره به آمار دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در این مدارس تصریح کرد: ۲۳۵ هزار و ۷۱۰ نفر تا تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ در مدارس استان یزد ثبت‌نام کرده‌اند.


باتوجه به آمارهای اعلام شده نتیجه‌گیری برای وضعیت کمبود معلمان در یزد بسیار زود است و باید منتظر ماند تا این نتیجه پس از تعیین تکلیف وضعیت استخدامی‌های جدید در آموزش و پرورش و بازگشایی مدارس مشخص شود.


امید است که در سال جاری مدیران این حوزه مهم برای نسبت معلمان به دانش‌آموزان چاره‌ای اندیشیده باشند و اجازه ندهند که همچون سال گذشته کلاس‌های درس تا دو ماه پس از آغاز سال تحصیلی همچنان بدون معلم باشند.


در نهایت، سرمایه‌گذاری در آموزش و بهبود شرایط معلمان نه تنها به بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان منجر می‌شود، بلکه آینده‌ی جامعه را تضمین می‌کند. معلمان ستون فقرات هر جامعه‌ای هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند نتایج جبران‌ناپذیری بر ساختار اجتماعی و فرهنگی استان‌هایی چون یزد داشته باشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از