معاون تربیتبدنی آموزش و پرورش یزد مطرح کرد:
احیای طرحهای ورزشی مدارس در استان یزد
معاون تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به آغاز برنامههای جدید و بازگشت برخی طرحها بیان گفت: هدف اصلی تقویت درس تربیتبدنی و افزایش کیفیت همان دو ساعت فعالیت رسمی هفتگی دانشآموزان است.
محمد رضاپور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، در خصوص وضعیت سلامت دانشآموزان استان یزد با بیان اینکه پس از دوران کرونا و افزایش استفاده دانشآموزان از فضای مجازی، کمتحرکی به یک مسئله جدی در جامعه دانشآموزی تبدیل شده است؛ اظهار کرد: استفاده گسترده از تلفن همراه، تغییر سبک زندگی و کاهش فعالیتهای فیزیکی، بستر بروز مشکلاتی همچون اضافهوزن، چاقی و سایر بیماریهای مرتبط را فراهم کرده است.
وی افزود: آمار دقیق درباره درصد وضعیت تحرک و اضافه وزن دانشآموزان نیازمند تحقیقات گسترده است و در حال حاضر آمار قطعی ارائه نشده؛ اما تردیدی نیست که جامعه دانشآموزی نیز همچون دیگر قشرهای جامعه با مسئله کمتحرکی روبهرو است و لازم بود برای آن برنامهریزی جدی انجام دهیم.
معاون تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به آغاز برنامههای جدید و بازگشت برخی طرحها بیان گفت: هدف اصلی تقویت درس تربیتبدنی و افزایش کیفیت همان دو ساعت فعالیت رسمی هفتگی دانشآموزان است. علاوه بر آن، برنامههای فوقبرنامه، طرحهای اوقات فراغت، بازیهای بومیمحلی، ویژهبرنامههای روستایی و عشایری و فعالیتهای ورزشی کانونها را نیز در سطح استان گسترش دادهایم.
وی با تأکید بر اینکه یزد جزو استانهای پیشرو کشور در برخورداری از فضاهای ورزشی دانشآموزی است، گفت: میانگین سرانه فضای ورزشی دانشآموزی یزد در رتبه اول تا سوم کشور قرار دارد؛ این ظرفیت مهم، فرصت مناسبی برای اجرای برنامههای گسترده ورزشی درونمدرسهای و برونمدرسهای فراهم کرده است.
رضاپور از مشارکت حدود ۵۰۰ معلم تربیت بدنی متخصص در برنامهریزیهای استان خبر داد و ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد معلمان ورزش استان تحصیلکرده و دارای تخصصهای مرتبط هستند. با همراهی این نیروهای توانمند، برنامههای منظم و هدفمند برای افزایش تحرک دانشآموزان تدوین شده و در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه مسابقات ورزشی سالهای گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، افزود: از سال گذشته مسابقات ورزشی دانشآموزی را بهصورت جدی احیا کردیم. این مسابقات هم جذابیت دارد، هم استعدادهای جدید را شکوفا میکند و هم باعث تخلیه هیجان و ایجاد نشاط در مدارس میشود؛ مسابقات از سطح کلاس و مدرسه تا اعزام به رقابتهای کشوری برنامهریزی شده است.
وی تأکید کرد: هدف نهایی تمام این فعالیتها، افزایش سطح آمادگی بدنی، نشاط، سلامت و همچنین تقویت مسیر استعدادیابی و قهرمانپروری است.
معاون تربیتبدنی آموزش و پرورش استان یزد از راهاندازی طرح تشخیص ناهنجاریهای قامتی پس از چند سال وقفه خبر داد و گفت: دانشآموزانی که دچار مشکلات قامتی مانند کفپای صاف، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری، قوس کمر یا مشکلات ستون فقرات باشند، در مدرسه توسط متخصصان شناسایی میشوند؛ این دانشآموزان به کانونهای تندرستی و حرکتهای اصلاحی زیر نظر کارشناسان و متخصصان معرفی خواهند شد تا اصلاح ساختار بدنی آنها انجام شود.
وی افزود: در کنار اصلاح ناهنجاریهای قامتی، توصیههای مربوط به چاقی، تغذیه سالم و سبک زندگی فعال نیز به صورت هدفمند در مدارس به دانشآموزان ارائه میشود و امیدواریم تا پایان سال تحصیلی گزارشی کامل از نتایج این اقدامات ارائه کنیم.
رضاپور یکی از طرحهای موفق امسال را درگیرکردن خانوادهها دانست و عنوان کرد: در قالب طرح شهید خرازی، پنجشنبهها مادران همراه دختران و جمعهها پدران همراه پسران با حضور در فضاها و برنامهها و مسابقات ورزشی در مدارس شرکت میکنند؛ این طرح علاوه بر افزایش تحرک، موجب تقویت ارتباط بین والدین و فرزندان و همچنین کاهش آسیبهای اجتماعی میشود.
وی در ادامه به کمبود معلمان ورزش در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: ساختار فعلی وزارتخانه محدودیتهایی ایجاد کرده و در پایههای ابتدایی، آموزگار موظف است بخشی از ساعات درس تربیتبدنی را پوشش دهد. ما برای جبران این موضوع، دورههای آموزشی برای آموزگاران برگزار کردهایم تا بتوانند مهارتهای پایهای ورزش را بهدرستی به دانشآموزان منتقل کنند.
معاون تربیتبدنی آموزش و پرورش استان یزد افزود: میانگین کشوری نسبت معلم تربیت بدنی یک نفر به ازای هر ۴78 دانشآموز است و یزد در این زمینه در جایگاه هفتم در بین استانهای کشور قرار دارد که نیازمند اصلاح و تقویت است.
رضاپور در پایان با تأکید بر اینکه برنامههای متعدد تربیتبدنی برای رسیدن به جامعهای بانشاط و دانشآموزانی سالم طراحی شده است، خاطرنشان کرد: هرچند آمار قطعی از چاقی و کمتحرکی دانشآموزان وجود دارد، اما باید برای این مسئله چارهاندیشی کنیم. اجرای گسترده برنامههای ورزشی، مسابقات، اصلاح ساختار قامتی و درگیرکردن خانوادهها، مسیر اصلی ما برای بازگرداندن تحرک به مدارس و جامعه است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!