حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
امام‌جمعه یزد:

خودباوری برخواسته از تفکر و تعقل است

خودباوری برخواسته از تفکر و تعقل است

امام‌جمعه یزد گفت: اگر استعدادی رشد پیدا کند دیگر چیزی نمی‌تواند مانع آن شود و لازمه این رشد اعتمادبه‌نفس و اعتماد به قابلیت‌های خود است.

به گزارش خبرنگار «یزد رسا» آیت‌الله محمدرضا ناصری ظهر امروز در همایش جهادگران علم و فناوری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به حفظ روحیه استکباری توسط جهان غرب اظهار کرد: دنیای استکبار ظلم و ستم زیادی به کشورهای اسلامی و انسانیت جهان روا داشته که در تاریخ بشر مشابه ندارد.

امام‌جمعه یزد ادامه داد: برای اینکه این ظلم ادامه‌دار باشد تلاش کردند تا جوانان را عقب نگه‌دارند و خود تنها در رأس جامعه جهانی بایستند.

وی با بیان اینکه دنیای غرب تلاش کرد تا سه خصلت مهم و ارزش را از ملت ایران گرفتند، تصریح کرد: اسلام در ابتدا به مسلمانان دستور داد تا استعدادها و قابلیت‌های رشد آنها در دنیا به فعلیت برسد.

ناصری با اشاره به حصول توانمندی ظاهری و علمی در جامعه تصریح کرد: غرب تلاش کرد تا هویت الهی را از ایرانیان صلب کند تا توانمندی مردم ایران به ظهور برسد.

وی بیان کرد: قدرت تفکر از دیگر مواردی است که باید در سیستم آموزشی به آن توجه بیشتر شود، زیرا فکرکردن یک اصل اساسی و یک‌پایه بزرگ برای رشد است.

امام‌جمعه یزد با بیان اینکه بی‌فکری خستگی و عقب‌ماندگی را به همراه دارد، گفت: نظام آموزش ما باید بر اصل تفکر پایبند باشد و به‌گونه‌ای باشد که خلاقیت و استعداد دانش‌آموز با تفکر شکوفا شود.

وی با اشاره به پیشرفت علم پزشکی در استان یزد عنوان کرد: پیش از انقلاب بیشتر پزشکان در یزد هندی بودند، اما پس از انقلاب شاهد حضور پزشکان یزدی که هرکدام سرمایه انسانی برای استان هستند، بودیم و این خود بیانگر اهمیت آموزش صحیح و بروز استعدادهای هر شخص است.

ناصری ادامه داد: امروزه اعتمادبه‌نفس در ملت ایران و در یزد بسیار کم شده است و همین موضوع باعث شده تا در برخی زمینه‌ها همچنان باور نداشته باشیم که به خودکفایی می‌توانیم برسیم.

امام‌جمعه یزد با اشاره به اینکه تفکر راهکار اصلی برای تمام مشکلات است، اظهار کرد: با تفکر می‌توان در تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی و... به راه‌حل و در نهایت پیروزی رسید و باید جمله «ما می‌توانیم» را باور داشته باشیم تا بتوانیم به خودکفایی برسیم.

وی ادامه داد: اگر قدرت تفکر در جامعه رشد پیدا کند نتیجه آن را در تمامی بخش‌های جامعه و خانواده خواهیم دید.

ناصری تصریح کرد: اگر استعدادی رشد پیدا کند دیگر چیزی نمی‌تواند مانع آن شود و لازمه این رشد اعتمادبه‌نفس و اعتماد به قابلیت‌های خود است.

امام‌جمعه یزد با اشاره به اهمیت حفظ سرمایه‌های انسانی در استان اظهار کرد: باید گروهی در دانشگاه‌ها و مدارس وجود داشته باشد تا افراد مستعد را شناسایی کرده و به رشد این استعداد کمک کنند.

وی ادامه داد: باید در دانشگاه‌ها افراد نخبه شناسایی شوند و شرایطی را برای آنها فراهم کرد تا بتوانند در همین استان زندگی کنند و از مهاجرت‌کردن بپرهیزند.

ناصری با اشاره به نقش گروه سوم در نگهداری سرمایه‌های انسانی گفت: گروه سوم باید شرایطی را برای دانشجویان فراهم کنند تا وارد صنعت شوند و برای خودکفایی در زمینه‌های مختلف تلاش کنند.

امام‌جمعه یزد بیان کرد: تشکیل این سه گروه در نهایت به رشد صنعت و دانش استان منتج می‌شود و تنها باید به خود ایمان داشته باشیم و از دانش روز عقب نمانیم، فکر کنیم و تلاش کنیم تا در زمینه علمی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از