حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
راهنمای گردشگران؛ موثر اما کمتر شناخته‌شده در یزد
یزدرسا گزارش می‌دهد؛

راهنمای گردشگران؛ موثر اما کمتر شناخته‌شده در یزد

حضور راهنمای گردشگران حرفه‌ای در استان یزد فرصت بسیار خوبی را برای از بین بردن ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را فراهم می‌کند، اما آیا آنگونه که باید به این قشر از صنعت گردشگری توجه می‌شود؟.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، حضور تور لیدرها در صنعت گردشگری به ویژه در شهرهایی که میراث فرهنگی و تاریخی غنی دارند، مانند یزد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ یزد، به عنوان یکی از کهن‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران با معماری خاص و بی‌نظیر، جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد و این شهر به دلیل داشتن بافت تاریخی، بادگیرها، خانه‌های خشتی و قنات‌ها، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، بنابراین در چنین فضایی، حضور یک تور لیدر مجرب می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر و غنی برای گردشگران فراهم کند.

*تعثیرات معنوی تور لیدرهای مجرب بر صنعت گردشگری 

یزد به دلیل ویژگی‌های خاص خود، نیاز به راهنمایان مجربی دارد که بتوانند نه تنها به معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بپردازند، بلکه اطلاعات عمیق‌تری درباره تاریخچه، سبک معماری، و سنت‌های مردمان این شهر ارائه کنند. تور لیدرها در یزد می‌توانند به گردشگران کمک کنند تا با فهم عمیق‌تری از تاریخچه این شهر و عناصر منحصر به فرد آن، تجربه‌ای غنی‌تر و کامل‌تر داشته باشند؛همچنین، راهنمایان تور می‌توانند به گردشگران کمک کنند تا با مناطق کمتر شناخته‌شده و جذابیت‌های پنهان شهر آشنا شوند و تجربه متفاوت و منحصر به فردی برای گردشگران ایجاد کنند.

راهنمای گردشگران تنها یک راهنمای صرف نیست بلکه این افراد به عنوان واسطه‌های فرهنگی عمل می‌کنند، آنها می‌توانند به گردشگران خارجی، فرهنگ، سنت‌ها و آداب و رسوم مردم یزد را معرفی کنند و به این ترتیب، ارتباط فرهنگی میان گردشگران و مردم محلی برقرار کنند.

یزد دارای فرهنگ غنی زرتشتی و اسلامی است و تور لیدرها می‌توانند به درک و معرفی این دو سنت در کنار هم کمک کنند. برای مثال، آتشکده یزد که نمادی از آیین زرتشتی است، یکی از جاذبه‌های برجسته شهر است. بدون توضیح و راهنمایی یک تور لیدر، بسیاری از گردشگران ممکن است تنها به ظاهر بنا توجه کنند و نتوانند اهمیت عمیق فرهنگی و دینی آن را درک کنند. همچنین، معرفی مراسم‌ها و جشن‌های سنتی یزد مانند جشن سده، مهرگان و مراسم‌های عاشورایی، بخش مهمی از تجربه فرهنگی یزد را تشکیل می‌دهد که تور لیدرها در معرفی آنها نقشی اساسی دارند، و همین امر موجب شده است که در ماه محرم گردشگری مذهبی در این شهر رونق خاصی پیدا کند و گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن مراسم مذهبی در شهر یزد حضور پیدا کنند و این مهم تنها با حضور یک راهنمیا گردشگر مجرب است که می‌تواند به درستی به گردشگر انتقال پیدا کند و مفهموم عمیق پنهان شده در پشت این عزاداری‌ها را با این سنت و قدمت درک کنند.

*فعالیت بیش از ۵۵۰ یزدی در حوزه راهنمای گردشگری

هما خورشیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به تعداد راهنمایان گردشگری در استان یزد اظهار کرد: استان یزد دارای ۵۵۰ راهنمای گردشگران است که به زبان‌های عربی، انگلیسی، روسی، اسپانیایی،آلمانی، فرانسه،ایتالیایی و چینی به گردشگران خدمات مرتبط با این حوزه را ارائه می‌دهند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی برای راهنمایان گردشگری در استان یزد عنوان کرد: موسسات آموزش گردشگری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی تنها موسساتی هستند که می‌تواند در خصوص برگزاری دوره‌های تخصصی برای یافتن مهارت راهنمای گردشگری اقدام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که سالانه به هر راهنمای گردشگران چند تور گردشگری می‌رسد، تصریح کرد: در این زمینه نمی‌توان میزان مشخصی را عنوان کرد، چرا که این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد که بسیار متغیر هستند.

*چند نفر به یک نفر؟!

تعیین تعداد مناسب تور لیدر به ازای تعداد گردشگران به عوامل متعددی مانند نوع تور، مدت زمان بازدید و همچنین سطح خدمات مورد نیاز بستگی دارد؛ براساس اطلاعات به دست آمده برای تورهای عمومی و تاریخی در شهری مثل یزد، یک تور لیدر می‌تواند به ازای ۱۵ تا ۲۰ گردشگر به خوبی کار کند، چرا که این تعداد به تور لیدر اجازه می‌دهد که به سوالات پاسخ دهد، توضیحات کافی ارائه کند و ارتباط نزدیک‌تری با گردشگران برقرار کند؛ برقراری ارتباط موثر با گردشگر یکی از مواردی است که راهنمای گردشگران با انجام دادن آن تاثیر زیادی برای جذب گردشگر از طریق ایجاد ارتباط می‌توانند داشته باشند و این خود یکی از تاثیرات معنوی راهنمای گردشگران است.

برای تورهای خاص و تخصصی، مانند تورهای طبیعت‌گردی یا تورهای فرهنگی که نیاز به توضیحات دقیق‌تر و تعامل بیشتری دارند، هر تور لیدر ممکن است به ازای ۱۰ تا ۱۵ نفر مناسب باشد. در تورهای مربوط به گردشگری پایدار و اکوتوریسم مانند کویرنوردی که نیاز به مراقبت بیشتر از محیط زیست و آموزش رفتار مسئولانه است، نسبت تور لیدر به گردشگر حتی می‌تواند کمتر هم باشد، مثلاً یک تور لیدر برای هر ۸ تا ۱۰ نفر در نظر گرفته می‌شود تا راهنمای گردشگر بتواند به راحتی افراد را مدیریت کند و از بروز حوادثی همچون مفقود شدن و .... در کویر جلوگیری کند.

*چه خبر از تور لیدرهای یزدی؟

حضور راهنمای گردشگران حرفه‌ای در استان یزد فرصت بسیار خوبی را برای از بین بردن ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی فراهم می‌کند، بنابراین نباید از این ظرفیت بسیار مهم اما غریب‌افتاده در استان غافل شد.

باید بپذیریم که صنعت گردشگری در استان یزد به میزان ظرفیت تاریخی و طبیعی این استان آنگونه که باید نه تنها پیششرفت نکرده بلکه در دنیا به جایگاه لایق خود نرسیده است؛ شاید اینبار راهنمای گردشگران بتوانند قطعه گم شده پازل گردشگری در استان یزد را تکمیل کنند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از