حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403

سفر وزیر اقتصاد به یزد در یك نگاه

سفر وزیر اقتصاد به یزد در یك نگاه

وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفری دو روزه به یزد از بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی و صنعتی بازدید و با مسئولان اجرایی و مدیران اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی و بررسی مسائل و مشکلات فراروی این بخش‌ها دیدار کرد.

به گزارش «یزدرسا»، سید احسان خاندوزی در سفر دو روزه در سوم و چهارم اسفندماه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز شرکت کرد.

*اجرای طرح‌های اقتصادی و تولیدی باید توجیه‌پذیر باشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری، تولیدی و صنعتی که در هر نقطه از کشور و استان اجرا می‌شود باید بر اساس نیازها، شرایط و قابل توجیه باشد.

سید احسان خاندوزی در کارگروه ویژه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد که شامگاه جمعه چهارم اسفندماه در محل استانداری برگزار شد افزود: در هر استان باید اجرای هر طرح بر اساس سیاست‌های اقتصادی دولت، نیاز مردم و مناطق تعریف و با همکاری بخش خصوصی و حمایت دولت اجرایی شود.

وی با قدردانی از اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در یزد ادامه داد: با توجه به شرایط جامعه، یزد باید در بررسی مجوزها در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی جدید نیازها و مطالبات استان را مدنظر قرار دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: نقش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها، نقش مهم و اثربخش است و تاکنون با همکاری خوب اعضا و واحدهای تولیدی و صنعتی اقدامات خوبی برداشته شده و نگاه دولت رفع مشکلات و تحقق رونق تولید و اشتغال است.

خاندوزی به اهمیت بخش صنعت و کشاورزی در کنار رسیدگی به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ارائه تسهیلات و کمک به حل مشکلات واحدهای مختلف جزو برنامه‌های مهمی است که هم در سطح استان‌ها و همچنین در سطح کلان پیگیری می‌شود.

استاندار یزد هم در این نشست از اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان قدردانی کرد و گفت: طی کردن مسیر توسعه متوازن در مناطق مختلف جزو اهداف و رویکرد اصلی دولت سیزدهم است که تاکنون با همکاری خوب بخش‌های مختلف شاهد اقدامات مؤثر هستیم.

مهران فاطمی افزود: در استان نیمی از مناطق و شهرستان‌ها هنوز کم برخوردار هستند و یکی از اهداف و اولویت مهم دولت رسیدن به همه مناطق و برقراری توازن به‌خصوص در حوزه تولیدی و صنعتی است و باید همه برای تحقق آن همکاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بالا بودن تورم در استان به دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره بهاء و رشد مهاجرت از راه‌اندازی ۱۰۰ سکوی تنظیم بازار در استان با کار جهادی خبر داد و گفت: این سکوها در کنترل و کاهش میزان تورم اثرگذار بوده است و بنا داریم ۱۰۰ سکوی دیگر را راه‌اندازی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن ۶۰ هزار واحد مسکونی در استان یزد ساخته می‌شود گفت: حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از منابع ساخت این واحدها از محل آورده مردمی و همین میزان از منابع تسهیلات بانکی تأمین می‌شود. استاندار یزد خواستار حمایت و کمک دولت و وزارت اقتصاد در تخصیص منابع بانکی برای ساخت واحدهای نهضت مسکن ملی شد.

*دستور وزیر اقتصاد برای رفع موانع ۱۷ واحد تولیدی استان یزد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به یزد با شرکت در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، برای تعدادی از واحدهای تولیدی که با مشکل رکود و یا کمبود منابع اعتباری مواجه هستند‌ دستوراتی صادر کرد.

طرح‌های لازم برای رفع موانع تولید این واحدها در این نشست مطرح شد و وزیر اقتصاد با استماع مشکلات هر یک از واحدها دستوراتی داد. این طرح‌ها در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی، پزشکی، گردشگری دانش‌بنیان و مسکن با موانع مالیاتی، ارزی، صادرات و واردات، بانکی، بورسی، تأمین مالی و کمبود مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است.

 

*وزیر اقتصاد از طرح توسعه دو واحد تولیدی و صنعتی یزد بازدید كرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به استان یزد عصر جمعه چهارم اسفند از دو واحد تولیدی و صنعتی یزد بازدید کرد.

این واحدها شامل طرح توسعه  واحد نساجی و تولید روفرشی در شهرستان زارچ یزد و  واحد تولید مکمل‌های بیمارستانی،  غذایی و دارویی در شهرک صنعتی یزد است

طرح توسعه واحد تولیدی نساجی زارچ با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

محصولات این واحد به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

همچنین طرح توسعه واحد داروسازی در زیربنای سه هزار مترمربع  اجراشده و زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را فراهم کرده است.

سالانه یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان  توسط این شرکت دارویی تولید و روانه بازارهای داخلی می‌شود و به گفته مسئولان این شرکت زمینه صادرات به خارج از کشور نیز در حال فراهم شدن است.

محصولات بیمارستانی، تندرستی و سلامت این واحد دارویی در سطح کشور منحصربه‌فرد است.

 

*افتتاح و كلنگ زنی چند پروژه گردشگری و رفاهی در بخش نیز شهرستان تفت

دو مجتمع گردشگری، رفاهی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش نیر شهرستان تفت از توابع استان یزد به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها شامل مرکز حیات‌وحش و اولین نوازش پارک و پرورش تخصصی گوزن و شترمرغ لاما در ایران و خاورمیانه با وسعت ۴۱ هزار مترمربع و رستوران سنتی با زیربنای چهار هزار مترمربع است  که برای احداث آن‌ها بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده است.

همچنین عملیات اجرایی ساخت هتل و مرکز اقامتی، گردشگری در زیربنا هفت هزار مترمربع با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی در نیر شهرستان تفت آغاز شد.

در ابن آیین افتتاح این طرح‌ها که استاندار یزد و جمعی از مدیران استان و مردم منطقه حضور داشتند وزیر امور اقتصادی و دارایی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری  انجام‌شده قدردانی کرد و ایجاد این‌گونه مراکز را با مشارکت بخش خصوصی را گامی مهم در جهت رونق اقتصادی استان و منطقه عنوان کرد.

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی از بزرگ‌ترین واحد تولیدی کفش‌های ورزشی و راحتی در شهرستان تفت بازدید کرد و در جریان روند فعالیت‌های این واحد تولیدی قرار گرفت.

این واحد  تولیدی با ظرفیت اشتغال ۱۵۰ نفر، در سال ۹۷ راه‌اندازی شد و روزانه یک هزار و ۵۰۰ کفش تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

*از دو سال گذشته شاهد دستاوردهای ارزشمندی در حوزه‌های تولید و اشتغال استان یزد هستیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در یزد گفت: در دو سال گذشته شاهد دستاوردهای بسیار ارزشمندی در حوزه‌های تولید، صنعت، اشتغال، رونق و سرمایه‌گذاری هستیم.

خاندوزی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیمای این استان افزود: برای ادامه مسیر توسعه سرمایه‌گذاری در استان یزد چند سند بسیار ارزشمند و چندین نهاد ماندگار برای سال‌های آینده زمینه‌سازی شده است.

وی ادامه داد: ابتدای امسال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور به شکل ویژه به یزد اعزام شدند تا به این بخش‌ها سرعت بخشیده شود و امروز با حضور استاندار و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از این سندها و نهادها رونمایی شد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: امروز سند سرمایه‌گذاری به‌عنوان یزد سرمایه‌پذیر و کیف سرمایه‌گذاری با ۱۲۶ مجوز بی‌نام آماده برای سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری رونمایی شد.

وزیر اقتصاد یادآور شد:  اولین شرکت تأمین سرمایه استان یزد که در مراحل تأییدیه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار کشور قرار دارد همچنین اولین سکوی تأمین مالی جمعی مردم یزد که نمونه مثال‌زدنی و الهام‌بخش در حرکت جمعی مالی و الگو برای کشور دارند در یزد رونمایی شد.

خاندوزی گفت: در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی،  مسائل مربوط به برخی از چالش‌هایی که فعالان اقتصادی در حوزه‌های مالیاتی، گمرکی و بانکی با آن مواجه‌اند مطرح شد و در مورد برخی از آن  تصمیم‌گیری صورت گرفت و برخی از آن‌ها  توسط سازمان امور مالیاتی  پیگیری خواهد شد.

وزیر اقتصاد از افزایش سقف اختیارات بانک‌های استان یزد برای سال ۱۴۰۳ به‌منظور تأمین مالی واحد‌های تولیدی خبر داد.

خاندوزی گفت: یکی از درخواست‌های مهمی که امروز به نتیجه رسید مسئله سرعت بخشیدن به پذیرش شرکت‌هایی بود که در مسیر پذیرش فرا بورس قرار داشتند و با کندی مواجه بودند.

وی اطهار داشت: در این راستا مقرر شد از سال آینده نماینده مقیم سازمان بورس اوراق بهادار در استان یزد مستقر شود و عضویت و پذیرش شرکت‌ها سرعت گیرد.

خاندوزی ادامه داد: همچنین درخواست مهم فعالان اقتصادی استان این است که نماینده مقیم بانک مرکزی برای رفع مسائل حوزه ارزی و تسهیلات بانکی در یزد مستقر شود که این موضوع در هیأت دولت مطرح  و با نظر مساعد بانک مرکزی این امر محقق خواهد شد.

وی راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی بر بازار با تلاش استاندار و مسئولان اقتصادی استان یزد خبر داد.

وزیر اقتصاد در پایان اظهار امیدواری کرد تدابیر اقتصادی اتخاذشده  برای سرعت بخشیدن به مسیر توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان یزد در سال آینده گره‌گشایی باشد.

*پیگیر رفع نیازهای ارزی بخش صنعت هستیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت به‌منظور تحقق اهداف نظام در عرصه تولید و کمک به واحدهای صنعتی به دنبال رفع نیازهای آن‌ها از جمله ارزی است.

خاندوزی در جمع مدیران اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی استان یزد در محل استانداری افزود: موضوع مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت باید در اولویت استان‌ها قرار گیرد که انجام آن به نفع مردم، کشور، تولید و اشتعال است.

وی گفت: نرخ ارز  در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش‌های توافقی  است و از همه ابزارها باید در ابن ارتباط استفاده شود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: شاه‌بیت در حوزه اقتصادی موضوع پایان دادن به رکورد تورمی سنوات گذشته است و تا رسیدن به اهداف بلندمدت در ابن مسئله اقدام لازم با همکاری بخش‌های مختلف در کشور صورت خواهد گرفت.

خاندوزی گفت: به‌رغم تداوم تحریم‌های اقتصادی دشمنان علیه  نظام و جمهوری اسلامی، ما با همکاری کشورهای همسایه و سایر کشورها همه تلاش ما برون‌رفت از تورم سال ۹۰ است و دولت در دو سال اخیر با همکاری بخش خصوصی اقدامات خوبی انجام داده است.

خاندوزی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی به‌رغم تحریم‌ها در پایان امسال به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد ولی بااین‌وجود برای سال آینده برای کنترل تورم اقدامات لازم و مناسب با همراهی و همکاری بخش‌های مختلف انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: روحیه جمعی و همکاری بخش خصوصی با دولت، نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصادی دولت در کمک به حل مشکلات کشور و مردم دارد و برای انجام آن تلاش و پیگیری و تاکنون  اقدامات خوبی انجام شده است.

وزیر اقتصاد بیان کرد: برای غلبه بر مشکلات و تحقق اهداف اقتصادی دولت باید از اقتصاد تمرکزگرای گذشته خارج شویم و خوشبختانه در یزد و برخی استان این مشکل وجود ندارد.

خاندوزی تصریح کرد: دولت به موضوع مشوق‌های سرمایه‌گذاری معتقد و پایبند است و باید بیش از گذشته در سایه ارتقای بخش خصوصی و دولتی در کشور به این بخش توجه کند.

*۷ طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان یزد با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد

۷ طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان یزد با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

این طرح‌ها شامل نقشه راه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی استان، سامانه مردمی نظارت بر بازار، کیف سرمایه‌گذاری استان یزد، اولین سکوی تأمین مالی جمعی استان با مجوز فرا بورس ایران و  اولین شرکت بیمه زندگی با مرکزیت استان یزد است.

رونمایی از  هیئت مؤسس اولین شرکت تأمین سرمایه  (بانک سرمایه‌گذاری) با مرکزیت استان یزد و رونمایی از کارگزاری بورس و بازار سرمایه با سرمایه‌گذاری یزدی تباران هم از دیگر طرح‌هایی است که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

وزیر اقتصاد به‌منظور دیدار با مدیران و مسئولان اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی، بررسی مسائل و مشکلات این بخش‌ها و بازید از طرح‌های اقتصادی و تولید استان یزد به این استان سفر کرده است.

*بانک‌های استان‌ها فضای سرمایه‌گذاری را برای صنایع فراهم كنند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر توجه بیشتر بانک‌ها به رشد سرمایه‌گذاری در کشور گفت: بانک‌های استان‌ها، فضای سرمایه‌گذاری را برای صنایع فراهم کنند.

خاندوزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد که در محل استانداری تین استان برگزار شد، افزود: بانک‌های فعال در استان‌ها باید دارای خدمات ویژه‌ای باشند تا صنایع به سرمایه‌گذاری تمایل و رغبت بیشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: مطالبات صنایع و سرمایه‌گذاران در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی، مطالبات مهمی است که باید به آن توجه شود.

خاندوزی بیان کرد؛ همچنین افزایش سقف اختیارات یزد و استان‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی از مواردی است که برای انجام آن و کمک به بخش صنعت و بخش خصوصی پیگیری و اقدام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دیگر مطالبات صنایع و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ابتدای سال آینده برای تحقق خواست بخش خصوصی و صنایع  استان یزد، نماینده بانک مرکزی  در این استان مستقر می‌شود.

خاندوزی افزود: این نهاد اقتصادی و مالی در راستای هماهنگی و انجام امور بانکی،  رفع موانع و مشکلات این بخش و تسهیل در کارها فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین برای تحقق خواست بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و تولیدی یزد، استقرار نماینده سازمان بورس نیز جزو موارد مهمی است که پیگیری و اقدام می‌شود.

خاندوزی گفت: تسهیل پذیرش واحد‌های مختلف صنعتی و اقتصادی در بورس و فرا بورس موضوع مهمی است و دولت نگاه ویژه به آن دارد تا از همه ظرفیت‌ها در بازار بورس در جهت خدمت به مردم و کشور افزایش یابد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: به‌منظور کمک به فعالان اقتصادی استان یزد ۱۰ واحد صرافی جدید برای تسهیل در انجام وظایف در استان‌ها و شهرستان اردکان یزد راه‌اندازی می‌شود تا دسترسی ارزی راحت‌تر شود.

خاندوزی در خصوص معافیت‌های مالیاتی بخش‌های مختلف به‌خصوص جاده‌سازی گفت: برای معافیت مالیاتی در  این بخش باید اقدامات لازم انجام و لایحه‌ای آماده و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و امیدواریم در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

*بازدید وزیر اقتصاد از پروژه ساخت اولین هتل كارخانه كشور در یزد

سید احسان خاندوزی در سفر به یزد روز جمعه از مجتمع گردشگری در حال ساخت کارخانه سعادت نساجان یزد بازدید کرد.

مدیر این مجتمع در این بازدید گزارشی از وضعیت این واحد گردشگری اقامتی و برنامه‌های پیش رو بیان کرد.

همچنین مهران فاطمی استاندار یزد به اهمیت این مجموعه و نقش آن در آینده یزد در بعد اقتصادی استان اشاره و خواستار مساعدت در حمایت و تخصیص اعتبارات شد.

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تشکر از اقدامات انجام‌شده برای کمک به تحقق اجرای طرح و اولویت قرار دادن آن قول مساعدت داد.

کارخانه نساجان سعادت یزد در وسعت بیش از ۵۰ هزار مترمربع عملیات آن سال ۱۳۲۰ شروع شده و قرار است به‌عنوان بزرگ‌ترین هتل کارخانه کشور بازسازی و مرمت شود.

همچنین قرار است با رویکرد اقتصادی مجموعه رستوران‌ها، اقامتگاه و موزه برای استفاده عموم از داخل و خارج کشور در این مجتمع گردشگری مهیا شود.

به گفته مسئول پروژه به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول نیاز است.

 

*مصوبه دولت برای تنوع‌بخشی به مصارف اوراق گام

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصمیم مثبت هیئت دولت برای تولیدکنندگان خبر داد؛ بر این اساس تولیدکنندگان می‌توانند از اوراق گام بابت رفع بدهی‌های خود استفاده کنند.

خاندوزی در توییتی با عنوان خبر خوب برای تولید نوشت: با پیشنهاد وزارت اقتصاد  هیئت دولت، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد اوراق گام را از تولیدکنندگان بابت رفع بدهی قبوض انرژی و آب، سوخت و خوراک صنایع، مالیات، حقوق معادن، حقوق گمرکی و معوقات تأمین اجتماعی بپذیرند.

با مصوبه مورداشاره وزیر اقتصاد، رجوع به گام و تأمین مالی زنجیره‌ای از مسیر گام با تعدد مصارف آن افزایش می‌یابد.

 انتشار اوراق گام به‌عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای با بیان اینکه دستورالعمل اوراق گام (گواهی اعتباری مولد) از چند سال قبل نوشته شده بود اما در عمل تحققی پیدا نکرده بود. این موضوع با هدف انتشار اوراق تسهیل تأمین مالی در زنجیره در دول

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از