حالت تاریک
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری یزد رسا هستید؟
وضعیت ایمنی جاده‌های یزد نسبت به کشور بهتر است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد:

وضعیت ایمنی جاده‌های یزد نسبت به کشور بهتر است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد گفت: جاده های استان از لحاظ ایمنی نسبت به کشور وضعیت بسیار بهتری دارد و جزو 12 استان اول کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، محمد رستگاری ظهر امروز به مناسبت هفته حمل و نقل در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به گستردگی فعالیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: حدود  8هزار شبکه جاده ای در حال خدمت رسانی به مردم استان و کشور هستند که به صورت لحظه ای ترددها و خدمات رسانی در این جاده ها در حال رصد است و هر گونه خللی در  فعالیت این جاده ها می تواند مشکلات بسیار زیادی را حتی در سطح کشور ایجاد کند و موجب تحمیل خسارت های غیرقابل جبرانی شود.

وی ادامه داد: رزمایش طرح زمستانی چند روزی است که در سطح استان یزد شروع و اولین بارش ها در سطح استان نیز از شب گذشته آغاز شد که در این شرایط، خدمات لازم ازسوی تیم های عملیاتی اداره کل راهداری به مردم ارائه می شود و تمام توان خود را گذاشته ایم تا همشهریان دچار مشکل در جاده های استان نشوند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با تأکید بر اینکه راهداری مناسبتی با امکانات امانی و تجهیزات و پرسنلی که در سطح اداره کل درحال‌خدمت رسانی هستند انجام می‌شود، گفت: حجم قراردادهای ریالی که در سطح راهداری استان یزد در حال انجام است بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان می باشد که یک جهش چند برابری نسبت به سال های قبل داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال 99 حدود 64 میلیارد تومان حجم قرار دادهای حوزه راهداری استان  بوده است که اگر با این روند ادامه می دادیم، امسال باید به حدود 700 میلیارد تومان می رسید، اظهار داشت: در سال1403 حدود  یک هزار و 400 میلیارد تومان قرارداد در حوزه راهداری استان منعقد شده است.

رستگاری با بیان اینکه در حوزه خط‌کشی و ایمنی نیز اتفاقات خوبی در سطح استان یزد انجام شده است، گفت: استان یزد نسبت به کشور وضعیت خوبی از لحاظ ایمنی دارد به‌نحوی‌که از لحاظ تعداد فوتی در تصادفات، نسبت به میانگین کشوری به‌صورت مداوم در سال‌های اخیر کاهشی بوده است و امسال نیز دو حادثه خاص در سطح استان به وقوع پیوسته که دلایل آن نقض راننده و فنی بوده و واقعاً هیچ ارتباطی با وضعیت ایمنی راه‌های استان نداشته است.

مدیرکل راهداری و حل و نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به اینکه  در سال 1399  حدود 600 کیلومتر خط‌کشی داشته‌ایم، تصریح کرد: در سال 1400 این عدد به  هزار و 300 کیلومتر و در سال جاری به 7 هزار و 700 کیلومتر رسیده است که برنامه‌ریزی‌شده تا پایان سال به بالغ بر 12 هزار کیلومتر میزان خط‌کشی جاده‌های استان برسد.

رستگاری با اشاره به حجم تناژی که در زمینه آسفالت جاده‌های استان استفاده شده است، تصریح کرد:  در سال 99 حدود 12 هزار تن تناژ آسفالت مصرفی استان در جاده‌های استان بوده است و این عدد در هشت ماه ابتدای سال جاری به 267 هزار تن آسفالت در سطح شبکه جاده‌ای استان رسیده است که تمام این آمارها نشان از آن دارد که یک بستر قوی قراردادی در طول شبکه جاده‌ای استان داریم که باعث بهبود وضعیت ایمنی جاده‌ای استان می‌شود.

وی با تشریح وضعیت حمل‌ونقل استان یزد اظهار داشت: بر اساس پایش انجام شده در سال 99 ، 14 نقطه حادثه خیز در سطح استان شناسایی که به زودی صد درصد نقاط حادثه خیز استان رفع خواهد شد که سرعت رفع این نقاط بیشتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: حدود 98 درصد راه های روستایی بالای 20 خانوار استان تحت پوشش جاده آسفالت  هستند که بالاتر از میانگین کشوری است وبه همین علت یزد به عنوان دومین استان از لحاظ گستردگی شبکه راه های آسفالته روستایی است.

رستگاری با تأکید بر اینکه سالیانه حدود 40 میلیون تن کالا از مبدا استان حمل می شود که حدود 15 میلیون تن از این میزان مربوط به معادن است، تصریح کرد: علیرغم این حجم بالا اما با مشارکت و همراهی انجمن های صنفی و رانندگان یکی از روانترین ترددهای حمل کالا را در سطح استان داریم.

وی در مورد حمل‌ونقل مسافر و اینکه تنها حدود 130 دستگاه اتوبوس مناسب در سطح استان برای مسافت های طولانی وجود دارد، گفت: در این زمینه یک مشکل جدی در سطح استان داریم که به ناوگان فرسوده حمل و نقل مسافر برمی ‌گردد و می طلبد یک اقدام بزرگ و اساسی در این زمینه در سطح استان با توجه به موقعیت خاص یزد انجام شود.

رستگاری تصریح کرد: در حال تلاش هستیم که تا ایام اربعین حدود 30 ناوگان جدید به شبکه حمل و نقل مسافر استان اضافه شود 

رستگاری با اشاره به اینکه شرکت حمل‌ونقل یزد سیر در استان یزد افتتاح و در حال تأمین ناوگان موردنیاز است، گفت: متأسفانه مردم یزد در شرایط فعلی تنها در شرایطی به سمت جابه‌جایی با اتوبوس می‌روند که مجبور باشند و باید برای حل این مشکل و برطرف‌شدن دغدغه‌های اقتصادی شرکت‌های مسافربری و رانندگان تدبیری اندیشیده شود تا رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر نیز باانگیزه بیشتری وارد نوسازی ناوگان شوند. 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد یکی دیگر از مشکلات راهداری استان را بارهای معادن ذکر و تصریح کرد: اغلب این بارها با تناژ بالا و بدون بارنامه در حال جابه جایی در سطح استان هستند و به شدت به ساختار جاده ها اسیب وارد می کند و این موضوع باعث افزایش تخریب شدید جاده ها شده است و هزینه نگهداری این جاده ها را بالا آورده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه به صراحت ذکر شده که معادن باید اقدام به افتتاح دفاتر حمل بار در محل شرکت خود بکنند، تصریح کرد: ممانعت هایی در این زمینه از سوی معادن در حال انجام است ولی سامانه ها و تدابیری اندیشیده شده تا بتوانیم در این زمینه یک اقدام تحولی در سطح استان انجام بدهیم.

رستگاری افزود: ملایم سازی شیب های شیروانی یکی دیگر از اقداماتی است که در این زمینه در حال انجام است که این موضوع می تواند ایمنی جاده ها را به شدت افزایش دهد و تلفات حوادث جاده ای را به شدت کاهش می دهد که این موضوع نیز در سطح استان با جدیت در حال پیگیری است و حدود سالیانه 200 کیلومتر ملایم سازی شیب شیروانی در سطح استان انجام می شود.
وی ادامه داد: از سال 1399 حدود 100 نفر از نیروهای راهداری استان خارج شده‌اند و به دلایل متعدد هیچ‌کدام از این افراد جایگزین نشده‌اند و این موضوع باعث شده در نگهداری و موضوعات مختلف آسیب‌های جدی وارد کند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر