حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
عبور و مرور وسائل نقلیه در حسینیه امیرچقماق ممنوع شود
عضو هیأت علمی دانشگاه یزد:

عبور و مرور وسائل نقلیه در حسینیه امیرچقماق ممنوع شود

عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: برای جلوگیری از تخریب مناره‌های حسینیه تاریخی امیرچقماق، عبور و مرور وسائل نقلیه در اطراف این بنای تاریخی باید ممنوع شود.

محسن عباسی هرفته در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با بیان اینکه مسدود بودن یا نبودن مسیرهای اطراف تکیه امیرچقماق یزد از چند بعد قابل‌بررسی است، گفت: یکی از ابعاد این مسئله بحث ترافیکی است، معمولاً  افرادی که مدافع باز شدن مسیر راست‌گرد تکیه امیرچقماق هستند گمان دارند که بازگشایی این مسیر به روان‌شدن عبور و مرور وسایل نقلیه کمک می‌کند، اما به فرض اینکه این تصور درست باشد باید گفت، این موضوع تنها یک بعد قضیه است.

وی  با بیان اینکه امروزه پیاده محوری در مدیریت شهری مسئله بسیار مهمی است، گفت: یکی از ارکان پیاده محوری، مدیریت سواره‌ها  و تعریف کانون‌های پیاده است، اماکن و مراکز تاریخی یکی از بهترین مراکز برای کانون‌های پیاده است که مردم در این نقاط علاقمند هستند که بنشینند، قدم بزنند و احساس کنند در امنیتی بدون مزاحمت دود، صدا و بوق ماشین‌ها قرار دارند و انبساط‌خاطری در فضای شهری داشته باشند که متأسفانه چنین فضاهای شهری هم در کشور و هم در شهر یزد بسیار کم است.

عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد اضافه کرد: میدان امیرچقماق یزد ازاین‌حیث می‌تواند کمبود فضاهای شهری را در مرکز شهر یزد جبران کند که میدان تاریخی و فاخر است و از این نظر اگر سمت مقابل میدان امیرچقماق نیز بسته شود به‌نحوی‌که حیثیت پیاده محور این میدان اعاده شود و مردم بتوانند بدون مزاحمت ماشین‌ها و موتورها چنددقیقه‌ای در این قسمت شهر آسوده باشند، بسیار خوب است. تجربیات موفقی در اصفهان، همدان، تبریز و... در پرترافیک‌ترین بخش‌های شهر شده که می‌تواند در خصوص میدان امیرچقماق نیز الگو قرار گیرد.

وی ادامه داد: مورد سومی که در موضوع عبور حرکت سواره‌ها از میدان امیرچقماق و مسیرهای اطراف آن مطرح است، ایمنی سازه تاریخی این میدان است که بارها گفته شده و متأسفانه جدی نگرفته شده است که مناره‌های تکیه امیرچقماق مخصوصاً یکی از آن‌ها از وضعیت سازه‌ای و ایستایی مطلوبی برخوردار نیست و باید بسیار از آن مراقبت شود و اقدامات پیشگیرانه‌ای برای حفظ آن انجام گیرد تا خدای‌ناکرده مناره‌ها یا بخشی از تکیه تخریب نشود که اتفاق جبران‌ناپذیری خواهد بود.

این کارشناس معماری گفت: یکی از مواردی که جنبه پیشگیرانه در آسیب‌رساندن به تکیه و مناره‌های امیرچقماق دارد،  دورکردن خودروها از این تکیه است چرا که تردد و رفت‌وآمد خودروها در نزدیکی این مناره لرزه‌های بسیار ریز و با بسامد بالا ایجاد می‌کند و دائم نیز این حرکت وجود دارد که عامل بسیار آسیب‌زایی به این بنای تاریخی است به همین دلیل اگر سمت دیگر میدان امیرچقماق نیز بسته شود به لحاظ ایمنی، سازه تکیه امیرچقماق در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت. 

وی ادامه داد: ماشین اساساً زیاده‌خواه است و هر چقدر شما راه و معبر ایجاد کنید و هر چقدر پارکینگ ایجاد کنید در نهایت جوابگوی حجم ماشین‌های موجود نخواهد بود، یعنی باید این موضوع را بپذیریم که ماشین را باید کنترل کرد در غیر این صورت به شکلی افسارگسیخته تمام محیط‌های شهری را زیر چرخ‌های خود می‌گیرد.

عباسی هرفته تصریح کرد: در بحث مدیریت نوین ترافیک در دنیا، پیاده‌ها محق و مهم هستند و ماشین سواران در درجه دوم هستند، باید یک جاهایی پیرامون مراکز شهری و کانون‌های پیاده، پارکینگ برای آن‌ها ایجاد کرد و راکبین سواره مابقی مسیر را پیاده، با دوچرخه یا وسایل عمومی طی کنند. البته که حمل‌ونقل عمومی را باید تقویت کرد.

وی اضافه کرد: البته ما در حوزه حمل‌ونقل عمومی ضعیف کارکرده‌ایم و ضعف‌های خود را این‌گونه و با اجازه‌دادن به ماشین‌ها که در هر جایی تردد کنند پوشش می‌دهیم، چنانچه مدیریت ترافیک درستی داشتیم، پارکینگ‌های مناسبی پیرامون مرکز شهر تهیه می‌کردیم، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ترکیبی ایجاد می‌کردیم و در این زمینه فرهنگ‌سازی می‌کردیم الان می‌توانستیم اجازه نزدیک‌شدن ماشین‌ها را به پیاده‌ها، پیاده‌روها و اماکن و مراکز تاریخی ندهیم.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از