حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
نیم‌نگاهی کوتاه به سالی که گذشت؛

فروردین ۱۴۰۲ یزد در یک نگاه

فروردین ۱۴۰۲ یزد در یک نگاه

در این روز‌های پایانی سال مرور روز‌های خوب و بد فروردین ۱۴۰۲و یادآوری اتفاقات مهم آن به ما این فرصت را می‌دهد تا با کمی درنگ و تأمل به سالی که گذراندیم نگاه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، در شروع سال ۱۴۰۲ و پس از گذراندن وقایع مختلف در ۱۴۰۱، آثار چهره سهمگین سیل و ناآرامی‌ها از یزد زدوده شد و همه مردم استان در انتظار سال شیرین بودند؛ سالی که در فروردین آن شاهد اتفاقات خوب و بد مختلف بودیم.

*پس‌لرزه‌های ناآرامی بچگانه ۱۴۰۱ اینبار به یزد کشیده شد

در سوم فروردین ۱۴۰۲ : پس‌لرزه‌های ناآرامی بچگانه ۱۴۰۱ به یزد کشیده شد و سه نفر هتاک و حرمت شکن که در باغ دولت آباد یزد به همسر شهید و یک دختر شهید به دلیل امر به معروف و نهی از منکر توهین و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند توسط پلیس دستگیر و تحویل مرجع قضایی شدند.

 

فروردین ۱۴۰۲ یزد در یک نگاه

 

در همان روز پاکبان یزدی ۵۰۰ میلیون چک گمشده را به صاحبش برگرداند؛ محمود شیرازی از پاکبانان یزدی در اولین روز از سال نو مشغول به فعالیت بود که کیف حاوی ۸۰ فقره چک به مبلغ ۵۱۱ میلیون تومان را پیدا کرد و بلافاصله با مدیر خود تماس گرفت و مدیران شهرداری منطقه یک نیز ماجرا را بررسی کرده و کیف را در اسرع وقت به صاحب آن بازگرداندند.

صاحب کیف با تقدیر فراوان از کار این پاکبان اظهار داشت که مژدگانی خوبی برای این پاکبان شریف در نظر گرفته که به زودی تقدیم خواهد کرد.

 

 این در حالی بود که این پاکبان صاحب چهار فرزند بوده و در شهرداری منطقه یک یزد مشغول به فعالیت بوده و در خانه‌ای استیجاری در یزد زندگی می‌کند؛ این پاکبان شریف به تمام مردم جهان ثابت کرد که انسانیت هنوز زنده است و در دنیایی که جهانیان به فکر منافع خود هستند، هنوز هستند افرادی که تلاش دارند تا سالم و زیبا زندگی کنند.

 

در چهارم فروردین ماه: حامد شیشه‌بری در گفتگو با یزدرسا از وقوع بیش از ۹۰۰ فقره تصادف از آغاز سفر‌های نوروزی در یزد خبر داده و گفته بود: از تاریخ ۲۴اسفندماه تا دوم فروردین ماه ۹۲۷ فقره تصادف در استان یزد رخ داد که ۱۰۴ فقره تصادف برونشهری و ۸۲۳ فقره مربوط به تصادف درونشهری بود.

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری یزد ادامه داده بود: آمار تصادفات برونشهری ۵ درصد و تصادفات درونشهری ۷ درصد رشد داشته است که متأسفانه ۶ نفر در این تصادفات جان خود را از دست دادند.

 

در پنجم فرودین ماه احمد آخوندی که پیش از این مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد بود از رسیدگی به ۱۵ مورد شکایت نوروزی در یزد خبر داده بود و بیان کرده بود: با توجه به ثبت شکایت مسافرین نوروزی یزد در سامانه ۰۹۶۲۹ از روز ۲۴ اسفند تا ۴ فروردین‌ماه، ۱۵ شکایت مورد رسیدگی قرار گرفت.

 

در همان روز یک زوج یزدی به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد کمک کردند و لبخند را به لبان یک خانواده دیگر در ایام عید نشاندند.

 

در ششم فرودین ما ه۱۴۰۲ سردار حسین زارع کمالی در گفتگو با یزدرسا از ساخت ۳۶ واحد مسکونی برای نیازمندان درقالب طرح « از افطار تا سحر» خبر داده و گفته بود: این منازل با متراژ متوسط۸۵ متر مربع زیربنا و با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان در حال اجرا است که بیش از ۷۰درصد مبلغ فوق از طریق کارجهادی و خیرین و جهادگران بسیجی تأمین می‌شود.

 

فروردین ۱۴۰۲ یزد در یک نگاه

 

نهم فروردین ۱۴۰۲ حجت الاسلام والمسلمین مجتبی صداقت، رئیس وقت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از همکاری ۱۵۰ هنرمند یزدی در برنامه‌های نوروزی سازمان فرهنگی شهرداری یزد خبر داده بود.

 

*اولین اهدای عضو سال ۱۴۰۲ در ایام نوروز رقم خورد

 

در یازدهم فروردین ماه با رضایت خانواده مرحوم محسن دهقانی نخستین اهدا عضو سال جاری در استان به ثبت رسید و اعضا این بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا شد.

 

کبد این ایثارگر در بیمارستان شهید صدوقی و کلیه‌ها نیز در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز به بیماران نیازمند پیوند شد.

 

در سیزدهم فروردین ماه ۱۴۰۲ محمد جواد ابوالحسینی از جانباختن ۹ نفر در استان یزد بر اثر حوادث رانندگی ایام نوروز خبر داده گفته بود: تاکنون آمار حوادث منجر به فوت و مصدومیت در مقایسه با سال قبل کاهشی بوده، اما از ابتدای سفر‌های نوروزی پنج نفر در جاده‌ها و چهار نفر در شهر‌های استان جان خود را از دست دادند.

 

در همان تاریخ سردار حسین زارع‌کمالی در گفتگو با یزدرسا گفته بود: سپاه الغدیر با توزیع ۵ هزار پرس غذا در بوستان‌های یزد ضیافت افطاری برپا می‌کند

 

*اسکان بیش از نیم میلیون نفر در ایام نوروز

 

در همان روز احمد آخوندی، مدیرکل وقت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به آمار اسکان مسافران نوروزی اظهار کرد: مجموع آمار اسکان مسافران نوروزی در استان یزد از ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ تعداد ۵۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر بوده است.

 

وی ادامه داده بود: مجموع آمار بازدید از بنا‌های شاخص یزد در این بازه زمانی تعداد ۲۶۴ هزار و ۵۹۱ نفر بوده است.

 

آخوندی گفته بود: مجموع آمار تردد ورودی با وسایل نقلیه سبک و سنگین به محور‌های استان یزد از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ تعداد ۸۲۰ هزار و ۴۵۲ دستگاه ثبت شده است.

 

سرپرست معاون صنایع دستی استان یزد در ۱۵ فروردین از فروش بیش از ۳۰ میلیارد تومانی صنایع دستی یزد در ایام نوروز خبر داده بود و گفته بود: از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین‌ماه، ۵۳ بازارچه صنایع‌دستی در قالب ۴۹۶ غرفه در بنا‌ها و مکان‌های تاریخی استان، به تولید و عرضه صنایع‌دستی عمدتاً بومی یزد پرداختند.

 

در همان تاریخ نیز در خبری از رشد میزان مصرف بنزین در استان یزد خبر داده شد و بیان شده بود که از ابتدای شروع سال ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ماه جاری، میزان مصرف بنزین در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۵. ۹ درصد رشد داشته است.

 

در ۱۷ فروردین ماه نیز مهران فاطمی در دیدار اعضای‌اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد گفته بود: رتبه اول در رشد اقتصادی و رتبه اول در کاهش نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور، از جمله موفقیت‌های استان برای تحقق شعار سال گذشته بود.

 

استاندار یزد نیز در همان تاریخ با اشاره به کاهش تعداد مسافران نوروزی به یزد گفته بود: در کاهش تعداد مسافر نوروزی به یزد نباید مسائل اقتصادی را نادیده گرفت؛ مسائل اقتصادی باعث شده بود بسیاری از خانواده‌ها در اقامتگاه‌های غیررسمی سکونت کنند که برخی از آن‌ها در آمار نهایی وارد نمی‌شود.

 

فروردین ۱۴۰۲ یزد در یک نگاه

*خدمت‌رسانی به بیش از ۴۰ هزار مسافر در ایام نوروز

 

در نوزدهم فروردین ماه نیز سید جواد میرحسینی گفته بود که با پایان یافتن اجرای بیست و سومین طرح ملی خدمات بشردوستانه به مسافرین نوروزی ۴۰ هزار و ۳۹۰ مسافر نوروزی از خدمات هلال احمر یزد در‌ایستگاه‌های نوروزی در سطح استان بهره‌مند شده بودند.

 

خبر خوب این روز قرارگیری تیم هندبال بانوان یزدی در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر بود که بانوان یزدی در این زمینه گل کاشته بودند.

 

در همان روز رئیس مرکز مدیریت پیوند دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد که رتبه‌ی اول اهداء عضو در کشور به یزد رسید که این بیانگر این است که یزدی‌ها همیشه در کار خوب پیشگام هستند.

 

در همان روز نیز چند تن از عوامل اصلی التهاب‌آفرین در بازار ارز که نقش مؤثری در تعیین نرخ موسم به دلار تلگرامی داشتند، با دستور مقام قضایی و توسط پاسداران گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه یزد دستگیر شدند.

 

در ۲۱ فروردین ماه نیز رئیس خانه صنعت و معدن یزد در گفتگو با یزدرسا گفته بود که اشتباهات مسئولان گذشته استان در کاهش امنیت سرمایه‌گذاری یزد تأثیرگذار بوده است.

 

وی ادامه داده بود: در استان یزد به‌ازای هر ۳۰۰ نفر یک واحد تولیدی وجود دارد و تعداد بالای واحد‌های تولیدی باعث شده است که ورود یک سرمایه‌گذار و ایجاد یک واحد تولیدی معمولی چندان برای مسئولان جذابیت نداشته باشد.

 

در ۲۲ فروردین ماه نیز خبر خوبی مبنی بر دعوت بانوی کماندار یزدی به اردوی تیم ملی شنیده شد و مبینا فلاح بافقی کماندار باشگاه سنگ آهن بافق به اردوی تیم ملی ریکرو کشور دعوت شد.

 

در ۲۴ فروردین ماه نیز بار دیگر پاسداران گمنام امام زمان (عج) در اطلاعات سپاه یزد از حقوق مردم ایران در سطح بین‌المللی دفاع کردند و ۵۶۰ میلیون دلار ارز با تلاش این عزیزان به کشور بازگشت.

 

*از حماسه حضور تا دستگیری یک منافق در استان یزد

 

۲۵ فروردین ماه بار دیگر مردم استان یزد حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین به جهانیان نشان دادند و مسأله فلسطین را همچنان مسأله مهم اسلام دانستند.

 

در ۲۷ فروردین ماه سید مهدی هاشمی باجگانی در جمع اصحاب رسانه گفته بود که استان یزد سومین استان با بیشترین تعداد پزشک است و ۴۰ درصد بیماران استان یزد غیر بومی هستند.

 

و خبر خوب ۲۸ فروردین نیز بازگشت لبخند دوباره اعدامی پس از ۱۱ سال انتظار قصاص در یزد بود که این خبر از سوی رئیس کل دادگستری استان یزد منتشر شد.

 

در ۲۹ فروردین ماه و هم‌زمان با شب ۲۷ ماه مبارک رمضان بیش از ۵ هزار پیتزا و ساندویچ در بین کودکان کار یزد توزیع شد.

 

در ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ دادستان اردکان نیز از دستگیری یکی از فریب‌خوردگان گروهک تروریستی منافقین در اردکان خبر داده و گفته بود که در جریان اغتششات سال گذشته با اقدام مشترک دستگاه اطلاعاتی و انتظامی شهرستان اردکان، یکی از افراد فریب‌خورده توسط گروهک‌های تروریستی منافقین دستگیر و پس از تکمیل تحقیقات تحویل دستگاه قضایی شد.

 

*چرا سالی که گذراندیم را مرور کنیم؟

 

مرور فروردین ماه ۱۴۰۲ به ما یادآوری کرد که زندگی با تمام روز‌های خوب و بد می‌گذرد و این گذر زمان به قول فرنگی‌ها مانند پرواز ثانیه‌هاست؛ ثانیه‌هایی که اهمیت استفاده از آن‌ها در روزمرگی و زندگی شلوغ ما رنگ باخته است.

در واپسین روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ بیاییم اینبار قدر این لحظات را بیشتر بدانیم و با کمی درنگ به زندگی خود نیم‌نگاهی بیاندازیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از