حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
امام جمعه اردکان:

قانون کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود

قانون کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران بود

امام جمعه اردکان گفت: هر انسان آزاده، وطن‌دوست و ایرانی غیرتمندی با تامل متوجه می‌شود که قانون کاپیتولاسیون سند بردگی، ذلت و خواری ایرانیان به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام سیداسماعیل شاکر اردکانی در گفتگو با «یزدرسا»، با اشاره به چهارم آبان ماه سالروز اعتراض و افشاگری امام خمینی(ره) علیه پذیرش لایحه کاپیتولاسیون گفت: یکی از اصول اساسی دین مبین اسلام، اصل نفی سلطه‌پذیری کفار و استکبار است و این قاعده و قانون نفی سبیل از متن آیات قرآن در اسلام وجود دارد که هرگونه تسلط کفار بر مسلمانان را در هر زمینه‌ای از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی، جایز نمی‌شمارد و شرعاً كافر در هيچ زمينه‌اي نمي‌تواند مسلّط بر مسلمانان باشد.

 

امام جمعه اردکان ادامه داد: هرگونه رابطه و عملی كه منجر به برتري كافر بر مسلمانان باشد انجام آن بر مسلمانان حرام است و هر جا هر قانونی تصویب شود که راه نفوذ، سیطره و سلطه استکبار و دشمنان بر مومنان و سرنوشت مسلمانان باز کند، باید در برابرش ایستاد همانگونه که همواره نظام جمهوري اسلامي ايران بر محور حفظ عزت، سيادت مسلمانان و نفي سلطه بيگانگان است.

 

وی عنوان کرد: قانون کاپیتولاسیون، از جمله قوانین و شیوه‌های سلطه بیگانگان بر مقدرات کشور ما بود که امام خمینی(ره) در برابر آن ایستادند و دست خیانت رژیم شاهنشاهی را برملا و به همگان اعلام کردند؛ رژیم شاهنشاهی گاه قراردادهایی با استکبار داشتند که می‌دانستند مردم، علما و نخبگان جامعه چنین قرارداد و قوانینی را از نظر اسلام، مسائل سیاسی، حیثیت و جایگاه ایران مخالف صلاح و مصلحت کشور می‌دانند و از این‌رو تلاش می‌کردند این قوانین را از آنها مخفی کنند.

 

شاکر اردکانی ادامه داد: امام راحل و عظیم‌الشان ما با شجاعت تمام و با قدرت و بصیرتی که داشتند این خیانت رژیم پهلوی را برملا کردند، نسبت به آن هشدار دادند، مردم را بیدار کردند و نخبگان را فراخواندند تا در برابر این قانون موضع بگیرند.

 

وی گفت: تصویب قانون کاپیتولاسیون در دوران شاهنشاهی نشان از تسلط بیگانگان بر سرنوشت کشور و نفوذ آنها در کشور بود، هر انسان آزاده، وطن‌دوست و ایرانی غیرتمند با تامل متوجه می‌شود که این قانون سند بردگی، ذلت و خواری ایرانیان به شمار می‌رود و هر کجا اعلام می‌شود که چنین قانونی را در کشور به تصویب رساندند ایرانی باید شرمنده و سرش پایین باشد.

 

امام جمعه اردکان افزود: امام راحل(ره) در توصیف قانون کاپیتولاسیون آن سخنرانی غرا و مهم را ایراد کردند که با این قانون اگر مرجع تقلید ما را در وسط بازار ترور کند، پلیس ایران حق ندارد جلوی او را بگیرد ولی اگر یک ایرانی سگ امریکایی را زیر بگیرد، از او بازخواست می‌کنند که نشان می‌دهد واقعا این سند ذلت و خواری ملت ایران بوده است.

 

شاکر اردکانی ادامه داد: استقلال امروز ما در مسائل سیاسی، جایگاه ما در مسائل فرهنگی و اقتدار، عظمت و عزتی که در سطح بین‌الملل داریم، همچنین ارتباط و تعاملی که با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی داریم و در عین حال زیر بار سلطه آنها نمی‌رویم و نمی‌توانند قوانینی را علیه ما تصویب کنند را مدیون امام راحل عظیم‌الشأن، علمای بزرگ، شهدای والامقام و ایثارگران هستیم.

 

 انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از