حالت تاریک
سه‌شنبه, 04 آذر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری یزد رسا هستید؟
مدارس استثنایی ستون سلامت‌روان کودکان با نیازهای ویژه‌اند
استاد دانشگاه:

مدارس استثنایی ستون سلامت‌روان کودکان با نیازهای ویژه‌اند

یک استاد دانشگاه گفت: مدارس استثنایی فقط مراکز آموزشی نیستند؛ بلکه نهادهایی توان‌بخشی و حمایتی‌اند که هم بر سلامت روان و کارآمدی کودکان استثنایی اثر می‌گذارند و هم آرامش و امید را به خانواده‌های آنان بازمی‌گردانند.

علی محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، به مناسبت سالروز درگذشت جبار باغچه‌بان، پیشگام آموزش کودکان ناشنوا و بنیان‌گذار جریان نواندیشی در تعلیم‌وتربیت ایران،تأکید می‌کند: مدارس استثنایی امروز یکی از ستون‌های اصلی سلامت روان، کارآمدی و توانمندسازی کودکان با نیازهای ویژه هستند؛ نهادهایی که نه‌تنها مسیر رشد فردی دانش‌آموزان را تغییر می‌دهند، بلکه زندگی خانواده‌های آنان را نیز متحول می‌سازند.

وی اساسی‌ترین دستاورد مدارس استثنایی، «بازسازی هویت روانی» کودک ذکر و خاطرنشان کرد: اگر کودک استثنایی در محیطی قرار گیرد که نیازهایش دیده نشود، احساس ناکارآمدی و طردشدگی تجربه می‌کند. اما در مدارس ویژه، محیط امن، پذیرا و مبتنی بر توانایی‌هاست. همین موضوع، ستون سلامت روان کودک را شکل می‌دهد. معلمان این مدارس آموزش تخصصی دیده‌اند و هر برنامه درس، فردمحور و بر اساس توانمندی واقعی دانش‌آموز طراحی می‌شود. این ساختار، اعتمادبه‌نفس و انگیزه یادگیری را به‌طور پایدار تقویت می‌کند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر تعلیم‌و‌تربیت تأکید می‌کند: رسالت اصلی این مدارس «توانمندسازی» است؛ نه صرفاً انتقال محتوای درسی، کودکان در این مدارس مهارت‌های زندگی، ارتباط مؤثر، مهارت‌های اجتماعی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و مراقبت از خود را تمرین می‌کنند. هدف نهایی این است که کودک در آینده فردی مفید، مستقل‌تر و فعال در جامعه باشد.

 وی ادامه داد: همین رویکرد باعث شده بسیاری از کودکان استثنایی امروز در حرفه‌ها و نقش‌های اجتماعی موفق ظاهر شوند، یکی دیگر از محورهای مهم، تحولی است که این مدارس در خانواده ایجاد می‌کنند.

میرزایی ادامه داد: والدین معمولاً با اضطراب و سردرگمی فراوان وارد این مسیر می‌شوند. مدارس استثنایی با مشاوره و آموزش والدین، مسیر مشخصی پیش پای آنها قرار می‌دهند و از فشار روانی‌شان می‌کاهند.

وی تاکید کرد: مشاهده پیشرفت تدریجی کودک، even کوچک‌ترین موفقیت‌ها، نگاه والدین را از نگرانی به امید تغییر می‌دهد و بهبود رابطه خانوادگی را به دنبال دارد.


وی در پایان تصریح کرد: گرامیداشت باغچه‌بان، بزرگداشت انسانی است که به ما آموخت هیچ کودکی نباید به‌خاطر محدودیتش محروم بماند. تمام پیشرفت‌های امروز ما در آموزش استثنایی، ادامه همان راهی است که او با شجاعت آغاز کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!