حالت تاریک
یکشنبه, 19 اسفند 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری یزد رسا هستید؟
مراحل ثبت‌نام قانون تعیین تکلیف اراضی
رئیس کانون سردفتران یزد تشریح کرد:

مراحل ثبت‌نام قانون تعیین تکلیف اراضی

رئیس کانون سردفتران و دفتران استان یزد، مراحل ثبت نام قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی را تشریح کرد.

سید حسین حسینی‌نیک در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، در تشریح مراحل ثبت نام قانون تعیین تکلیف گفت: قانونگذار، قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی را در سال ١٣٩٠ به منظور تسهیل جریان ثبتی و امکان بهره‌مندی مردم، جهت سنددار شدن املاک و رقباتی که منشأ تصرفات متصرفان آن‌ها قانونی و مستند به اسناد و قولنامه‌های عادی یا صرف وکالت‌نامه از مالکان است، مصوب کرد.

وی افزود: به موجب این قانون، کسانی که مدعی مالکیت زمین‌های دارای ساختمان یا اراضی کشاورزی و باغات یا اعیانی مستحدثه در زمین‌های موقوفه هستند مشروط بر آنکه واجد شرایطی باشند می‌توانند در راستای این قانون به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و جهت ثبت درخواست خود اقدام کنند.

وی درباره انواع املاک ثبت‌نامی اظهار داشت: اول، ملک آن‌ها باید دارای سابقه ثبت و شماره پلاک ثبتی باشد ولو آنکه هنوز برای آن سند مالکیت اولیه صادر نشده باشد ضمن اینکه اراضی دولتی، عمومی، ملی، منابع طبیعی و موات از شمول این قانون مستثنی هستند و دوم دسترسی به مالک یا حداقل یکی وراث اوبه جهت فوت یا مفقود الاثر بودن مقدور نباشد. 

رئیس کانون سردفتران و دفتران استان یزد عنوان کرد: مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در املاک قولنامه‌ای کپی از سند مالکیت ملک (سند اولیه)، قولنامه یا قولنامه‌هایی که متقاضی را به مالک اولیه متصل کند، در املاک دارای سند مشاعی، سند مشاعی متقاضی و  در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد ارائه وکالت‌نامه‌های مربوطه است.

وی با اشاره به مراحل ثبت نام گفت: مراجعه به یکی از مهندسان نقشه‌برداربرای تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و تحویل فایل مربوطه به دفترخانه، اسکن مدارک که توسط دفترخانه انجام می‌شود و شامل شناسنامه و کارت ملی متقاضی، سند مالکیت اولیه ملک (در اسناد قولنامه‌ای)، تمامی قولنامه‌های استنادی تا به مالکی که سند به نام او صادر شده است برسد (در اسناد قولنامه‌ای)، سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی، نقشه ملک با مختصات UTM  که توسط متقاضی تهیه شده، فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی مربوطه، فیش بانکی بابت هزینه تقاضانامه، همچنین پس از تکمیل درخواست، نسبت به پرداخت فیش هزینه‌ها اقدام و پرینتی از آن تهیه و با مدارک فوق به واحد ثبتی، از طریق پست سفارشی ارسال و کد رهگیری پستی از دفتر پستی دریافت می‌شود و در نهایت کد رهگیری در سامانه وارد و ثبت نهایی انجام و کد شناسه به متقاضی تحویل داده می‌شود.

حسینی‌نیک به مردم توصیه کرد تا اوّلاً کسانی که شرایط لازم برای ثبت نامه صدور سند در راستای قانون مزبور را دارا هستند بدون فوت وقت اقدام کنند و ثانیاً از احاله و دادن وکالت و سپردن پیگیری اقدامات ثبتی به اشخاص متفرقه اکیداً پرهیز کنند زیرا معمولاً موجب سوء استفاده اشخاص مزبور شده و در شرایطی که دفاتر اسناد رسمی بهترین مشاوره را معمول می‌دارند و می‌توانند ثبت‌نام قانون تعیین تکلیف را انجام دهند؛ هزینه‌های قانونی ثبت‌نام نیز طبق تعرفه مصوب دریافت می‌گردد و مراحل اداری و ثبتی تا صدور سند مالکیت بسیار شفاف و با سرعت در ادارات ثبت انجام خواهد شد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر