حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
مدیرکل دامپزشکی استان یزد خبر داد:

معدوم‌سازی بیش از 80 هزار کیلوگرم گوشت غیربهداشتی

معدوم‌سازی بیش از 80 هزار کیلوگرم گوشت غیربهداشتی

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از بازرسی بیش از 35 هزار مرکز عرضه فرآورده دامی در استان یزد خبر داد و گفت: در این بازرسی‌ها بیش از 80 هزار کیلوگرم گوشت غیربهداشتی معدوم شد.

به گزارش یزد رسا، علی فاتحی نیا عصر امروز به مناسبت شروع هفته دامپزشکی در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به نقش و جایگاه بالای اداره کل دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی مردم اظهار داشت: نظارت‌های دامپزشکی معدود به کشتارگاه‌ها نیست و با شعار از مزرعه تا سفره سعی و تلاش دارد امنیت غذایی مردم در تمامی این مراحل تضمین کند و در همین زمینه در یک سال اخیر 582 مورد نمونه‌برداری از مراکز عرضه استان یزد انجام شده است که 70 مورد به علت تخلفات به مراجع قضایی استان معرفی شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: کارشناسان دامپزشکی استان در یک سال اخیر علاوه بر فعالیت و نظارت در محدوده کشتارگاه‌ها، 35 هزار و 823 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی استان داشته‌اند که در این بازرسی‌ها برخی از موارد و مشکلات مشاهده شده با تذکر و تعهد صاحبان فروشگاه، موضوع مرتفع ولی هزار و 460 مورد غیربهداشتی به وزن 86 هزار و 880 کیلوگرم ضبط و تشکیل پرونده شد که از این میزان در نهایت 80 هزار و 134 کیلوگرم معدوم شد.

وی به فعالیت دو کشتارگاه صنعتی، هفت کشتارگاه سنتی، پنج کشتارگاه صنعتی طیور و سه کشتارگاه بلدرچین در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر ناظران شرعی و بهداشتی مستقر در کشتارگاه‌ها بر کشتار ۳۷۲ هزار و ۷۷۳ رأس دام سبک با وزن جمعاً 7 میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۲۱ کیلوگرم و همچنین  کشتار ۱۳ هزار و ۸۲۷ رأس دام سنگین با وزن سه میلیون و ۴۰۲ هزار و ۳۰۲ کیلوگرم نظارت داشته‌اند.

فاتحی نیا میزان کشتار طیور استان در یک سال اخیر را نیز بیش از ۱۳ میلیون قطعه به وزن بیش از ۳۰ میلیون کیلوگرم ذکر و خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر تعداد ۱۶ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ گوشتی به وزن ۳۰ میلیون و ۳۳۶ هزار کیلوگرم و نیز یک میلیون و ۷۳ هزار و ۸۱۵ قطعه بلدرچین به وزن ۳۷۲ هزار و ۵۰۱ کیلوگرم و ۷۸ هزار و ۳۲۸ قطعه بوقلمون به وزن ۷۰۴ هزار و ۹۵۲ کیلوگرم در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از صحبت‌های خود و با اشاره به فعالیت این اداره کل برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان گفت: در بین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان، بیماری آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان به علت سرایت بالاتر آن دارای حساسیت بیشتری است که به‌صورت ویژه مورد نظارت کارشناسان دامپزشکی قرار دارد.

وی ادامه داد: در این زمینه واکسیناسیون و تست دام‌ها و در برخی مواقع لازم و ضروری کشتار دام‌های بیمار در دستور کار دامپزشکی قرار دارد.

فاتحی نیا در زمینه فعالیت این اداره کل در بخش بیماری‌های واگیردار دامی در سال گذشته نیز اظهار داشت: سال گذشته ۲۸۸ هزار رأس گوسفند، ۱۸۱ هزار و ۲۹۷ رأس بز استان یزد در برابر بیماری آبله و در خصوص بیماری تب برفکی ۹۸۸ هزار و ۴۰۲ رأس بز و گوسفند و در بخش گاو و گوساله نیز  ۱۰۳ هزار و ۲۲۳ رأس دام واکسینه شده‌اند.

فاتحی نیا با اشاره به واکسیناسیون ۶۲۹ هزار و ۳۳۱ رأس دام در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک باتوجه‌به مشترک بودن این بیماری بین دام و حیات‌وحش، عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۹ هزار قلاده سگ‌صاحب دار (سگ گله) در برابر بیماری هاری و بیش از ۱۳۶ هزار رأس گوسفند و بیش از ۴۸ هزار رأس گاو و گوساله در برابر بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

وی افزود: در تمامی طول سال اداره کل دامپزشکی استان در راستانی انجام‌وظیفه خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مهلک طیور و حفظ سلامت مردم، برخورد با دست‌فروشان طیور و انواع ماکیان در دستور کار خود دارد و در صورت مشاهده با آنها برخورد قانونی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از صحبت‌های به میزان قابل‌توجه صادرات و واردات فرآورده‌های دامی در استان یزد اشاره و تصریح کرد: در یک سال اخیر یک هزار و ۲۴۸ تن پا و پنجه مرغ،3 هزار و ۴۸۰ تن تخم‌مرغ خوراکی، ۴۶ هزار عدد تخم نطفه‌دار کبک، 3 هزار و ۷۱۰ قطعه کبک زنده، ۷۸ تن پودر گوشت و ۱۱۷ تن دنبه گوسفندی، ۳۰ تن محصولات لبنی و ۶۱ تن پشم گوسفندی از استان صادر و یک هزار و ۱۹۲ تن گوشت منجمد گوساله، یک هزار و ۴۴۲ تن مرغ منجمد، ۵۸ تن گوشت گوسفندی منجمد و ۲۱۶ تن گوشت گرم گوسفندی به استان وارد شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از