حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
موزه‌ای که دانش‌آموزان یزدی با آن خاطره دارند؛

موزه علوم یزد به روی مردم باز می‌شود؟

موزه علوم یزد به روی مردم باز می‌شود؟

یکی از خاطرات دوران دانش‌آموزی یزدی‌ها بازدید از موزه علوم طبیعی است و یکی از گلایه‌های شهروندان یزدی فراهم نبودن شرایطی برای بازدید عموم از این موزه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، هر ساله 18 می مصادف با 28 اردیبهشت‌ماه روز جهانی موزه نام‌گذاری شده و شعار جهانی این روز برای امسال «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» در نظر گرفته شده است.

موزه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و تاریخی شهرها و کشورها شناخته می‌شوند. این مکان‌ها، نه تنها به نگهداری و نمایش تاریخ و فرهنگ یک جامعه می‌پردازند، بلکه به عنوان جایی برای آموزش و آگاهی از تاریخ و هنر عمیق انسانی عمل می‌کنند یکی از انواع موزه‌ها، موزه‌های علمی هستند که موزه علوم طبیعی یزد از این دست به شمار می‌آید.

موزه علوم طبیعی یزد دارای چهار سالن و بخش اصلی شامل زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیک و نجوم است. در این موزه علاوه بر بخش‌های متنوع و آموزشی، اشیای خاصی نیز دارد که مربوط به 800 سال پیش است شامل سنگ‌واره‌ها، حیوانات نادر و جنازه یک زن است.

یکی از خاطرات دوران دانش‌آموزی یزدی‌ها بازدید از موزه علوم طبیعی است و دانش‌آموزان از گذشته تاکنون حداقل یک بار به همراه معلم یا کادر مدرسه خود از این موزه بازدید داشته‌اند.

یکی از گلایه‌هایی که شهروندان یزدی در خصوص این موزه دارند عدم امکان استفاده و بازدید عموم از این موزه است، اینکه این موزه به بازدید دانش‌آموزان اختصاص یافته است و شرایط برای حضور عموم یزد در این موزه فراهم نیست و تقریبا همیشه مردم یزد با بسته بودن موزه علوم طبیعی مواجه‌اند.

موزه علوم یزد به روی مردم باز می‌شود؟

موزه علوم طبیعی یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های استان یزد

 

عبدالمجید شاکری‌شمسی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این زمینه گفت: موزه علوم طبیعی یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های استان  و جزو 36 موزه استان یزد است.

 

وی ادامه داد: متولی موزه علوم طبیعی اداره آموزش و پرورش است که یک سری مشکلاتی داشت و جلسه‌ای مختص با همین موضوع با حضور استاندار تشکیل شد و ظاهراً مشکل نیروی انسانی برای اداره این موزه دارند که میراث فرهنگی در زمینه راه‌اندازی این موزه و اقدامات لازم در زمینه بر طرف شدن مشکلاتی که وجود دارد، اعلام آمادگی کرده است.

 

 آموزش و پرورش استان یزد در سال 1370 تأسیس موزه علوم طبیعی را در مدرسه ایرانشهر یزد تأسیس کرده است، این موزه حدود 3 هزار و 500 متر مساحت دارد که اولین موزه و مؤسسه علمی پژوهشی وابسته به آموزش و پرورش یزد است و مسئولان این اداره کل معتقدند ساختار این موزه به گونه‌ای است که امکان حضور به صورت فرید و پراکنده وجود ندارد.

موزه علوم یزد به روی مردم باز می‌شود؟

امکان بازدید فردی از موزه علوم طبیعی یزد وجود ندارد

 

محمد کاظم رحیمی‌نژاد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا»، با اشاره به وضعیت بازدید از موزه طبیعی استان یزد گفت: این موزه در زیر زمین مدرسه ایرانشهر واقع شده است و با توجه به به ساختار و ترکیبی که دارد لزوما باید استفاده از آن گروهی باشد.

 

وی ادامه داد: گروه‌ها باید به صورت 20 تا 30 نفره باشند که بتوانند از این موزه استفاده کنند و امکان اینکه به صورت پراکنده در این موزه حضور پیدا کرده  و از آن بازدید کنند وجود ندارد.

 

موزه علوم یزد به روی مردم باز می‌شود؟

بازدید بیش از 15 هزار دانش‌آموز از موزه علوم طبیعی یزد

 

رحیمی‌نژاد اضافه کرد: در سال تحصیلی 1403-1402 بیش از 15 هزار دانش‌آموز و حتی خانواده‌هایشان از این موزه بازدید کردند، در برخی از اینها مدارس که والدین اعلام امادکی کنند هماهنگی انجام می‌شود و با وقت قبلی مراجعه می‌کنند و گروه‌های متقاضی از شهرستان‌ها نیز برای بازدید از موزه علوم طبیعی هم صبح و هم بعداظهر حضور پیدا می‌کنند و برای مواردی مانند اردوهای دانش‌آموزی که از شهرستان‌ها به یزد می‌آیند زمان بازدید از موزه بعدازظهر تعیین می‌شود.

 

امکان بازدید گروهی از موزه با همراهی راهنما

 

وی عنوان کرد: این موزه به صورت بیش از 300 متر راهرو مانند است که برای هر بخش و نقطه‌ای از آن نیاز به راهنما است و چنانچه بخواهیم به تفکیک حوزه و موضوعات مختلف موزه، راهنما قرار دهیم، تعداد راهنمایان از تعداد بازدیدکنندگان گروهی بیشتر می‌شود بنابراین برای گروه‌هایی که درخواست بدهند راهنمای همراهی وجود خواهد داشت که آنها را همراهی کند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: برنامه‌ریزی در حال انجام است تا با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد این امکان ایجاد شود تا در فضایی که در مجموعه فرهنگی کارخانه جنوب یزد در حال ساخت است مکان‌یابی شود و بخشی از موزه علوم طبیعی یا کل این موزه به این مجموعه انتقال یابد که در این صورت امکان استفاده به صورت فردی و حضور پراکنده در موزه فراهم می‌شود.

موزه علوم یزد به روی مردم باز می‌شود؟

فراهم آمدن امکان بازدیدعموم از موزه علوم طبیعی یزد با انتقال آن

 

رحیمی‌نژاد افزود: شهرداری برای انتقال موزه علوم طبیعی یزد اعلام آمادگی کرده و ارزیابی‌های اولیه نیز توسط آموزش و پرورش انجام شده است، در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیقی برای بازسازی فضای مناسب موزه در کارخانه جنوب یزد مشخص کرد و چون اقدامی بین بخشی است باید در این زمینه تفاهمنامه امضا شود.

 

وی اضافه کرد: با این حال تصمیم بر این اقدام خللی در بازدید از موزه علوم طبیعی به وجود نمی‌آورد و شرایط برای استفاده از این موزه فراهم است و بحث انتقال موزه به صورت فاز به فاز ایجاد می‌شود و اشکالی در استفاده از آن ایجاد نخواهد شد.

 

رحیمی‌نژاد با بیان اینکه امکان بازدید گروهی از موزه فراهم شده است، ادامه داد: در حال حاضر برای بازدید از موزه علوم طبیعی یزد علاوه بر دانش‌آموزان پذیرای مردم هم هستیم، مشروط بر اینکه در قالب گروهی برای بازدید درخواست بدهند و در این صورت امکان استفاده گروهی برای آن‌ها فراهم شود.

 

نحوه درخواست برای بازدید گروهی از موزه علوم طبیعی

 

وی اضافه کرد: برای درخواست بازدید گروهی لازم است با دفتر موزه که در همان محل مستقر است هماهنگی شود و یا اینکه هماهنگی لازم با معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش انجام شود تا زمان برای بازدید آنها تعیین شود و برای بازدید در زمان مشخص شده حضور پیدا کنند.

 

با توجه به اهمیت موزه‌ها، به ویژه موزه علوم طبیعی یزد که می‌تواند اطلاعات خوبی در زمینه علوم و تاریخ طبیعی از جمله زمین‌شناسی، ز مین‌شناسی و جانورشناسی و... لازم است تدبیری اندیشیده شود که زمینه بازدید عموم مردم یزد هر چه بهتر و بیشتر از این موزه فراهم شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از