حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد مطرح کرد:

نترسیدن از دشمن ویژگی شاخص امام رضا(ع)

نترسیدن از دشمن ویژگی شاخص امام رضا(ع)

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد گفت: عزت نفس در برابر بیان حق و ‌نترسیدن از دشمن از ویژگی‌های امام رضا(ع) بود و با تصمیم منطقی، عاقلانه و سخنان مستدل و منطقی، در برابر مأمون عزّت خویش را رها نکرد.

مهدی دادآفرین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، ضمن تسلیت ایام شهادت هشتمین گوهر تابناک امامت و ولایت حضرت امام رضا(ع)، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امام رضا (ع) این بود که در مناظرات و جمع‌های مختلف ولایت را شرط نجات از عذاب بیان می‌کردند که نشان از اهمیت ویژه ولایت است که عامل کلیدی نجات بشر است.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) با حدیث «‌لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي ( قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا ) بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»، ولایت خود در بین مردم را علنی کردند و ولایت اهل بیت را عامل نجات مردم بیان می‌کردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد عنوان کرد: امروز تبعیت بی چون و چرا از ولایت فقیه می‌تواند ما را آماده‌ساز جامعه ظهور کند و هر چقدر ما به وفاق ملی و اتحاد بین اقوام و ملل و کشورها برسیم به ظهور منجی کمک کرده‌ایم، چون شعار ولایت وحدت کلمه بین مسلمانان و مؤمنان هست و این واژه رمزآلود ظهور است.

وی عزت نفس در برابر بیان حق و ‌نترسیدن از دشمن را از ویژگی دیگر امام رضا(ع) دانست و گفت: زمانی که مأمون به امام رضا(ع) می‌گوید: «به خدا قسم! اگر ولایتعهدی را پذیرفتی، که [پذیرفتی!] وگرنه تو را بر پذیرش آن مجبور می کنم، وگرنه گردنت را می زنم!» حضرت هرگز نترسید و تصمیم منطقی، عاقلانه و سخنان مستدل و منطقی، عزّت خویش را رها نکرد و سرانجام با موضع‌گیری دقیق، ولایتعهدی را پذیرفت که در حقیقت نپذیرفتن ولایت بود.

دادآفرین ادامه داد؛ امام رضا(ع) در جواب مأمون فرمود: [حال که کار به تهدید رسید] خداوند مرا از انداختن به هلاکت نهی کرده، پس هر کاری می‌خواهی انجام بده؛ « وَ اَنَا اَقْبَلُ ذَلِک عَلَی اَنِّی لَا اُوَلِّی اَحَداً وَ لَا اَعْزِلُ اَحَداً وَ لَا اَنْقُضُ رَسْماً وَ لَا سُنَّةً وَ اَکونُ فی الْاَمرِ منْ بَعِیدٍ مُشِیراً فَرَضِی مِنْهُ بِذَلِک؛ و من ولایتعهدی را به این شرط می‌پذیرم که کسی را نصب و عزل نکنم و رسم و سنّتی را نقض ننمایم و از دور مشاور باشم. پس مأمون به همین مقدار راضی گشت.»

وی تصریح کرد: امروز جامعه ما به خصوص مسئولان کشور نیاز به عزت نفس دارند که این عامل مهم و کلیدی هم اقتدار کشور را حفظ می‌کند و هم مردم را قدرتمند بار می‌آورد، مسئولی که اقتدار داشته باشد هیچ موقع اتکا به بیرون و به خصوص دشمن پیدا نمی‌کند و به دو عامل کلیدی و درونی عزت نفس و ایمان به توانایی نخبگان درون کشور تکیه می‌کند.

دادآفرین ادامه داد: عزت نفس همچنین باعث مقاومت در برابر دشمن می‌شود که نتیجه آن نترسیدن از دشمن و ایمان به وعده الهی که نصرت است، می‌شود، به تعبیر قرآن کریم «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، امروز مردم غزه این مقاومت را در برابر رژیم صهیونیستی غاصب به عالم نشان دادند،  چون به وعده نصرت خداوند ایمان دارند و به تعبیر پیامبرگرامی اسلام که فرمود: «إنّ النَّصرَ مَعَ الصَّبرِ، و الفَرَجَ مع الكَربِ، و إنّ مَعَ العُسرِ يُسرا، همانا پيروزى با صبر همراه است و گشايش با گرفتاری و بى‌گمان با هر دشوارى، آسانى هست.

وی اضافه کرد: امروز شکسته‌شدن استخوان‌های استکبار و استعمار جهانی به گوش می‌رسد که نشانه‌های آن فرار صهیونیسم و یهود از خاک فلسطین، از دست دادن مناطق مهم استراتژیک، قیام متعدد مردم آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به سران خود و آتش زدن پرچمشان است که نمونه اخیر آن قیام ۳۰۰ هزار نفره مردم تلاویو علیه سیاست‌های نتانیاهو است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زیارت امام و ولی شرط قبولی توحید و ایمان به کعبه هست، گفت: ثواب زیارت امام رضا(ع)  فراتر از ثواب زیارت خانه خداست، برای نمونه موسی‌بن‌جعفر(ع) فرمودند: «کسی که قبر فرزندم علی (ع) را زیارت کند، پاداش او 70 هزار حج نیکو و مقبول خواهد بود.» البته تعداد ثواب آن به عدد 70 نشان از تکثر ثواب زیارت آن حضرت و اهمیت بالای زیارت آن حضرت هست. نه اینکه فقط مقدار ثواب زیارت آن حضرت به 70 حج باشد درمورد اهل بیت دیگر هم به همین شکل هست.

وی تصریح کرد: ولایت مرکز ابتلا و امتحان مردم عالم در این عالم هست کسی به آن چنگ زد نجات پیدا می‌کند و کسی که از آن دوری کرد غرق می‌شود و تعبیر حضرت زهرای مرضیه به فرزند لبید را به یاد می‌آورد که محمودبن‌لبید می‌گوید: از فاطمه (س) درباره حق علی (ع) و کوتاه آمدن ایشان از آن حق، سؤال کردم، فرمود: ای ابا عمرو، رسول خدا (ص) فرمود: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»، امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند، نه این که او به جانب مردم رود. به خدا سوگند اگر می‌گذاشتند که حق بر مدار خود بچرخد، و آن را برای اهلش باقی می‌نهادند، و از خاندان محمد (ص) پیروی می‌کردند، هیچ گاه دو نفر یافت نمی‌شدند که درباره خدای تعالی به اختلاف پردازند، و این روش از گذشتگان برای آیندگان به ارث می‌رسید و آیندگان آن را به میراث می‌بردند، که قائم ما (عج) که نهمین فرزند حسین (ع) است، قیام می‌کرد.

دادآفرین گفت: آن چه که در حقیقت زیارت هست و سفارش به آن شده هست صرف کسب ثواب نیست بلکه درک حقیقت امام هست که بدانیم باید حول محور او چرخید و از او در دنیا و آخرت استمداد بطلبیم. امروز دراین فضای آخرالزمانی سفر اربعین با محوریت امام و ولی تمام قدرت پوشالی استکبار و استعمار را به لرزه در آورده هست.

وی اضافه کرد: این نشان از این هست که دشمن با فتنه انگیزی‌ها و شبهه افکنی‌ها در فضای حقیقی و مجازی دنبال این هست که خط سرخ ولایت را از جامعه پاک کند تا مقداری به حیات خود در این دنیا اضافه کند و لذا از طرق مختلف با غول رسانه که در دست دارد با ساخت فیلم‌های هالیوودی و ساخت پلتفرم‌های سرگرمی و بازی دنبال تسخیر اذهان و قلب‌ها به سمت خود هست، تا اذهان و قلب‌ها را از مسیرحقیقی که حول و محور ولایت هست دور‌ کند، اما نمی‌داند که شاید تا اندازه‌ای بتواند موفق بشود ولی خواست خدا این هست که جاء الحق و زهق الباطل.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از