حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس اتاق بازرگانی یزد مطرح کرد:

نظر فعالان اقتصادی برای تعیین استاندار را بپرسید

نظر فعالان اقتصادی برای تعیین استاندار را بپرسید

رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به اینکه استان یزد یک استان کاملاً صنعتی و معدنی است، گفت: سیاسیون برای تعیین استاندار، نظر و ملاک‌های فعالان اقتصادی یزد را جویا شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، مجتبی دستمالچیان عصر امروز در جمع خبرنگاران استان یزد با اشاره به اینکه اقتصاد و معیشت دو موضوع اصلی کشور در حال حاضر است اظهار داشت: در سال‌های اخیر شعار سال با محوریت تولید و همچنین مرتبط با اقتصاد است و حتی مشاهده شد مسائل اقتصاد و سفره مردم جزو اولویت‌های برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری در زمان تبلیغات بود و این نشان از آن دارد که تمام ارکان کشور باور دارند که کشور درگیر یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار است و باید برای پیروزی در این جنگ با برنامه رفتار کرد.

وی ادامه داد: باید در زمینه مواجهه با مشکلات اقتصادی منطقی برخورد کرد و بدانیم به علت حجم نقدینگی موجود در کشور، قرار نیست اقتصاد و مشکلات مرتبط با آن یک‌روزه حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان یزد با بیان اینکه سیاست‌های دولت سیزدهم کاملاً انقباضی بود تصریح کرد: این سیاست عیب‌ها و حسن‌هایی داشته است و انتقاداتی به آن وارد است؛ اما باید بپذیریم که هر اصلاحی مشکلات خاص خود را دارد؛ ولی به نظر تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی، تک‌نرخی شدن ارز یک سیاست منطقی است که باید پیگیری و اجرایی شود.

*نرخ ارز تک‌نرخی شود

وی با اشاره به اینکه گران‌شدن کالا و بالارفتن قیمت دلار حتی به نفع تولیدکننده نیز نیست خاطرنشان کرد: بالارفتن هزینه تمام شده یعنی افزایش قیمت کالا و به دنبال آن  قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند که این اتفاق به نفع تولیدکننده نیست.

دستمالچیان با بیان اینکه دونرخی بودن ارز تنها فساد و رانت را به دنبال دارد تصریح کرد: بزرگ‌ترین سرمایه استان یزد نیروی انسانی است که علت آن داشتن یک زندگی بر اساس حساب و کتاب و رفتار منطقی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به اینکه در دوره جدید اتاق بازرگانی استان یزد سعی شده است از تمام پتانسیل‌های موجود در سطح استان استفاده شود تصریح کرد: سعی شده از پتانسیل شخصیت‌های مذهبی، علمی و سیاسی یزدی که در سطح کشور فعال بوده و تأثیرگذار هستند برای پیگیری امور استفاده شود.

*یکی از دلایل سفر هیات‌های تجاری به یزد، مقابله با ایران‌هراسی است

وی افزود: در زمینه مراودات بین‌المللی چند برنامه پیگیری شده که ایجاد پاویون، اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای دیگر، برگزاری وبینارهای  متعدد با رایزن‌های بازرگانی ایران در کشورهای مختلف از جمله آنها بوده است و در این زمینه تا پایان سال 11 اعزام هیات تجاری و پذیرش 4 هیات تجاری در برنامه اتاق بازرگانی یزد است.

دستمالچیان با تأکید بر اینکه عده‌ای در مورد فواید هزینه‌کردن برای هیات‌های تجاری در سفر به یزد می‌گویند که باید گفت این موارد نه‌تنها هزینه نیست؛ بلکه یک نوع سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: دنیا در حال تلاش برای انزوای ایران است و در این زمینه اقدامات متعددی را در دست اجرا دارد و در همین راستا یک سری هیات تجاری، سفیر و... را دعوت می‌کنیم و به یزد می‌آوریم تا به آنها نشان دهیم که اخباری که در مورد ایران منتشر می‌شود واقعیت ندارد و حداقلی‌ترین کمکی که می‌توانند این هیات‌ها به کشور انجام بدهند این است که به آنها ثابت می‌شود که اخباری که در حال انتشار در مورد ایران است دروغ است.

*کارشناسان با تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور سلیقه‌ای برخورد می‌کنند

دستمالچیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخورد کارشناسان بیمه در زمینه تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور سلیقه‌ای است، گفت: سازمان تأمین اجتماعی به علت مشاغل سخت و زیان‌آور به‌شدت ضرر دیده است و تولیدکنندگان نیز در حال متضرر شدن در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: با سخت و زیان‌آور کردن مشاغل سخت که واقعاً شرایط لازم را دارند هیچ مخالفتی نداریم؛ اما برخی شغل‌ها مثل منشی از سوی کارشناسان به‌عنوان سخت و زیان‌آور تشخیص داده می‌شود که منطقی نیست و یا یک شغل در استان یزد زیان‌آور است؛ اما همین شغل در استان دیگر با شرایط کاملاً مشابه به‌عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناخته نشده است.

*تولیدکنندگان هر روز با چالش و مشکلی جدید درگیر هستند

وی با بیان اینکه یک تولیدکننده هر روز صبح که بیدار می‌شود با یک چالش جدید مواجه است، تصریح کرد: ناترازی انرژی، بازگشت ارز، موضوع ثبت سفارش، کمبود نیروی کار و... جزو چالش‌های  یک تولیدکننده است که در برخی مواقع بسیار آزاردهنده می‌شود.

*سیاسیون برای تعیین استاندار نظر فعالان اقتصادی یزد را جویا شوند

دستمالچیان با بیان اینکه استان یزد یک استان صنعتی و معدنی است، تصریح کرد: در این استان صنعتی و معدنی یک نفر نیامده است نظر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان را در زمینه تعیین استاندار بپرسد.

وی ادامه داد: سیاسیون استاندار را انتخاب می‌کنند و در این میان فعالان اقتصادی هیچ نقشی ندارند؛ ولی لااقل سیاسیون نظر فعالان اقتصادی را در زمینه ملاک‌هایی که یک استاندار باید داشته باشد جویا شوند.

رئیس اتاق بازرگانی یزد افزود: برای اولین‌بار تمام فعالان و اثرگذاران تولید و اقتصاد استان دورهم جمع شدند و در زمینه ملاک‌هایی که استاندار یزد باید داشته باشد بحث‌وبررسی کردند و در اولین جلسه به سه ملاک رسیدند و در جلسات بعدی ملاک‌ها تکمیل‌تر می‌شود.

وی این سه ملاک را بومی بودن، مردمی‌بودن و آشنا به حوزه تولید و صنعت ذکر و خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان روی شخص بحث نشده است و بحث هم نخواهد شد و تنها ملاک‌ها را مشخص می‌کنیم. 

وی به موضوع انتقال کارت بازرگانی شرکت‌های بزرگ یزدی به داخل استان نیز گفت: در حال حاضر حدود یک هزار کارت بازرگانی داخل استان یزد وجود دارد و بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود 47 شرکت بزرگ صنعتی و معدنی استان یزد، کارت بازرگانی انها خارج استان است که در حال تلاش برای انتقال ان به یزد هستیم.

*47 شرکت بزرگی که کارت بازرگانی خود را به یزد منتقل نکرده اند

رئیس اتاق بازرگانی یزد افزود: عواید این 47 شرکت که کارت بازرگانی انها خارج استان است بیشتر از یک هزار شرکتی است که کارت بازرگانی انها داخل استان است و انتظار داریم در شرایطی که مردم یزد از الودگی هوا و مشکلات زیست محیطی این شرکت ها متضرر شده اند در نقطه مقابل مالیات انها در داخل استان یزد هزینه شود.

دستمالچیان ادامه داد: کارخانه فولاد ارفع مراحل نهایی انتقال کارت بازرگانی خود به یزد را طی می‌کند، شرکت فولاد سرمد مراحل انتقال کارت بازرگانی آن در حال انجام است، شرکت چادرملو اعلام کرده است مهرماه کارت بازرگانی خود را به یزد انتقال می‌دهد، شرکت فولاد بافق اعلام کرده در حال تمدید کارت بازرگانی است و تا چند ماه آینده کارت خود را به یزد منتقل می‌کند.

انتهای خبر/

 

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از