حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یزدی‌ها در مسیر عشق حسینی هم‌قدم می‌شوند؛

نمایش دلدادگی ‌یزدی‌ها در برپایی موکب‌های اربعین حسینی

نمایش دلدادگی ‌یزدی‌ها در برپایی موکب‌های اربعین حسینی

مردم استان یزد هر ساله موکب‌هایی برای میزبانی و پذیرایی از زائران اربعین در شهر نجف، مسیر نجف به کربلا و  شهر کربلا برپا می‌‌کنند و عشق و دلدادگی خود به امام حسین(ع را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگ‌ترین تجمعات مسلمانان جهان است که هر ساله در ایام اربعین حسینی برگزار می‌شود. در این مراسم که به یاد واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش در کربلا برگزار می‌شود، ده‌ها میلیون زائر حسینی در مسیر نجف به کربلا از نقاط مختلف جهان به سمت کربلا حرکت می‌کنند و افق تمدنی ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) را به نمایش می‌گذارند.

در طول مسیر پیاده‌روی تمام خدمات رفاهی زائران با برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های خدماتی متعدد بدون هیچ چشم‌داشتی ارائه می‌شود و زائران از غذا، نوشیدنی، محل استراحت و خدمات بهداشتی این موکب‌ها که اغلب توسط افراد و گروه‌های مختلف از ایران، عراق و سایر کشورها برپا می‌شوند بهره‌مند می‌شوند.

مردم استان یزد نیز هر ساله موکب‌هایی برای میزبانی و پذیرایی از زائران اربعین در شهر نجف، مسیر نجف به کربلا و  شهر کربلا برپا می‌‌کنند و با کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود در برپایی و پذیرایی از زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) سهیم هستند.

نمایش دلدادگی ‌یزدی‌ها در برپایی موکب‌های اربعین حسینی

برپایی 48 موکب از استان یزد در مسیر پیاده‌روی اربعین

محمدرضا جعفری خرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به برپایی موکب‌های استان یزد در مسیر پیاده‌روی اربعین گفت: 48 موکب از استان یزد امسال پذیرای زائران اربعین در عراق هستند که از این تعداد سه موکب فرهنگی و رسانه‌ای هستند و مابقی آنها خدمات اسکان و تغذیه را به زائران ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: این موکب‌ها که از 25 محرم از کشور خارج و به عراق عزیمت می‌کنند و پس از مستقر شدن از اول تا پنجم ماه صفر خدمات‌دهی خود به زائران اربعین اباعبدالله الحسین(ع) را آغاز می‌کنند و برخی از آنها یک تا دو روز پس از اربعین نیز پذیرای زائران هستند.

مسئول ستاد عتبات عالیات استان یزد اضافه کرد: 33 موکب استان یزد در کربلای معلی، 10 موکب استان یزد در نجف اشرف و پنج موکب در مسیر راهپیمایی اربعین از نجف به کربلا برپا می‌شوند و به زائران اباعبدالله الحسین(ع) خدمات می‌دهند.

جعفری خرمی گفت: موکب‌های استان یزد خدمات‌دهی خود را به روزانه بین 10 تا 15 هزار زائر اربعین آغاز می‌کنند و در اوج ایام اربعین به پذیرایی از 80 هزار زائر با خدمات اسکان و تغذیه می‌پردازند.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود به موکب‌ها و سهیم شدن در پذیرایی از زائران اربعین را به شماره حساب اربعین حسینی نزد بانک ملی به شماره 0104047070007 واریز کنند و کمک‌های غیرنقدی خود را نیز با مراجعه به ستاد بازسازی عتبات عالیات و تماس با آن ارائه کنند.

یکی از موکب‌هایی که هر ساله از سوی سپاه الغدیر استان یزد برای پذیرایی از زائران حسینی در شهر کربلا برپا می‌شود، موکب الغدیر است، این موکب در طول ایام پیاده‌روی اربعین خدمات رفاهی از جمله اسکان و تغذیه را برای چند هزار زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) فراهم می‌کند.

نمایش دلدادگی ‌یزدی‌ها در برپایی موکب‌های اربعین حسینی

بهره‌مندی روزانه بیش از 3 هزار زائر در موکب الغدیر یزد

عباس دهقانی اشکذری، مسئول آماد و پشتیبانی سپاه الغدیر یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به برپایی موکب سپاه الغدیر در ایام پیاده‌روی اربعین در کربلا گفت:  اولین گروه خادمان موکب الغدیر یزد 12 مردادماه به عراق اعزام می‌شوند و این موکب از روز چهارم ماه صفر در شهر کربلا خدمات‌رسانی به زائران حسینی را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: روزانه در ایام اربعین حسینی بالغ بر 3 هزار زائر خواهر و برادر در موکب الغدیر اسکان می‌یابند، همچنین روزانه با سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام و در هر وعده از ۲ هزار و 500 زائر حسینی پذیرایی می‌شود.

مسئول آماد و پشتیبانی سپاه الغدیر یزد پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) با چای، شربت، فالوده، بستنی، دم‌نوش و... را از دیگر خدمات موکب الغدیر برشمرد.

وی گفت: تأمین آب سردکن و آب آشامیدنی تصفیه‌شده، سرویس بهداشتی و حمام، لباسشویی و خشکشویی، بهداری و خدمات پزشکی و دارویی، نانوایی، برپایی حسینیه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، … از دیگر خدمات موکب الغدیر یزد به زائران و دلدادگان حسینی است.

دهقانی اشکذری اضافه کرد:  موکب الغدیر یزد با 5هزار متر مربع وسعت در فاصله ۷۰۰ متری حرم ابوالفضل (ع) و جنب جسرالعباس واقع شده است و در سال گذشته نیز  بیش از 50 هزار زائر حسینی در طول 20 روز از خدمات این موکب بهره‌مند شدند.

وی گفت: با توجه به کمبودهایی که در سال گذشته در موکب الغدیر وجود داشت تعداد چشمه‌های حمام و سرویس بهداشتی در این موکب افزایش یافت و برای رفاه حال زائران حسینی بازسازی و استانداردسازی در این زمینه انجام گرفت.

 

مسئول آماد و پشتیبانی سپاه الغدیر یزد پذیرایی با بیان اینکه تمام اقدامات و خدمات برای راه‌اندازی این موکب با کمک‌های مردمی و خیری انجام گرفته است، گفت: مردم می‌توانند کمک‌ها و نذورات نقدی خود به این موکب را به شماره کارت 5041721112366977 به نام موکب الغدیر و یا شماره شبای 970700001000213186863002 نزد بانک رسالت واریز کنند و کمک‌های غیر نقدی خود را نیز به محل آماد سپاه الغدیر روبروی پارک کوهستان تحویل دهند.

نمایش دلدادگی ‌یزدی‌ها در برپایی موکب‌های اربعین حسینی

برپایی موکب درمانی علی‌بن‌موسی‌الرضای یزد در اربعین حسینی

ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و پزشکی از دیگر خدماتی است که برخی موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین به زائران حسینی ارائه می‌دهند، موکب درمانی علی‌بن‌موسی‌الرضای بسیج جامعه پزشکی استان یزد نیز از این دست موکب‌هاست که به رسم هر ساله با حضور تعدادی از کادر درمان به ارائه رایگان خدمات بهداشتی و درمانی به زائران حسینی می‌پردازد.

سعید ذاکری، مسئول بسیج جامعه پزشکی استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به خدمات‌رسانی موکب دانشگاه علوم پزشکی یزد در مسیر پیاده‌روی اربعین گفت: موکب درمانی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی در ایام اربعین ورودی کربلای معلی در عمود 1405 برپا می‌شود.

وی ادامه داد: این موکب با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ایام اربعین حسینی به مدت 9 روز تا عصر اربعین با ارائه خدمات درمانی و پزشکی پذیرای زائران حسینی است و در کنار آن خدمات رفاهی را ارائه می‌دهد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان یزد عنوان کرد: موکب درمانی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) خدماتی چون ویزیت تخصصی و عمومی، خدمات دارویی، تزریقات و پانسمان، خیاطی، شارژ گوشی همراه، پذیرایی با نوشیدنی‌های خنک، اصلاح سر و صورت و برپایی مراسم‌های فرهنگی و مذهبی را برای  زائران حسینی ارائه می‌دهد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان یزد عنوان کرد: در این موکب 34 کادر درمانی از پزشک متخصص و پرستار شامل پزشکانی چون متخصص اطفال، متخصص بیماری‌های عفونی، متخصص عمومی، متخصص زنان و زایمان، فیزیوتراپ و... مستقر می‌شوند و حدود 20 نفر نیز کادر اجرایی و خدماتی در آن فعالیت خواهند داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته بالغ بر 20 هزار زائر حسینی از خدمات موکب درمانی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در مسیر پیاده روی اربعین بهره بردند.

در سال‌های اخیر، پیاده‌روی اربعین به یک پدیده جهانی تبدیل شده است و هر ساله باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود و زائرانی از کشورهای مختلف با ملیت‌ها و زبان‌های گوناگون در این مراسم شرکت می‌کنند که این امر نشان‌دهنده محبت عمومی به امام حسین (ع) و آموزه‌های ایشان است و برپایی موکب‌های مختلف در این مسیر علاوه بر تسهیل سفر زائران، فضایی معنوی و همدلانه برای تعامل میان زائران از نقاط مختلف را فراهم می‌کند و عشق و دلدادگی به حسین(ع) را به نمایش می‌گذارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از