حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیرکل اداره انتقال خون استان یزد عنوان کرد:

نیاز استان یزد به گروه‌های خونی منفی

نیاز استان یزد به گروه‌های خونی منفی

مدیرکل اداره انتقال خون استان یزد گفت: گروه‌های خونی منفی به ویژه o منفی همیشه بیشتر مورد نیاز است و افرادی با این گروه‌های خونی باید بیشتر به مراکز انتقال خون در استان مراجعه کنند.

محمدرضا آقایی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا»، با اشاره به کسب رتبه سوم استان یزد در اهدای خون در کشور اظهار کرد: استان یزد در زمینه اهدای خون مستمر در کشور رتبه دوم را کسب کرده است و شاخص‌های رشد بیانگر افزایش ۱۰ درصدی حضور مردم برای انتقال خون نسبت به سال گذشته است.

وی با بیان اینکه شاخص رشد در کشور ۴ درصد است، تصریح کرد: با توجه به شاخص رشد در کشور و در استان یزد می‌توان دریافت که استان یزد ۲/۵ برابر کشور افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به کاهش اهدا کنندگان خون در فصل زمستان به دلیل سرماخوردگی عنوان کرد: مردم باید به صورت مستمر و مداوم در راستای اهدای خون فعالیت داشته باشند و به‌گونه‌ای نباشد که تنها در فصل خاصی از سال برای اهدای خون حضور بیشتر باشد.

آقایی عنوان کرد: گروه بانوان در زمینه اهدای خون آمار پایینی دارند به نحوی که این آمار در کشور ۷درصد بوده ولی در استان یزد شاخص حضور بانوان بیش از 23 درصد رشد داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به برنامه « بانوی بخشنده حیات» تصریح کرد: در راستای حمایت و تشویق بانوان اهدا‌کننده خون تلاش شد تا به بانوانی که به صورت مستمر خون اهدا کرده‌اند و یا برای اولین بار خون اهدا می‌کنند نشان و هدایای ویژه‌ای تقدیم شود؛ این برنامه از میلاد حضرت زینب (س) شروع شده و تا پایان سال جاری ادامه خواهد یافت.

وی اظهار کرد: جوانان و افراد زیر ۳۰ سال باید در زمینه اهدای خون بیشتر حضور داشته باشند، زیرا با توجه به افزیش جمعیت سالمندان نسبت به جمعیت جوان در استان و در سطح کشور شاهد کاهش تعداد افراد اهدا کننده خون تا ۱۰ سال آینده خواهیم بود.

آقایی افزود: در دوران دفاع مقدس حضور بانوان و جوانان در اهدای خون بسیار پررنگ بود به‌گونه‌ای که تنها حضور بانوان در اهدای خون در پشت جبهه‌های جنگ ۴۰ درصد بود، بنابراین این فرهنگ انتقال خون در بانوان و جوانان باید همچون گذشته پررنگ شود.

مدیرکل اداره انتقال خون استان یزد با اشاره به نیاز به گروه‌های خونی منفی در استان اظهار کرد: گروه‌های خونی منفی به ویژه o منفی همیشه بیشتر مورد نیاز است و افرادی با این گروه‌های خونی باید بیشتر به مراکز انتقال خون در استان مراجعه کنند.

آقایی با بیان اینکه در زمینه ذخیره خون و پلاکت در استان یزد مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: علیرغم اینکه شرایط خون و ذخیره خون در استان خوب است نیاز به حضور مستمر مردم در اهدای خون است، زیرا براساس نیاز بیمارستان و شرایط مختلف که ایجاد می‌شود باید تامین خون انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت تولید پلاکت فرزیس در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان بیان کرد: پلاکت فرزیس یکی از محصولات ویژه برای بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان است که تولید این فرآورده خونی در سال جاری ۸۰ درصد در استان یزد افزایش یافته است.

مدیرکل اداره انتقال خون استان یزد در پایان گفت: هیچ بیماری در یزد معطل خون و یا فراورده‌های خونی نمی‌ماند و وضعیت استان از این نظر خوب است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از