حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیر مدرسه علمیه شفیعیه یزد:

پیاده‌روی اربعین تجلی فرهنگ عاشورایی است

پیاده‌روی اربعین تجلی فرهنگ عاشورایی است

مدیر مدرسه علمیه شفیعیه یزد گفت: پیاده‌روی اربعین در واقع تجلی فرهنگ عاشورایی است که بر ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اجتماعی تأکید دارد.

حجت‌الاسلام محمدعلی سلطانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به فلسفه و قیام امام حسین(ع) گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو اصل اساسی و یکی از محورهای اصلی اهداف قیام عاشورا بود.

وی ادامه داد:  امر به معروف و نهی از منکر از اصول اساسی دین اسلام است که به عنوان وظیفه‌ای بر عهده مسلمانان قرار داده شده است. امام حسین (ع) با قیام خود، این وظیفه را به‌خوبی به نمایش گذاشت و نشان داد که در برابر فساد و ظلم، باید ایستاد و اقدام کرد.

مدیر مدرسه علمیه شفیعیه یزد افزود: امام حسین (ع) در زمان یزید، شاهد انحرافات شدید در جامعه اسلامی بود. ایشان با قیام خود، نه تنها به ستمگری یزید اعتراض کرد، بلکه به انحرافات فکری و عملی که در جامعه اسلامی رواج یافته بود نیز واکنش نشان داد که این اقدام ایشان نمونه عملی از نهی از منکر است.

وی تأکید کرد: قیام عاشورا به‌عنوان یک نماد از امر به معروف و نهی از منکر در تاریخ اسلام باقی مانده است. امام حسین(ع) با قیام خود  مفهوم امر به معروف و نهی از منکر را به‌عنوان یک اصل حیاتی در زندگی مسلمانان معرفی کرد و این قیام الهام‌بخش نسل‌های بعدی شده تا در برابر ظلم و فساد و ظالمان و مستکبران جهانی بایستند.

سلطانی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه اربعین گفت: راهپیمایی اربعین به‌عنوان یک رویداد عظیم فرهنگی و مذهبی، تأثیرات عمیق و مثبتی بر تصویر اسلام ناب محمدی و تضعیف چهره‌های افراطی مانند اسلام داعشی و شیعه انگلیسی داشته است. 

وی ادامه داد: راهپیمایی اربعین، فرصتی برای مسلمانان از مذاهب مختلف است تا در کنار یکدیگر قرار گیرند و وحدت خود را نشان دهند. این وحدت در برابر تفرقه‌افکنی‌های گروه‌های افراطی، به‌ویژه داعش و دیگر گروه‌های تندرو، یک پیام قوی از همبستگی اسلامی ارسال می‌کند.

مدیر حوزه علمیه شفیعیه یزد تصریح کرد: راهپیمایی اربعین به‌عنوان یک نمایش بزرگ از عشق و ارادت به امام حسین (ع) و پیام عاشورا، اسلام ناب محمدی را معرفی می‌کند. در مقابل، اسلام داعشی و گروه‌های افراطی نمی‌توانند در برابر این تصویر انسانی و محبت‌آمیز از دین، دوام بیاورند و در واقع پیاده‌روی اربعین تصورات نادرستی که برخی فرقه‌ها و گروه‌ها درباره اسلام به نمایش می‌گذارند از بین می‌برد.

سلطانی ادامه داد: پیاده‌روی اربعین فرصتی است برای آگاهی‌بخشی درباره تاریخ عاشورا و پیام‌های آن که نماد ایستادگی در برابر ظلم و فساد و در واقع تجلی فرهنگ عاشورایی است که بر ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اجتماعی تأکید دارد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از