حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
کیفیت فدای کمیت می‌شود؛

چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش یزد را فلج کرده است

چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش یزد را فلج کرده است

مهم‌ترین دستگاه انسان‌سازی کشور با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند که به دنبال آن در سطح استان‌ها نیز ادارات کل آموزش و پرورش تقریبا با همان مشکلات درگیر است.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از بخش‌های حیاتی هر جامعه، اهمیت بسیاری دارد به نحوی که این دستگاه برای توسعه و پرورش نیروی کار در جامعه، افزایش سطح دانش و فرهنگ عمومی و آماده‌سازی افراد برای زندگی در جامعه نقش بسیار مهمی دارد.

آموزش‌وپرورش باعث انتقال فرهنگ، ارزش‌ها و اصول زندگی به نسل‌های آینده می‌شود و برای حفظ و ارتقاء تمدن، همبستگی اجتماعی و سازمان‌دهی بهتر مردم بسیار حائز اهمیت است.

به‌طورکلی، آموزش‌وپرورش نقش بسیار مهمی در توسعه جوامع دارد و با تمرکز بر بهبود سطح دانش و مهارت افراد، می‌تواند به توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور کمک شایانی کند؛ اما متأسفانه مهم‌ترین دستگاه انسان‌سازی کشور با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند که به دنبال آن در سطح استان‌ها نیز ادارات کل آموزش و پرورش تقریبا با همان مشکلات درگیرهستند که مهمترین آن تأمین نیروی انسانی، پرداخت حقوق نیروهای حق‌التدریس و خرید خدمات و ... است که همین موضوع باعث شده تمرکز این دستگاه از کیفی‌سازی آموزش کم شود و برای حل چالش‌ها وقت بگذارد.

چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش یزد را فلج کرده است

رضا دادآفرین، رئیس گروه طرح و برنامه آموزش‌وپرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا»، در رابطه با چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش استان یزد در زمینه نیروی انسانی با آن مواجه است، اظهار کرد: مهاجرپذیری استان یزد که باعث شده میانگین پوشش تحصیلی استان یزد طی سه سال گذشته به ۱۰۸ درصد برسد، عدم پرداخت به‌موقع حقوق نیروهای خرید خدمات و نارضایتی نیروهای شاغل در این بخش، عدم پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه نیروهای غیرموظف بازنشسته و شاغل، الزام تدریس عوامل اجرایی مدارس از جمله معاونین و نیروی کیفیت‌بخشی به میزان ۶ ساعت در هفته که این امر منجر به کاهش نظارت بر دانش‌آموزان و کاهش کیفیت امور اجرایی مدارس شده است، استخدام‌های خارج از اصول و قوانین حاکم بر آموزش‌وپرورش از مهمترین چالش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش یزد است.

 *** نیروهای خدماتی از اینجا رانده و از آنجا مانده

وی با بیان اینکه کمبود نیروی در آموزش‌وپرورش به حدی است که برای پست‌های اداری نیز فردی که به آن مسئولیت سپرده شود نیست، عنوان کرد: تعداد کل پست‌های مصوب اداری استان ۶۸۷ پست است که ۵۶۸ پست تصدی دارد و ۱۱۹ پست بلا تصدی است.

 

دادآفرین با بیان اینکه کمبود شدید نیروهای خدماتی از جمله مشکلات آموزش‌وپرورش استان یزد است تصریح کرد: آموزش‌وپرورش استان یزد چند سال قبل ۲۴۰ نیروی خدماتی جذب کرده است که حقی برای آن‌ها ایجاد شده و درخواست استخدام دارند و البته آموزش‌وپرورش هم به این افراد و خدماتشان نیازمند است؛ اما وزارت آموزش‌وپرورش این نیروها را به رسمیت نمی‌شناسد و در پرداخت حقوق آن‌ها با مشکل مواجه هستیم.

 

رئیس گروه طرح و برنامه آموزش‌وپرورش استان یزد پیشنهاد کرد: این افراد به‌صورت قرارداد کار معین به خدمت ادامه دهند و یا از طرف سازمان محترم مدیریت و برنامه‌ریزی اعتباری به‌صورت سرانه به‌حساب مدارس دارای چنین نیروهایی واریز و یا کلاً امور خدماتی مدارس برون‌سپاری شود.

 

وی گفت: استخدام معلولین به‌ویژه نابینایان و ناشنوایان در پست‌هایی که متناسب آن‌ها نیست یکی دیگر از مشکلات آموزش‌وپرورش استان یزد است؛ در حال حاضر ۳۰۰ نیرو در آموزش‌وپرورش استان یزد به این صورت مشغول به کار هستند؛ این افراد امکان کار کردن مؤثر را ندارند و بعضاً به جبر روزگار ادامه خدمت می‌دهند.

 

دادآفرین عنوان کرد: درصورتی‌که سهمیه استخدامی معلولین صرفاً برای ادارات آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شود و یا واحد سازمانی مثلاً با عنوان ناکارآمد و صدور ابلاغ افراد ناکارآمد در این واحد ویژه با تائید مراجع ذیصلاح ایجاد شود، می‌توان بر این مشکل فائق آمد.

 *** سهمیه معلم در استان یزد تکمیل نشد

رئیس گروه طرح و برنامه آموزش‌وپرورش استان یزد تصریح کرد: آموزش‌وپرورش استان یزد در آزمون استخدامی این نهاد در سال گذشته ۹۰۰ سهمیه جذب داشت که تنها ۶۵۱ شرکت‌کننده جذب شدند و حدود یک‌سوم از سهمیه به دلیل عدم استقبال پر نشد.

 

دادآفرین ادامه داد: این بی‌میلی به انتخاب شغل معلمی در برخی شهرستان‌های صنعتی استان از جمله اردکان و بافق پر رنگ‌تر بوده است.

چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش یزد را فلج کرده است

 مهران فاطمی، استاندار یزد در رابطه با کمبود معلم به نحوه برگزاری آزمون‌های آموزش‌وپرورش انتقاد کرده و اظهار کرد: باید در استان‌هایی که نیاز به معلم بیشتر بوده و با کمبود شدید معلم مواجه هستیم، سقف آزمون پایین بیاید؛ به‌گونه‌ای که با سهل‌گیری در زمینه‌هایی چون سطح معدل و مصاحبه گیری بتوان تعداد بیشتری جذب داشت.

 

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر و در دولت سیزدهم سه هزار نفر معلم جذب شده است؛ این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم تقریباً هر سال تنها ۶۵۰ نفر جذب شده‌اند.

 

استاندار یزد در رابطه با مشکل تأمین نیروی خدماتی مدارس عنوان کرد: می‌توان ۲۴۰ نیرو را معاونت اقتصادی به شرکت‌های تولیدی معرفی کرده تا در قالب انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنایع، حقوق و بیمه نیروها را پرداخت کنند تا مشکل برطرف شود.

چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش یزد را فلج کرده است

اکرم فداکار، مسئول پیگیری‌های ویژه حوزه اقتصاد دانش‌بنیان یزد نوین کاهش ساعات آموزشی را راهکاری برای جبران کمبود معلم عنوان و در این رابطه اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش دو موضوع مهم است که باید رعایت شود؛ کیفیت و عدالت.

 

وی ادامه داد: در تمام دنیا ساعت آموزش دانش‌آموزان در حال کاهش یافتن است؛ دانش‌آموزان را تنها به مدارس محصور نمی‌کنند، با ساعت آموزشی کمتر؛ اما با کیفیت بالاتر در حال فراگیری هستند.

 

فداکار با اشاره به اینکه بااین‌همه ساعت آموزشی، تاکنون خروجی موردنظر حاصل نشده است، تصریح کرد: اگر در استان یزد چنین شیوه‌ای را در پیش بگیریم، هم مشکل کمبود معلم رفع خواهد شد و هم کیفیت آموزش بالاتر خواهد رفت.

 

وی اضافه کرد: آموزش‌وپرورش اغلب درگیر مسائلی چون حقوق و ... است و این موضوع بر کیفیت آموزش اثر گذاشته است؛ درصورتی‌که ساعت آموزش کاسته شود، می‌توان بیشتر بر کیفیت آموزش تمرکز کرد.


مسئول پیگیری‌های ویژه حوزه اقتصاد دانش‌بنیان یزد نوین با تأکید بر اینکه بهتر است به سمت کیفی‌سازی حرکت کنیم، عنوان کرد: معلم در برخی کشورها در ساعات غیر تدریس بیشتر نقش راهبری دارد.

 

وی با بیان اینکه مدیران در مدارس نقش کلیدی ایفا می‌کنند، ادامه داد: متأسفانه در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان، رشته‌ای مرتبط با مدیریت نداریم. معضل است که مدیر تربیت نمی‌کنیم و بدون سازوکار خاصی برای مدارس مدیر انتخاب می‌شود.

چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش یزد را فلج کرده است

 محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه آموزش‌وپرورش استان یزد، در این رابطه اظهار کرد: بسیاری از مشکلات آموزش‌وپرورش استان یزد را با همکاری نهادها و صنایع می‌توان حل کرد.

 

وی تصریح کرد: در خصوص نیروهای خرید خدمات آموزشی با توجه به اینکه این عزیزان به‌طور میانگین قریب ۶ سال با آموزش‌وپرورش همکاری داشته‌اند و عمر و جوانی خود را در آموزش‌وپرورش طی کرده‌اند در اولویت اول به‌صورت رسمی استخدام شوند؛ در غیر این صورت به‌صورت قرارداد کار معین به خدمت خود ادامه دهند و یا حداقل اعتبار ویژه‌ای برای پرداخت حقوق به‌موقع این افراد در نظر گرفته شود.

 

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد با بیان اینکه کل نیروهای خرید خدمات استان یزد ۵۸۰ نفر هستند که ماهیانه هفت میلیارد تومان حقوق دریافت می‌کنند، ادامه داد: نیروهای حق‌التدریس که اغلب نیروهای بازنشسته آموزش‌وپرورش هستند که مجدد به دلیل کمبود نیرو به‌کارگیری شده‌اند، در هفته ۴۳ هزار ساعت تدریس دارند و ماهیانه ۱۳ میلیارد تومان حقوق دریافت می‌کنند.

 

رحیمی نژاد ادامه داد: متأسفانه به دلیل کمبود منابع پرداخت حقوق این دسته از معلمان با تعویق چندماهه پرداخت می‌شود و این مسئله نارضایتی و دلسردی فرهنگیان را به دنبال داشته است.

 

 *** صنایع به کمک آموزش‌وپرورش بیایند

وی پیشنهاد کرد: در صورت امکان با صنایع تفاهم‌نامه‌ای امضاء شود تا حق‌التدریس نیروهای غیرموظف به‌صورت ماهانه از طرف صنایع پرداخت شود و پس از پرداخت حق‌التدریس توسط دولت، پول صنایع عودت داده شود و یا از طرف سازمان مدیریت اعتباری به‌صورت قرض برای این امر در نظر گرفته شود.

 

رحیمی نژاد عنوان کرد: در زمان کرونا همگان به نقش مدارس در جامعه بیش‌ازپیش پی بردند؛ در این برهه متوجه شدیم که مدرسه در فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری دانش‌آموز نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ وقتی دانش‌آموز تحت تعلیم مدرسه باشد، کمتر مورد هجمه قرار می‌گیرد؛ پس اینکه ساعت آموزش را در مدارس کم کنیم، برای دانش‌آموز مفید نخواهد بود؛ هرچند کیفیت‌بخشی آموزش باید همچنان در دستور کار باشد؛ بنابراین باید به دنبال راه دیگری برای جبران کمبود معلم باشیم.

 

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: اگر شهرداری به کمک آموزش‌وپرورش بیاید می‌توان با انعقاد قرارداد با این نهاد مدارس مرکز شهر در ساعات غیر اداری، شهرداری از حیاط این مدارس به‌عنوان پارکینگ استفاده کند و در قبال آن شهرداری نیروی خدمات مدارس را تأمین کند.

 

وی ادامه داد: حتی می‌توان مشکلات ورزش را با تفاهم‌نامه‌ای با متولیان ورزش استان و شهرداری‌ها حل کرد؛ به این صورت که مدارس به وسایل ورزشی مجهز و فضای ورزشی در آن‌ها ایجاد شود و در ساعاتی که دانش‌آموزان حضور دارند، مورداستفاده آنان قرار گرفته و در غیر آن زمان شهروندان از این تجهیزات استفاده کنند.

چالش‌هایی که آموزش‌وپرورش یزد را فلج کرده است

اهمیت آموزش‌وپرورش و عملکرد آن بر همگان مبرهن است؛ امید که نهادها و دستگاه‌ها و همچنین صنایع به یاری این نهاد آمده تا بتوان گام بلندی در راستای عملکرد هرچه بهتر آموزش‌وپرورش که خروجی مفیدی آن موجب پیشرفت جامعه می‌شود، برداشت.
انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از