حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
تلاش برای رونق تولید در دل کویر؛

یزد در تولید موادپروتئینی چه وضعیتی دارد؟

یزد در تولید موادپروتئینی چه وضعیتی دارد؟

استان یزد با اجرای طرح‌های مختلف و نوین در حوزه کشاورزی و دام‌پروری، افزایش تولید و خودکفایی در تأمین موادغذایی موردنیاز خود را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، استان یزد مانند سایر استان‌ها تلاش می‌کند تا در زمینه تولید مواد پروتئینی جایگاه خود را ارتقا دهد. اما با توجه به وضعیت آبی استان یزد این مهم در شرایطی صورت می‌گیرد که حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها ادامه یافته و به اقداماتی که در مدیریت مصرف آب و استفاده از روش‌های نوین در این حوزه صورت گرفته تداوم یابد.

 

در ادامه این گزارش به بررسی میزان تولید مواد پروتئینی در استان یزد می‌پردازیم. تولید بیشتر مواد پروتئینی در سال ۱۴۰۲ روند رو به رشد را طی کرده است.

یزد در تولید موادپروتئینی چه وضعیتی دارد؟

* رشد ۳۰ درصدی تولید عسل ممتاز در یزد

 

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، بیشترین افزایش تولید در بخش مواد پروتئینی به ماده غذایی عسل اختصاص دارد که با ۴۹۷ تن تولید در سال ۱۴۰۲، افزایش ۳۰.۱ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. 

 

همچنین در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴.۸ کیلوگرم ژل رویال، ۳۱۷ کیلوگرم گرده گل و ۵۱ کیلوگرم بره موم تولید شده که بیش از ۸۰ درصد آن مربوط به شهرستان‌های مهریز و تفت است.

 

علی‌رغم اینکه استان یزد کویری، خشک و کم بارش است، ولی در دامنه‌های قله شیرکوه و کوهپایه‌های اطراف پوشش گیاهی با گونه‌های کمیاب مرتعی، مناطق نسبتاً خوبی را برای پرورش زنبور عسل ایجاد کرده است، بدین سبب در مقطعی از سال (اواخر زمستان تا اوایل تابستان) در کوهپایه‌های اطراف شیرکوه پرورش زنبور عسل رونق دارد.

 

 حدود ۶۸۳ نفر زنبوردار با ۹۵ هزار و ۶۲۱ کلنی زنبور عسل در استان یزد فعالیت می‌کنند.

 

عسل یزد به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

 

عسل استحصالی در استان یزد به‌دلیل گونه‌های خاص مرتعی، کوهستانی و کوهپایه‌ای در کویر همانند فرفیون‌ها (خشیر)، آویشن، گون، گاوزبان و مرزنگوش هم‌چنین رطوبت حداقل ۱۷ درصد، از عسل‌های ممتاز ایران به حساب می‌آید.

 

یزد در تولید موادپروتئینی چه وضعیتی دارد؟

* اصلاح نژادی شاه‌کلید افزایش تولید محصولات پروتئینی 

 

بیشترین کاهش تولید در بخش مواد پروتئینی به ماده پروتئینی گوشت بلدرچین با ۳ هزار و ۳۴۶ تن تولید در سال ۱۴۰۲، کاهش ۳۳.۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. 

 

میزان تولید گوشت قرمز در استان یزد در سال ۱۴۰۲ با ۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل آن ۲۰ هزار و ۲۴۴ تن بوده است. 

 

تولید شیر استان یزد در سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۹۲ هزار و ۳۸۹ تن بوده است که شاهد رشد ۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ در این زمینه بوده‌ایم. 

 

در این ميان یادآور می‌شود، اصلاح نژاد دام یکی از راه‌های رسیدن به تولید و سود بیشتر است.

 

به‌دلیل فقر مراتع و خشکسالی، پرورش دام در استان با چالش مواجه است؛ اما با پرورش دام‌های اصلاح نژادی می‌توان بهره‌وری را بالا برد.

 

 با بهره‌گیری از دام‌های دارای ظرفیت ژنتیکی با تولید شیر یا گوشت بالا، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید را خواهیم داشت که باعث ارتقای درآمد دام‌داران و خودکفایی در تولید محصول می‌شود.

 

اجرای برنامه‌های عملیاتی در راستای ارتقاء بهره‌وری در پرورش دام با اعمال طرح به‌نژادی و اصلاح نژادی دام سبک و سنگین و همچنین ایجاد مگافارم‌های دام سبک از جمله مواردی است که جهاد کشاورزی استان یزد دنبال می‌کند.

یزد در تولید موادپروتئینی چه وضعیتی دارد؟

مقدار تولید گوشت طیور ۶۷ هزار و ۶۷۰ تن در سال ۱۴۰۲ بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ ۱۸.۳ درصد افزایش داشته است. 

 

در سال ۱۴۰۲ تخم طیور در استان یزد به میزان ۴۲ هزار و ۱۸۴ تن تولید شد که نسبت به سال قبل آن ۱۵.۲ درصد افزایش داشته است.

 

مقدار صید و تولید آبزیان استان یزد با ۱۴.۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل، در سال ۱۴۰۲ یک هزار و ۷۳۵ تن بوده است.

 

مقدار تولید محصولات زراعی در استان یزد روند کاهشی داشته و با ۷.۶ درصد کاهش به ۵۵۶ هزار و ۷۸ تن رسید. 

 

محصولات باغی تولید شده در استان یزد در سال ۱۴۰۲ به‌میزان ۳۳۰ هزار و ۴۵۸ تن بوده که در این بخش نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳۵ درصدی را شاهد بوده‌ایم. 

 

مقدار تولید محصولات گلخانه‌ای در استان یزد روند افزایشی داشته و با ۳.۴ درصد افزایش به ۴۸۱ هزار و ۸۲۴ تن رسید.

 

یزد در تولید موادپروتئینی چه وضعیتی دارد؟

عرصه کشاورزی و دام‌پروری یکی از عرصه‌هایی است که می‌توان به‌خوبی به شعار سال جامه عمل پوشانده و جهش تولید محصولات کشاورزی با مشارکت مردم را رقم زد و در نهایت سطح امنیت غذایی و سلامت جامعه را ارتقا داد.

 

با جذب، هدایت و توزیع مناسب تسهیلات در قالب طرح‌های سرمایه‌ای و سرمایه در گردش برای ایجاد اشتغال و بازگشت به چرخه تولید واحدهای راکد از جمله مواردی است که مسئولان می‌توانند پیگیری کرده و میزان تولیدات مواد پروتئینی را افزایش دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از