یزدایر مسافری از دل تاریخ به آسمانهاست؛
پرچمداری آسمان یزد گامی در توسعه گردشگری
یزدایر با رشد 100 درصدی جابجایی مسافران داخلی و 300 درصدی در پروازهای بینالمللی، توانسته جایگاه خود را در صنعت هوایی ایران تثبیت کند و به دومین انتخاب بازار پس از ماهانایر تبدیل شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، شرکت هواپیمایی یزد با نام یزدایر در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسید و بهعنوان بیست و یکمین شرکت هواپیمایی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. پرواز افتتاحیه این شرکت در روز بهمنماه ۱۴۰۱ مقارن با عید سعید مبعث در ساعت ۱۸:۳۰ از تهران به یزد انجام شد و فعالیت رسمی خود را با آماده شدن پروانه بهرهبرداری مردادماه سال 1402 آغاز کرد.
هدف اصلی از راهاندازی شرکت هواپیمایی یزدایر توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی در استان یزد و ارائه خدمات بهتر به مسافران داخلی و خارجی بوده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی یزد بهعنوان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری ایران، این شرکت به دنبال تسهیل دسترسی گردشگران داخلی و بینالمللی به این استان است.
رضا حیدری، مدیرعامل شرکت هواپیمایی یزدایر در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: با توجه به عمر کمتر از دو سال این شرکت نمیتوان جایگاه آن را با سایر شرکتهای هواپیمایی که قدمت چند ساله دارند مقایسه کرد اما در استان یزد شرکت یزدایر از نظر حمل مسافر و تعداد پرواز جایگاه اول را در بین دیگر شرکتهای هواپیمایی دارد.
وی ادامه داد: براساس اعلام نظر سازمان هواپیمایی کشور در 9 ماهه سال جاری شرکت هواپیمایی یزدایر و شرکت آساجت با درصد کمی اختلاف به عنوان شرکتهایی با کمترین درصد تأخیر معرفی شدند، این در حالی است که آساجت تنها یک فروند هواپیما و تعداد پروازهای محدودی دارد اما چنانچه تعداد هواپیماها و گستردگی پروازهای یزدایر در نظر گرفته شود قطعاً یزدایر با فاصله زیادی یزد در جایگاه اول قرار میگرفت و بقیه شرکتها با بیش از دو برابر تأخیر در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.
حیدری با بیان اینکه شرکت یزدایر دارای 6 فروند هواپیمای ملکی است که پنج فروند آن فعال و یک فروند آن در حال چکهای دورهای است، افزود: پروازهای این شرکت هواپیمایی از ابتدای سال جاری تا پایان دیماه ۱۵۳ هزار و ۷۷۳ نفر مسافر داخلی جابهجا کرده که با توجه به جابهجایی 80 هزار و 921 مسافر داخلی در سال گذشته رشد 100 درصدی را در این زمینه داشته است که چنانچه آمار دو ماهه پایانی امسال نیز اضافه شود این میزان با 120 درصد رشد همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان دیماه همچنین 87 هزار و 474 نفر مسافر خارجی با پروازهای شرکت یزد ایر جابهجا شدند که این آمار برای سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۲۹ نفر مسافر خارجی بوده است که رشد حدود سه تا چهار برابری را در مسافران پروازهای خارجی شرکت یزدایر نشان میدهد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی یزد ایر گفت: اکنون روزانه 15 سفر رفت و برگشت که جمعاً ۳۰ سفر در صنعت هواپیمانوردی محسوب میشود توسط شرکت هواپیمایی یزدایر انجام میشود.
حیدری گفت: نجف و استانبول مقصد پروازهای خارجی یزد است، در آیندهای نزدیک کشورهای امارات و تفلیس و ارمنستان هم به مقاصد پروازهای خارجی یزدایر اضافه میشود البته برای پرواز به تفلیس و ارمنستان آماده هستیم اما با توجه سرد بودن این کشورها و نبود مسافر فعلا این پروزاها انجام نمیشود، برخی سفرها فصلی و برخی نیز روزانه و یا هفتگی است به گونهای که هم اکنون هشت پرواز به استانبول، شامل هفت پرواز از مبدأ تهران و یک پرواز از گرگان انجام میشود.
وی گفت: شرکت یزدایر از مبدا یزد به سه تا چهار استان پرواز دارد چرا که در برخی مسیرها مسافر به اندازه کافی نیست و این شرکت به دیگر استانها ظرفیت پروازی ندارد، اما میتوان گفت شرکت یزدایر تقریباً به همه استانها از مبدأهای مختلف پرواز دارد که این مبادی شامل استانهایی چون تهران، گیلان، مشهد، ارومیه و... است.
حیدری با بیان اینکه انتخاب اول مسافر بعد از ماهانایر شرکت یزدایر است، افزود: ما رویکرد بازار نسبت به شرکت یزدایر را ملاک سنجش قرار میدهیم و با توجه به رویکرد شرکتهای معتبر تورراهانداز و چارترکنندههای قدرتمند کشور نسبت به یزدایر میتوان با جرأت گفت که بعد از ماهانایر، یزدایر دومین شرکت هواپیمایی است که الان بازار رویکرد خوبی به آن دارد و این ما هستیم که توان پاسخگویی به همه درخواستها را نداریم و این نشان میدهد که هم از نظر خدماتدهی و هم از نظر به وقت بودن پذیرفته شدهایم.
وی در خصوص اشتغالزایی شرکت هواپیمایی یزدایر گفت: این شرکت به طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است و به طور غیرمستقیم برای بیش از 2 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است چرا که با توجه به نوپا بودن یزدایر تعمیرات، آموزش و... شرکت را برونسپاری کردیم.
مدیرعامل شرکت یزدایر در خصوص وضعیت درآمدی این شرکت گفت: شرکتهای هواپیمایی در ایران به دلیل برخی مسائل از جمله تحریمها سودده نیستند و همین که شرکت هواپیمایی با درآمد و هزینههایی که دارد بتواند خودش را اداره میکند به عبارتی سودده است و از جنبه حسابداری و سرمایهای نمیتوان هیچ کدام از شرکتهای هواپیمایی را سودده دانست و بیشتر جنبه خدماترسانی شرکتهای هواپیمایی مدنظر است با این حال چنانچه زنجیره گردشگری از هتلینگ، تورگردانی حمل و نقل توسط یک هلدینگ اداره شود آن مجموعه سودده خواهد بود.
وی تعصب داشتن مردم یزد نسبت به شرکت یزدایر را بسیار مهم خواند و گفت: مردم دارالعباده باید این شرکت را از خودشان بدانند و به آن عرق داشته باشند و زمانی که برای خرید بلیط به صورت الکترونیکی و یا حضوری مراجعه دارند مهم است که شرکت یزدایر را انتخاب اول خود داشته باشند چرا که پروازهای این شرکت نام یزد را به اقصی نقاط کشور و دنیا خواهد برد، البته بخشی از موضوع به کیفیت خدماتدهی این شرکت برمیگردد با این حال سعی ما این است که ارائه خدمات از سوی این شرکت به بهترین نحو انجام گیرد.
شرکت هواپیمایی یزدایر میتواند نقشی کلیدی در توسعه یزد، بهویژه در حوزه گردشگری، ایفا کند. یزد بهعنوان یک شهر تاریخی و ثبتشده در فهرست میراث جهانی یونسکو، با جاذبههایی مانند بادگیرها، بافت سنتی و مساجد تاریخی، مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی است. یزدایر با گسترش شبکه پروازی خود و ایجاد ارتباط مستقیم با شهرهای مختلف ایران و مقاصد بینالمللی، میتواند دسترسی آسانتری به این شهر فراهم کند.
یکی از اقدامات مؤثر، ارائه پروازهای مستقیم از شهرهای بزرگ و مقاصد گردشگری بینالمللی مانند استانبول، دبی، و نجف است که نهتنها گردشگران خارجی، بلکه ایرانیان مقیم خارج از کشور را نیز به یزد جذب میکند. علاوه بر این، یزدایر میتواند با ایجاد بستههای مسافرتی شامل پرواز، اقامت و بازدید از جاذبهها، تجربهای راحتتر و مقرونبهصرفهتر برای مسافران فراهم کند.
همچنین، با توسعه ناوگان و افزایش کیفیت خدمات، یزدایر میتواند جذابیت بیشتری برای گردشگران ایجاد کند. تبلیغات مؤثر در بازارهای هدف، مشارکت با آژانسهای گردشگری و حمایت از رویدادهای فرهنگی محلی نیز از دیگر راهکارها برای تقویت نقش این شرکت در توسعه گردشگری یزد است.
انتهای خبر/