حالت تاریک
چهارشنبه, 21 آبان 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری یزد رسا هستید؟
«پرورش» گمشده‌ای که باید پیدا شود
گزارش یزدرسا؛

«پرورش» گمشده‌ای که باید پیدا شود

در حالی که بخش قابل‌توجهی از گفتگوها و تصمیمات نظام آموزش و پرورش کشور بر محور مطالبات معیشتی و صنفی معلمان می‌چرخد، موضوع «پرورش» به‌عنوان یکی از ارکان اصلی این نظام، روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، پرورش، رفته رفته به حلقه‌ای مفقوده در نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است؛ حلقه‌ای که اگرچه در اسناد رسمی و شعارهای کلان همواره در کنار «آموزش» قرار می‌گیرد، اما در عمل به حاشیه رانده شده و گاه به فراموشی سپرده می شود. این در حالی است که اگر بخواهیم منصفانه و با نگاهی عمیق به قضیه بنگریم، پرورش نه تنها کمتر از آموزش نیست، بلکه در بسیاری از ابعاد، حتی مهم‌تر و تعیین‌کننده‌تر است؛ زیرا آموزش، دانش و مهارت را به ذهن می‌سپارد، اما پرورش، هویت، ارزش‌ها، اخلاق، مسئولیت‌پذیری و توانایی زیستن در جامعه را در جان و دل فرد می‌کارذ. این دو، یعنی «آموزش» و «پرورش» همچون دو بال یک پرنده‌اند؛ بال‌هایی که اگر یکی از آن‌ها آسیب ببیند یا نادیده گرفته شود، پرواز ممکن نخواهد بود و انسان از اوج‌گیری ناتاون خواهد ماند.

صدای پرورش در میان فریاد معیشت گم شده است

در سال‌های اخیر، آنچه در محافل رسمی و غیررسمی نظام آموزش و پرورش بیشتر شنیده می‌شود، مطالبات صنفی، افزایش حقوق، بهبود معیشت معلمان و مسائل رفاهی است. این مطالبات، بی‌تردید حق معلمان است و باید با جدیت پیگیری شود؛ زیرا معلمِ گرفتار در تنگناهای معیشتی، نمی‌تواند تمام توان خود را صرف پرورش و آموزش کند. اما آنچه نگران‌کننده است این است که این دغدغه‌ها، به تدریج به تنها صدای بلند شده از درون این نظام تبدیل شوند و مسائل بنیادین‌تر، از جمله همین موضوع پرورش، در سایه بمانند. گویی رفته رفته آموزش و پرورش، به «آموزش» تقلیل یافته و «پرورش» به یک واژه تشریفاتی در سربرگ‌ها و سخنرانی‌ها بدل گشته است.

این وضعیت، در شرایط کنونی جهان، بیش از پیش خطرناک و نگران‌کننده است. جهانی که در آن، فناوری با سرعت نور پیش می‌رود، اطلاعات به صورت لحظه‌ای در دسترس همه قرار دارد و مرزهای اخلاقی، فرهنگی و هویتی، زیر فشار جریان‌های جهانی‌سازی، در حال کم‌رنگ شدن است. در چنین جهانی، آموزش صرف، دیگر کافی نیست. دانش‌آموزان ما نه تنها به دانستن نیاز دارند، بلکه به «چگونه بودن» نیاز دارند و این موضوع در حوزه پرورش قرار می‌گیرد و بدون توجه جدی به آن، آموزش، هرچند پیشرفته و به روز، به ابزاری برای تولید انسان‌هایی تکنیکال، اما فاقد عمق انسانی تبدیل خواهد شد.

غیبت پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش یزد

جالب اینجاست که این دغدغه، حتی در جلسات رسمی و مهم نظام آموزش و پرورش نیز، کمتر از سوی فعالان داخلی این حوزه شنیده می‌شود. چندی پیش، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان یزد که با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، عمده مباحث مطرح‌شده، حول محور افزایش حقوق، بهبود وضعیت معیشتی و مطالبات صنفی معلمان چرخید. این در حالی بود که موضوع پرورش، به عنوان یکی از ارکان اصلی مأموریت این وزارتخانه، تقریباً غایب بود. گویی کسانی که سال‌ها در این نظام نفس کشیده‌اند و حضور داشته‌اند، با مسائل روزمره و فوری چنان درگیر شده‌اند که فرصت و مجال پرداختن به مسائل راهبردی و بلندمدت را از دست داده‌اند.

اما در همین جلسه، صدایی متفاوت بلند شد؛ صدایی از بیرون از این فضا، از سوی رئیس اتاق بازرگانی یزد. او، که نه معلم است، نه مدیر آموزشی و نه حتی در ساختار دولتی فعالیت می‌کند، به مسئولان یادآور شد که «به موضوع پرورش هم اهمیت دهید». چرا یک فعال بخش خصوصی، که دغدغه اصلی‌اش اقتصاد، تولید و اشتغال است، باید به بیان چنین دغدغه‌ای بپردازد؟ چرا این صدا، از درون خود نظام آموزش و پرورش بلند نشد؟ آیا این، نشانه‌ای از آن نیست که ما، در درون این نظام، به تدریج از مأموریت اصلی خود فاصله گرفته‌ایم؟

پرورش نباید در حاشیه آموزش بماند

پرورش، فراتر از کلاس درس و کتاب درسی است. پرورش، آن چیزی است که باعث می‌شود دانش‌آموز، نه تنها یک مهندس یا پزشک موفق، بلکه یک شهروند مسئول، یک انسان متعهد و یک عضو مفید برای جامعه شود. پرورش، آن چیزی است که مانع از آن می‌شود که دانش‌آموزان ما، با وجود نمرات بالا و مدارک عالی، در زندگی واقعی، دچار سردرگمی، انفعال یا حتی انحراف شوند.

متأسفانه در سال‌های اخیر، پرورش به برنامه‌هایی محدود شده که اغلب تشریفاتی، تکراری و فاقد عمق هستند. باید پذیرفت که در جهانی که هر روز پیچیده‌تر می‌شود، پرورش دیگر یک گزینه نیست، بلکه یک ضرورت حیاتی است. باید که صدای پرورش، از این پس، نه تنها از بیرون، بلکه از عمق وجود سیاست‌گذاران این حوزه بلند شود. زیرا تا زمانی که پرورش در حاشیه بماند، آموزش ما، هرچند پیشرفته، ناقص خواهد ماند و جامعه ما، از داشتن نسلی متعادل، متعهد و آماده برای آینده محروم خواهد شد. آموزش و پرورش، دو بال پروازند. بال‌هایی که باید با هم و در امتداد هم حرکت کنند تا انسان، به سوی اوجِ شایسته خویش پرواز کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!