حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیر فناوری اطلاعات استانداری یزد مطرح کرد:

آزادی بیان در گرو حفظ منافع غرب

آزادی بیان در گرو حفظ منافع غرب

مدیر فناوری اطلاعات استانداری یزد با اشاره به اینکه غرب در آزادی بیان رویکرد دوگانه دارد، گفت: غرب آزادی بیان را به اسارت منافع خود در آورده است.

مرتضی صابری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» اظهار کرد: فضای مجازی و حکمرانی در آن موضوع بسیار مهمی برای همه کشور‌ها بوده و با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی نیاز است که همه کشور‌ها قوانین و مقررات خاصی در این زمینه وضع کنند.

وی در رابطه با سانسور اخبار و واکنش‌ها نسبت به دستگیری مدیرعامل تلگرام در فرانسه از سوی رسانه‌های غربی ادامه داد: با توجه به نقض قوانینی که در کشور فرانسه، در بستر تلگرام صورت گرفته بود و این پلتفرم از ارائه اطلاعات مجرمان خودداری کرده بود، فرانسه دست به دستگیری مدیر تلگرام زد.

مدیر فناوری اطلاعات استانداری یزد با اشاره به طبیعی بودن دستگیری مدیر تلگرام، تصریح کرد: قبلاً نیز در کشور‌های دیگری شاهد برخورد‌های اینچنینی با دیگر پلتفرم‌ها، بوده‌ایم. دادگاهی که در رابطه با پیام‌رسان تیک تاک در کشور آمریکا برگزار شد، نمونه برخورد‌های این‌چنینی بوده است.

وی ادامه داد: مسلماً در فرآیند استفاده از این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، شرکت‌های مالک این پلتفرم‌ها و نرم‌افزار‌ها به بسیاری از اطلاعات کاربران، علایق و نیازمندی‌های افراد دسترسی پیدا می‌کنند. اطلاعات بسیار مهمی که اکثر حاکمیت‌ها و دولت‌ها به‌ دنبال به دست آوردن این اطلاعات هستند.

صابری با اشاره به اینکه در رابطه با‌امانت‌داری و حفظ حریم خصوصی کاربران، قوانینی وجود دارد که باید از طرف مالکان بستر‌های مختلف رعایت شود، افزود: دلیل فیلتر بودن بسیاری از پلتفرم‌ها در کشور ما، عدم رعایت قوانین امنیتی و نقض حریم خصوصی کاربر است.

وی با اشاره به رویکرد دوگانه غرب در آزادی بیان، گفت: برخی پلتفرم‌ها در آزادی بیان تنها به دنبال منافع خود هستند؛ نمونه بارز رویکرد دوگانه در آزادی بیان را در شبکه اجتماعی اینستاگرام شاهد هستیم. اگر بخواهیم مطلبی در رابطه با شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر کنیم، اینستاگرام با پیام نقض قوانین پلتفرم، آن پست را حذف خواهد کرد.

مدیر فناوری اطلاعات استانداری یزد با اشاره به حمایت غرب از پلتفرم‌هایی چون تلگرام و اینستاگرام، بیان کرد: قانون این پلتفرم‌ها است که به‌ واسطه حمایت‌های غرب، آن‌ها نیز در جهت منافع غرب و کشور‌های استعمارگر گام بردارند.

وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های مختلف با بسیاری از بستر‌های نرم‌افزاری مثل فیسبوک، واتساپ و... وجود دارد، تصریح کرد: تعهد بین این بستر‌های نرم‌افزاری و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی وجود دارد که باید اطلاعات را در اختیارشان قرار دهند.

صابری اضافه کرد: بنابراین حکمرانی در فضای مجازی با توجه به قانون راهبرد فضای مجازی که سال ۱۴۰۱ توسط شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده است، ضرورت دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از