مدیرکل استاندارد استان یزد عنوان کرد:
اجباری بودن خدمات پسازفروش لوازمخانگی و لوازمیدکی خودرو
مدیرکل استاندارد استان یزد گفت: شهروندان وهم استانیهای عزیز مطلع باشند که خدمات پس از فروش لوازمخانگی و لوازمیدکی خودرو در سراسر کشور اجباری شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، به نقل از روابطعمومی اداره کل استاندارد یزد، حمید مطهری در اولین نشست کارگروه توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد که در محل اداره کل و با حضور متخصصین این حوزه برگزارشده بود افزود: در یکصد و شانزدهمین نشست شورایعالی استاندارد، با دستور مستقیم رئیس فقید دولت سیزدهم، شهید آیتالله دکتر ابراهیم رئیسی، استاندارد ۱۳۶۲۹ با عنوان وسایل خانگی – خدمات پس از فروش – اصول و روشهای ارزیابی و همچنین استاندارد ۱۹۱۱۷ با عنوان خودروـ شیوه ارائه خدمات پس از فروش ـ اصول و روش ارزیابی از تاریخ ۲۳/۰۸/۱۴۰۲ اجباری اعلام شده است.
وی ادامه داد: بهمنظور بهبود کیفیت خدمات پس از فروش، کاستن دغدغه او دلنگرانیهای گذشته مردم و صیانت حداکثری از حقوق مصرفکنندگان، سازمان ملی استاندارد ایران در راستای اجراییشدن این دو گروه از خدمات پس از فروش، اقدام کرده است.
مدیرکل استاندارد استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در یک سال اخیر با ۱۳۰ مجتمع تولیدی استان از نظر میزان مصرف انرژی برای ممیزی این مهم طبق قانون، مکاتبه شده است، ادامه داد: بر اساس مصوبات موجود درصورتیکه صنایع پرمصرف، میزان انرژی مورداستفاده را ظرف مدت یک سال به حد استانداردهای تعیین شده در این زمینه نرسانند و همراهی لازم را نداشته باشند، پس از اخطارهای قانونی، نرخ حاملهای انرژی برای آنها ممکن است در سالهایاتی بر اساس قیمت جهانی محاسبه شود یا سایر روشهای قانونی در مورد آنها اعمال گردد.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ شرکت تولید کاشی در استان به دلیل عدم رعایت استاندارد یا تخلف در اظهار کیفیت محصول در یک سال گذشته جریمه شدهاند، در خصوص حقوق شهروندان در این زمینه یادآور شد: بخش قابلتوجهی از شهروندان از حقوق قانونی خود در زمینه کیفیت کالا اطلاع لازم را ندارند و همین موضوع باعث شده تا در پیگیری مطالبات خود از تولیدکنندگان در زمینه کیفیت کالا، دچار مشکل شوند.
مدیرکل استاندارد استان یزد همچنین بهروزرسانی حدود ۵۰ دستورالعمل طی یک سال گذشته را از مهمترین اقدامات اصلاحی زیرساختی و ساختاری این مجموعه عنوان کرد و افزود: عضویت استاندارد ایران در اتحادیه اعتبارسنجی بینالمللی آزمایشگاههای ایلک (ILAC) که بعد از ربع قرن تلاش و ناکامی، بالاخره با تلاش بسیار زیاد و شبانهروزی سازمان ملی استاندارد در دولت سیزدهم محقق شد، موفقیتی مهم برای کشور است که باعث شده تا استاندارد ایران در کشورهای عضو پذیرفته شده و محصولات دارای نشان استاندارد ایران در این کشورها مورد ارزیابی و بررسی مجدد قرار نگیرد.
حمید مطهری در پایان از کسب موفقیت افتخارآمیز عضویت سازمان ملی استاندارد ایران در کمیته مدیریتی سیستم بینالمللی ارزیابی انطباق تجهیزات و قطعات IECEE نیز تحت عنوان کسب سومین اعتبار بینالمللی در کمتر از سه ماه برای کشورمان یادکرد.
شایانذکر است، پایانبخش این نشست مرور مصوبات کارگروه توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد بود ضمن این که عنوان شد، همشهریان عزیز میتوانند در صورت بروز هرگونه نارضایتی از خدمات پس از فروش و هرگونه شکایت در حوزه محصولات مشمول استاندارد اجباری، نسبت به ثبت اعتراضات و شکایات خود در سامانه مردمدار به آدرس WWW.۱۵۱۷.I NSO.GOV.IR اقدام نمایند.
انتهای خبر/