حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
جاذبه‌های طبیعی یزد را بشناسیم؛

ماجراجویی یزدی‌ها در دل زمین با غار هوهوی

ماجراجویی یزدی‌ها در دل زمین با غار هوهوی

یکی از جاذبه‌های طبیعتی استان یزد در فصل پاییز منطقه غار هوهو در جوار روستای زیبای گل‌افشان در شهرستان مهریز است که در زمانی نه چندان دور یکی از غارهای آبی زنده در این منطقه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، در فصل پاییز که تابستان داغ و آفتاب کویری یزد کوتاه آمده و هوا خنک شده سفر به یزد رونق بیشتری پیدا می‌کند، مناظر دیدنی مثل باغات انار و پسته زارها در پاییز یزد تماشایی است.

گشت‌وگذار و قدم‌زدن در کوچه پس کوچه‌های بافت سنتی یزد و بازدید از بناهای تاریخی و گردش در میان باغ‌های زیبای یزد در حال و هوای معتدل پاییزی دلچسب و لذت‌بخش است.

پاییز بهترین فصل سفر به یزد است که هم هوا برای گردش و گشت‌وگذار مناسب است و هم  مسیرها و مقاصد گردشگری خلوت‌تر هستند بنابراین این فصل فرصت مناسبی برای سفر و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و زیبایی پاییز در یزد است.

 یکی از جاذبه‌های طبیعتی استان یزد در فصل پاییز منطقه غار هوهو در جوار روستای زیبای گل‌افشان در شهرستان مهریز است. این غار در زمانی نه چندان دور یکی از غارهای آبی زنده در این منطقه بوده است. 

ماجراجویی یزدی‌ها در دل زمین با غار هوهوی

 

محمدرضا دهقانی‌زاده مسئول كميته ورزش در طبيعت ورزش‌های همگانی شهرستان يزد در خصوص این جاذبه طبیعی در گفتگو با «یزدرسا»، گفت: غار هوهو با توجه به تغییر اقلیم و کمی بارش در دهه‌های متوالی رو به خشکی گراییده و آب جاری داخل غار به سطوح پایین‌تر رفته است و تنها راه دسترسی به چشمه آن در کانالی که بعدها در ارتفاع ١۵ متری زیر غار حفر کردند میسر است.

 

وی ادامه داد: از ابتدای مسیر حرکت به‌سوی غار در دامنه کوه و در کنار روستای گل افشان تا رسیدن به ورودی غار هوهو حدود یک کیلومتر راه مال‌رو با شیب ٣٠ درجه وجود دارد و در طول مسیر پیاده‌روی انبوه درختان گردو، انواع انجیر، بادام، زرشک کوهی، بید و دیگر درختان وجود دارد که در فصل پاییز زیبایی خیره‌کننده‌‌ای به خود می‌گیرند.

 

دهقانی‌زاده افزود: به دلیل موقعیت کوهستانی منطقه و نزدیکی آن به ارتفاعات برفگیر دره منشاد سرمای پاییزی و فصل برگ‌ریزان هزار رنگ در این منطقه زودتر از مناطق دیگر استان فرا می‌رسد و جلوه‌های بدیعی از این فصل زیبا را به نمایش می‌گذارد.

ماجراجویی یزدی‌ها در دل زمین با غار هوهوی

 

وی گفت: طبیعت‌گردان هنگام سفر به غار هوهو و اقامت در کنار آن معمولا با برپایی آتش، طبخ صبحانه و درست کردن چای آتشی لذت سفر به این منطقه را دو چندان می‌کنند، البته اکثریت قریب به اتفاق کوهنوردان و طبیعت‌گردان نکات ایمنی در روشن و خاموش کردن آتش را در نظر می‌گیرند.

 

این راهنمای گردشگری استان یزد گفت: در ابتدای ورود به این غار قطعه بزرگی از استلاگتیت که بر اثر رسوبات غاری بوجود آمده و از سقف غار آویزان است توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند و تخت سنگی که بعد از آن بین دو دیواره گیر افتاده و انگار سال‌هاست که انتظار رها شدن را می‌کشد.

 

وی اضافه کرد: این غار به صورت عمودی با ارتفاع هفت متر و طول ٣٠ متر است و به دلیل خاص‌بودن شکل داخلی آن مبدل به مأمن، پناهگاه و آشیانه‌ای برای کبوتران وحشی شده و تعداد زیادی از پرندگان در آن زندگی می‌کنند که به دلیل خاص بودن صخره‌ها و عمودی بودن غار مانع از شکار شدن آنها توسط انسان و دیگر حیوانات درنده می‌شود.

ماجراجویی یزدی‌ها در دل زمین با غار هوهوی

 

دهقانی‌زاده عنوان کرد: وجه تسمیه غار هوهو به دلیل عمودی بودن دهانه غار و پرواز دسته جمعی کبوتران هنگام ورود و خروج آنها به آن باعث به وجود آمدن صدایی شبیه به «هوهو» می‌شود و به همین دلیل  این غار را هوهو نامیدند.

 

وی گفت: از دیگر زیبایی‌های ارتفاعات غار هوهو مشرف‌بودن به روستای گل‌افشان و دید وسیع آن است مخصوصا در فصل خزان منظره زیبای روستای گل افشان و رنگارنگی درختان باغات آن باعث جذب طبیعت‌گردان زیادی به این منطقه در فصل پاییز می‌شود.

 

دهقانی‌زاده یادآور شد: روستای گل افشان در فاصله ۵٠ کیلومتری از مرکز استان یزد و راه دسترسی آن از جاده یزد به مهریز و مهریز به میان کوه امکان پذیر است.

 

غارهای یزد، جاذبه‌های فوق‌العاده طبیعی در این منطقه هستند که با رازها و زیبایی‌های خود مخاطبان را مجذوب می‌کنند. این غارها، اسراری از عمق زمین را با خود به نمایش می‌گذارند و تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز را به گردشگران ارائه می‌دهند. با ورود به غارهای یزد، به دنیای زیرزمینی رخنه کرده و زیبایی‌های مخفی از آب و سنگ را در میانه کوه‌ها کشف خواهید کرد، غار هوهو نیز با وجود موقعیت نزدیک به منشاد و روستای گل‌افشان، به عنوان یک منبع جذاب برای گردشگری و طبیعت‌گردی در منطقه مهریز است و مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به محیط طبیعی و ماجراجویی قرار دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از