حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
میوه در یزد گران است؟

اما و اگرهای قیمت میوه در یزد

اما و اگرهای قیمت میوه در یزد

قیمت میوه در یزد، به دلایل مختلف درگیر نوسان بوده و در ساعات مختلف شبانه‌روز و در هر مغازه‌ای با قیمت مختلف ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، یزد، به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران، دارای بازارهای متنوعی است که میوه‌های تازه و با کیفیتی را ارائه می‌دهند، ولی همواره در سال‌های اخیر قیمت میوه در یزد یکی از چالش‌های پرتکرار میان مسئولان دولتی و اتحادیه میوه و تره‌بار بوده، از یک طرف مدیران دولتی بارها به صراحت اعلام کرده‌اند قیمت میوه در یزد بالاتر از مابقی استان‌ها است و از طرف دیگر اتحادیه به هیچ عنوان زیر بار این موضوع نمی‌رود.

در همین رابطه سعی کردیم قیمت برخی میوه‌فروشی‌های موجود در سطح استان که معروف به ارزان‌فروشی هستند را بگیریم تا در یک مقایسه قیمتی متوجه شویم، آیا واقعا تفاوت قیمت وجود دارد و اگر وجود دارد، علت چیست؟

اما و اگرهای قیمت میوه در یزد

سبک خرید میوه توسط یزدی‌ها در قیمت تاثیر دارد

 

قاسمیان یکی از میوه‌فروشان اردکانی است که در سراسر استان به ارزان‌فروشی شهرت دارد. وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، در رابطه با دلیل ارزان‌تر بودن میوه در شهرستان اردکان نسبت به شهرستان یزد، اظهار کرد: معمولاً در شهر یزد میوه با کیفیت بالاتری عرضه می‌شود و این دلیلی بر بالاتر بودن قیمت میوه در این شهر است. 

 

وی ادامه داد: البته میوه درجه یک و ممتاز در شهرستان اردکان هم عرضه می‌شود، اما بیشتر میوه‌های درجه چندم عرضه می‌شود. 

 

این میوه‌فروش اردکانی تصریح کرد: شاید یکی از دلایل ارزان‌تر بودن میوه در شهرستان اردکان این باشد که میوه به‌صورت صندوقی و دَرهَم به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که شهروندان یزدی میوه با کیفیت بالا را  جدا کرده و می‌خرند. 

 

وی اضافه کرد: فروش میوه به‌صورت صندوقی و جعبه‌ای باعث خواهد شد تا کیسه کمتری مصرف شود، میزان پرتی میوه پایین بیاید و همچنین تعداد نیروی کار نیز پایین بیاید؛ از این‌رو میوه‌فروش سود خود را پایین می‌آورد و میوه را با قیمت مناسب‌تر ارائه می‌کند.

 

قاسمیان عامل تأثیرگذار دیگر در قیمت میوه را تفاوت و تنوع خرید اعلام کرد و افزود: معمولاً در شهرستان اردکان مردم میوه را با تنوع کمتر، اما با کمیت بیشتر خریداری می‌کنند؛ این در حالی است که در شهر یزد ذائقه مردم به‌گونه‌ای است که میوه خانواده را به تعداد کمتر اما با تنوع بیشتر خریداری می‌کنند و در این فرآیند تلاش می‌کنند تا میوه با کیفیت بالاتر خریداری کنند. 

 

وی گفت: به نظر می‌رسد دلالان در تفاوت قیمت میوه در شهر یزد و اردکان تأثیری ندارد. 

 

قاسمیان که دارنده سکوی تنظیم بازار است، گفت: میوه‌فروشانی که در سکوی تنظیم بازار میوه خود را عرضه می‌کنند از تخفیف مالیات برخوردار هستند؛ بدین‌صورت که از میوه‌فروشان دارای سکوی تنظیم بازار ۱۰ درصد مالیات اخذ می‌شود، اما از سایر میوه‌فروشان ۱۲ درصد مالیات اخذ می‌شود.

 

وی افزود: در عوض میوه‌فروشان دارای سکوی تنظیم بازار، میوه را به‌صورت جعبه‌ای و با قیمتی پایین‌تر از سایر میوه‌فروشان عرضه می‌کنند.

 

این میوه‌فروش اردکانی در مورد قیمت یک کیلو از برخی میوه‌ها با کیفیت بالا در میادین شهرستان اردکان گفت: قیمت خیار سبز درجه یک در میادین اردکان هر کیلو ۳۵ هزار تومان، هندوانه ۷ هزار تومان، سیب درختی ممتاز ۸۰ هزار تومان، هلو ۷۰ هزار تومان، شلیل ۶۵ هزار تومان و موز خارجی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما و اگرهای قیمت میوه در یزد

مردم چوب نسیه خریدن میوه فروشان را می خورند

کاظم راستگویان یکی دیگر از میوه‌فروش‌های یزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» در رابطه با تفاوت قیمت میوه در شهر یزد نسبت به شهرهای دیگر اظهار کرد: از عواملی که در قیمت میوه یزد تأثیرگذار بوده، این است که در دیگر شهرها میوه به‌صورت جعبه‌ای و درهم به فروش می‌رسد؛ اما در شهر یزد مردم می‌توانند از بین میوه‌ها بهترین کیفیت میوه را انتخاب کنند.

 

این میوه‌فروش یزدی با اشاره به اینکه در حال حاضر در میدان میوه و تره‌بار یزد میوه با پرداخت چک خریده می‌شود، گفت: این تفاوت قیمت در برخی میوه‌ها به دلیل تفاوت خرید میوه از میدان میوه و تره‌بار است؛ قاعدتاً نحوه خرید میوه به‌صورت نقد و یا چک در قیمت میوه تأثیرگذار است. 

 

راستگویان در مورد قیمت یک کیلو از برخی میوه‌ها با کیفیت بالا در میوه‌فروشی‌های شهر یزد گفت: هندوانه نرخ میدان ۷ هزار تومان بوده و مغازه‌دار تا ۹ هزار تومان می‌تواند به فروش برساند؛ خیار سبز هر کیلو ۳۶ هزار تومان، هلو هر کیلو ۵۸ هزار تومان، شلیل ۵۸ هزار تومان، سیب هر کیلو ۵۸ هزار تومان و موز خارجی هر کیلو ۹۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما و اگرهای قیمت میوه در یزد

محمدحسین بلبلی دیگر میوه‌فروش یزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» در این باره اظهار کرد: برخی میوه‌ها به دلیل اینکه محصول همان استان است، با نرخ مناسب‌تری عرضه می‌شود. 

 

این میوه‌فروش یزدی تصریح کرد: اینکه در برخی شهرهای استان یزد قیمت میوه پایین‌تر است، ناشی از کیفیت پایین‌تر آن است. البته تقریباً قیمت‌ها یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارد. 

 

وی گفت: فروش جعبه‌ای عاملی برای پایین‌تر بودن قیمت میوه است؛ در شهر یزد مردم این را نمی‌پسندند و میوه با کیفیت بالاتر را از بین میوه‌ها جدا می‌کنند. 

 

بلبلی در مورد قیمت برخی میوه‌ها در یزد بیان کرد: قیمت هندوانه با بالاترین درجه کیفیت را هر کیلو ۵ هزار تومان، خیار سبز ۳۵ هزار تومان، سیب درختی ۲۵ هزار تومان، هلو ۴۵ هزار تومان، شلیل ۴۵ هزار تومان، موز خارجی ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

اما و اگرهای قیمت میوه در یزد

به نظر می‌رسد، فروش به‌صورت جعبه‌ای و چک و نقدی بودن خرید میوه از میادین میوه و تره‌بار، جزو سکوهای تنظیم بازار بودن یا خیر، خرید میوه با چه کیفیتی، از جمله عوامل تأثیرگذار در قیمت میوه است. اما باز هم قیمت‌هایی که از میوه‌فروشی‌ها گرفتیم، یکسان نبود و این حکایت از نبود معیار و شاخص برای تعیین قیمت میوه و بروز سردرگمی در این مقوله دارد. به‌عنوان مثال قیمت هندوانه با بالاترین کیفیت در سه میوه‌فروشی ۵ هزار تومان، ۷ هزار تومان و ۹ هزار تومان اعلام شد. 

ضرورت دارد سازوکار مشخصی برای تعیین نرخ میوه اندیشیده شود تا مردم از این سردرگمی که بابت تفاوت قیمت میوه در میوه‌فروشی‌های شهر دارند، رهایی یابند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از