حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
یزدی‌ها بیش‌تر چه نانی می‌خورند؟
یزدرسا بررسی می‌کند؛

یزدی‌ها بیش‌تر چه نانی می‌خورند؟

تعداد نانوایی‌های استان یزد در بهار امسال هزار و 510 واحد بوده است که نسبت به فصل قبل از آن 0.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 15.2 درصد افزایش داشته‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، کالاهای اساسی، کالاهایی هستند که مستقیماً بر معیشت مردم تأثیر دارند یا با واسطه حداقلی از طریق تأثیر بر تولید، تأمین کالاهای ضروری جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و غالباْ دولت‌ها با تخصیص ارز ترجیحی در تلاش هستند آنها را با قیمت پایین‌تر تأمین کنند.

امنیت غذایی از جمله ارکان اصلی توسعه پایدار است که لازمه آن تأمین و ثبات قیمت کالاهای اساسی است در واقع تأمین کالاهای اساسی به مردم اطمینان می‌دهد که نیازهای غذایی روزانه‌شان برآورده می‌شود و این کالاها به عنوان پایه‌های اقتصاد کشاورزی و صنعتی عمل می‌کنند و تأمین آن‌ها می‌تواند به ثبات اقتصادی و کاهش نوسانات قیمت‌ها کمک کند.

گندم، برنج و شکر از کالاهای اساسی و پر مصرف در کشور ما محسوب می‌شود، براساس آمار ارائه شده از اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان یزد، میزان فروش گندم مصرفی برای تولید آرد نانوایی در سه ماهه نخست امسال در استان یزد 35 هزار و 913 تن اعلام شده است که این میزان نسبت به زمستان سال گذشته 10 درصد و نسبت به بهار سال 1402 بیش از 17 درصد کاهش داشته است.

 

یزدی‌ها بیش‌تر چه نانی می‌خورند؟

بر این اساس میزان ذخیره‌سازی گندم در بهار امسال برای استان یزد 47 هزار و 451 تن بوده است که این میزان نسبت به سه ماهه قبل از آن افزایش 37 درصدی و نسبت به فصل مشابه سال 1402، 13 درصد افزایش داشته است.

میزان ذخیره‌سازی کالای اساسی برنج نیز برای بهار امسال استان یزد 915 تن بوده است که این میزان نسبت به زمستان سال گذشته 23 درصد و نسبت به بهار سال 1402، بیش از 59 درصد کاهش داشته است.

500 تن شکر نیز برای سه ماهه نخست امسال استان یزد ذخیره‌سازی شده بود که این میزان نسبت به زمستان سال گذشته 19.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 56.3 درصد کاهش داشته است.

یزدی‌ها بیش‌تر چه نانی می‌خورند؟

سرانه ماهیانه مصرف آرد نانوایی در فصل بهار امسال که با تقسیم میانگین ماهیانه مصرف آرد نانوایی در این فصل بر جمعیت به دست می‌آید 7 کیلوگرم بوده است که این میزان نسبت به زمستان سال گذشته 6.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 16.7 درصد کاهش داشته است.

طبق این گزارش تعداد نانوایی‌های استان یزد در بهار امسال هزار و 510 واحد بوده است که نسبت به فصل قبل از آن 0.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 15.2 درصد افزایش داشته‌ است.

بر این اساس تعداد نانوایی‌ انواع نان تافتون استان یزد در سه ماهه نخست امسال 970 واحد بوده که 1.6 درصد نسبت به زمستان سال قبل و یک درصد نسبت به بهار سال قبل رشد داشته است.

تعداد نانوایی لواش در استان یزد در سه ماهه نخست امسال 45.3 درصد افزایش را نسبت به بهار 1402 داشته است و در این بازه زمانی 125 نانوایی لواش در استان فعالیت داشتند که نسبت به زمستان سال قبل نیز رشد 3.3 درصدی را تجربه کرده‌اند.

یزدی‌ها بیش‌تر چه نانی می‌خورند؟

در سه ماهه نخست امسال تعداد نانوایی‌ نان سنگک در استان یزد نیز 59 واحد بوده است که نسبت به زمستان سال قبل 3.5 درصد و نسبت به بهار سال قبل 7.3 درصد در استان یزد افزایش پیدا کرده است.

تعداد نانوایی بربری و نانوایی فانتزی در استان یزد نیز در سه ماهه نخست امسال به ترتیب 102 و 104 واحد بوده است که نسبت به بهار سال قبل به ترتیب با رشد 5.2 و 9.5 درصدی همراه بوده است.

150 نانوایی در استان یزد نیز در بهار امسال انواع دیگر نان را پخت می‌کردند که نسبت به فصل زمستان سال گذشته 4.5 درصد کاهش داشتند اما نسبت به فصل مشابه در سال قبل بیش از 733 درصد داشته‌اند.

این آمارها به تحلیلگران و محققان کمک می‌کند تا روندهای بازار را بررسی کنند و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند، از طرفی به نهادهای نظارتی کمک می‌کند تا عملکرد بازار و توزیع کالاها را ارزیابی کنند و در صورت نیاز، اصلاحات لازم را انجام دهند، همچنین با درک بهتر از وضعیت فروش گندم و دیگر محصولات، می‌توان سیاست‌های حمایتی مناسبی برای کشاورزان تدوین کرد و با داشتن اطلاعات کافی تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و اجتماعی را برای کشور و استان لحاظ کرد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از