حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
گزارش یزدرسا در زمینه مرکز نفس؛

نفسی که قطع نشد

نفسی که  قطع نشد

بر اساس آمار‌ها روزانه هزار و ۴۰۰ سقط فرزند سالم توسط والدین انجام می‌شود و مرکز مردمی نفس در راستای کاهش سقط جنین و کمک به مسأله بحران جمعیتی قدم برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» براساس تحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آمار رسمی وزارت بهداشت از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۴ در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است؛ اما پس از سال ۱۳۹۴ به علت خالی‌شدن توان درونی جمعیت تعداد تولد‌ها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده است. در سال ۱۳۶۵ حدود ۱۰٫۵ میلیون زن ایرانی در سن باروری دو میلیون زاد و ولد اما در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۲٫۵ میلیون زن در سن باروری فقط ۱٫۵ میلیون زاد و ولد داشته‌اند.

تعداد موالید در ۶ ماهه اول سال ۹۸ نسبت به ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ با ۱۳ درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از ۹۲ هزار تولدی را به همراه داشته است. در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴٫۵ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود در طی ۵۰ سال گذشته رسید و نرخ رشد جمعیت ایران برای نخستین بار در تاریخ کشورمان در این سال به کمتر از یک درصد کاهش یافت.

به هر روی بحران کاهش جمعیت در کشور ایران که از دهه ۷۰ و ۸۰ به صورت بی‌سر و صدا آغاز شد، در دهه ۹۰ با کاهش شدید رشد جمعیت و رسیدن آن به زیر یک درصد فریاد همه‌ اندیشمندان و دلسوزانی که ایران عزیز را کشوری جوان و مقتدر می‌پسندند، بلند کرد.

فریادی که اگر در یکی دو دهه اول قرن ۱۵ هجری شمسی توسط همه مسئولان و مردم جدی گرفته نشود، در فاصله نه چندان دوری کشور را در آستانه سیر نزولی جمعیت قرار خواهد داد و این یعنی حرکت به سمت ایرانی پیر و ضعیف! باید بدانیم که اگر دیر کنیم، ممکن است هیچ راهی برای جبران باقی نماند!

باتوجه به مسأله بحران جمعیت و آمار روزانه سقط عمدی جنین‌های سالم و در راستای جلوگیری از این عمل قبیح، مرکزی به نام مرکز مردمی نفس تأسیس شد تا بتواند در راستای کاهش سقط جنین و کمک به مسأله بحران جمعیتی قدم برداشته باشد.

بر اساس آمار‌ها روزانه هزار و ۴۰۰ سقط فرزند سالم توسط والدین انجام می‌شود، مسئله‌ای که گروهی جهادی متشکل از بسیج جامعه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و سپاه الغدیر استان یزد را بر آن داشت تا مرکز نفس را راه‌اندازی کنند.

*۹۵ مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان یزد: درصد سقط‌ها، ارادی و بدون مجوز پزشکی است

سعید ذاکری با اشاره به اینکه ۹۵ درصد سقط‌ها، ارادی و بدون مجوز پزشکی است، گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی و بحث اقتصادی و معیشت خانواده‌ها، باعث می‌شود تا والدین اقدام به سقط جنین کنند.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان یزد افزود: در این راستا، مرکز نفس با ارائه خدمات مشاوره به خانواده‌ها، آن‌ها را از سقط جنین منصرف می‌کند که در این زمینه تا حدود زیادی موفق عمل کرده است.

* مدیرعامل مرکز مشاوره و مردمی نفس استان یزد: ۳۰۲  مادر از تصمیم سقط منصرف شدند

محمد احسانی نیز در گفتگو با یزدرسا با اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: این مرکز در سه حوزه‌ی شناسایی، حمایت و فرهنگ‌سازی خدمات ارائه می‌کند.

مدیرعامل مرکز مشاوره و مردمی نفس استان یزد افزود: خدمات مرکز نفس بصورت رایگان است و ۳۰ مشاور مرکز بصورت شبانه‌روزی به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به آمار مادران منصرف شده از سقط فرزند خود اظهار داشت: تاکنون ۵۳۸ مادر با مرکز ارتباط گرفتند که از این تعداد ۳۰۲ نفر از تصمیم سقط منصرف شدند و هم اکنون ۱۹۳ نفر تحت حمایت مشاوره و معیشتی مرکز هستند.

وی گفت: خوشبختانه با خدمات مشاوره‌ای و حمایتی این مرکز، ۴۹ فرزند متولد شده‌اند.

* بیش از ۴۲ بار تأکید امام خامنه‌ای بر ضرورت «مسئله جمعیت و فرزندآوری»

در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب در بیانات مختلف خود به‌طور مداوم به موضوعات مرتبط با افزایش جمعیت اشاره کرده‌اند؛ بر این اساس، علاوه بر بیانات روز گذشته ایشان در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس، از سال ۱۳۹۰ تا کنون، بیش از ۴۲ بار به «مسئله جمعیت» اشاره و بر ضرورت اصلاح رویه غلط گذشته در تحدید نسل تأکید داشته‌اند.

ضرورت دارد تا مردم و مسئولان با تمام توان خودپا به میدان بگذارند تا زوج‌ها به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و ... زندگی خود را از داشتن فرزند محروم نکنند؛ گذشتن کشور از بحران پیری جمعیت در گرو اهمیت دادن دولت و مسئولان به نیاز آنها است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از