حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
رئیس ستاد قالیباف در یزد عنوان کرد:

توزیع منافع رشد اقتصادی به نفع مردم

توزیع منافع رشد اقتصادی به نفع مردم

رئیس ستاد قالیباف در یزد حداقل کردن هزینه‌های رشد خواهد بود، رقم خوردن رشد اقتصادی و در نهایت توزیع ثروت و منافع حاصل از رشد اقتصادی به نفع آحاد مردم استان یزد را از برنامه‌های اقتصادی دولت خدمت و پیشرفت» در استان یزد دانست.

حسین فلاح در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به برنامه‌های محمدباقر قالیباف در سطح استان یزد اظهار کرد: آنچه که برای سال جاری مدنظر دولت احتمالی قالیباف در یزد خواهد بود همان چیزی است که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردمی» است، بیان کردند. 

وی افزود: مهمترین برنامه ای که در این زمینه باید برای یزد پیگیری شود تهیه برش استانی تحقق شعار سال است که در این زمینه مبنای تهیه برنامه‌های استانی، رهنمون‌های مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ قانون اساسی، برنامه پنج ساله هفتم توسعه خواهد بود که همزمان با شروع کار دولت « خدمت و پیشرفت» در دستور کار این دولت قرار خواهند گرفت.  

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در یزد با بیان اینکه در سطح ملی ماموریتی برای استان یزد در سال ۱۴۰۳در نظر گرفته شده است که کمک به تحقق جهش تولید با مشارکت مردم است، گفت: استاندار دولت «خدمت و پیشرفت» در یزد به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی در استان در چارچوب الگوی پیشرفت و عدالت و در راستای اصل مردمی کردن اقتصاد باید بسترهای بهره‌مندی از بخش‌های اقتصادی کارآمد را مبتنی بر مزیت نسبی واقعی و منطبق بر نقشه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان که بر اساس نقشه آمایش استان برای جهش تولید با مشارکت مردم تهیه شده است، فراهم کند و این یکی از مهمترین بیانیه‌های ماموریت دولت «خدمت و پیشرفت» در صورت روی کار آمدن خواهد بود. 

وی ادامه داد: چشم‌اندازی که در سطح ملی برای استان یزد در نظر گرفته شده است، تحول و تعالی اکوسیستم‌های کسب و کار، توسعه بخش تعاون، بازار کار، نوآوری، تامین مالی و فعالیت نهادها برای جهش تولید با مشارکت مردم خواهد بود و قطعا این مسیر در دولت احتمالی قالیباف با جدیت پیگیری خواهد شد.

فلاح با اشاره به رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی در محدوده ۱۵ درصد و گام نهادن به سوی رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال ۱۴۰۳ به عنوان سال اول برنامه هفتم توسعه نیز گفت: این برنامه‌های اقتصادی به دولت «خدمت و پیشرفت» کمک می‌کند تا برای تحقق رشد ۸ حداکثری حداکثر تلاش را انجام دهد و مسیر را برای اجرای کامل برنامه هفتم توسعه فراهم آورد. 

وی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دولت «خدمت و پیشرفت» عنوان کرد: وجود بیانیه ارزش‌های محوری اساس کار این دولت در این استان خواهد بود که ترویج ارزش‌های اسلامی برای حفظ کرامت انسانی، عدالت اجتماعی و هویت ملی، تعمیق مبانی اقتصاد مقامومتی در بخش‌های اقتصادی استان، مردمی‌تر کردن اقتصاد و مشارکت دادن آحاد مردم در فعالیت‌های اقتصادی استان، مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن به انتظارات مردم، خلاقیت و نوآوری در آموزش و پژوهش و دانایی‌محوری و خردورزی، احترام به نخبگان و تکریم منزلت آن‌ها، بهره‌وری مستمر، مصرف بهینه منابع و پاسداشت محیط‌زیست از جمله ارزش‌های محوری در دولت «خدمت و پیشرفت» خواهد بود. 

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در استان یزد با اشاره به سایر ارزش‌های محوری دولت «خدمت و پیشرفت» ادامه داد: توسعه کارآفرینی، پرورش خلاقیت و نوآوری، وفای به عهد در فعالیت‌های اقتصادی و مقابله و جلوگیری از هرگونه رانت و فساد در دستگاه‌های اجرایی از دیگر موارد بیانیه ارزش‌ها است که در سطح استان به آن توجه خواهد شد. 

وی با اشاره به الگوی مفهومی مورد استفاده در راستای تحقق شعار سال تصریح کرد: الگوی مفهومی مورد استفاده در راستای تحقق شعار سال به لحاظ مبانی نظری و تئوری مبتنی بر الگوهای تولید و رشد، رشد درون‌زا و مداخله اقتصاد اندیشه‌ها و نوآوری و همچنین مشارکت جمعی در فرایند تولید و منافع حاصل از رشد خواهد بود. 

فلاح افزود: به طور کلی در برنامه‌های اقتصادی استان در راستای تحقق شعار سال دولت «خدمت و پیشرفت» در سطح استان بر ۶ اکوسیستم تمرکز خواهد کرد. 

وی ادامه داد: کسب و کار، بخش تعاون، بازار کار، نوآوری، تامین مالی و مباحث نهادی ۶ اکوسیستمی است که در استان یزد و در دولت «خدمت و پیشرفت» برنامه‌ریزی خواهد شد، و ۱۰ رویکرد تحول‌آفرین را رقم خواهد زد تا الگوی جهش تولید و مشارکت مردمی محقق شود. 

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در یزد با بیان اینکه تاکنون در استان یزد به این رویکردهای تحول‌آفرین پرداخته نشده است، گفت: برای هر اکوسیستم هدف، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و برنامه‌ها با حدود ۱۵۰ شاخص ارزیابی عملکرد درنظر گرفته شده است که در انتهای سال ۱۴۰۳ این قابلیت را به دولت «خدمت و پیشرفت» می‌دهد تا خود را در بُعد استانی ارزیابی کند تا بتواند در پایان سال از حیث تحقق اهداف مرتبط با شعار سال و اهداف کلان آن بررسی و ارزیابی کند.

وی افزود: در استان یزد و در دولت «خدمت و پیشرفت» عبور از الگوهای توسعه مرسوم غربی پیگیری خواهد شد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای عمل به آن، حرکت به سوی پیشرفت و عدالت و عبور از الگوهای شناخته شده توسعه از دیگر اقدامات این دولت در بخش اقتصادی خواهد بود. 

فلاح ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا در استان یزد آسیب‌هایی همچون مهاجرت بی‌رویه به استان یزد، بیکاری فارغ‌التحصیلان، آلودگی محیط‌زیست و ... که به اقتصاد استان در دو دهه اخیر وارد شده و همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با تبعات آن هستیم در الگوی پیشرفت و عدالت در سطح استان بتوانیم با یک پارادایم شیفت مشخص الگوی مدنظر مقام معظم رهبری را در سطح منطقه‌ای نیز پیاده ‌سازی کنیم. 

وی با خلاصه‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در سه محور ادامه داد: آنچه که در فعالیت‌های اقتصادی در استان و در دولت «خدمت و پیشرفت» رقم خواهد خورد در سه محور خلاصه خواهد شد؛ به صورت حداکثری مردم در تولید مشارکت داده خواهند شد، در شکل‌دهی تولید نیز تلاش ‌می‌شود به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و .... هزینه‌های مضاعف به استان وارد نشود و حداقل کردن هزینه‌های رشد خواهد بود، رقم خوردن رشد اقتصادی و در نهایت توزیع ثروت و منافع حاصل از رشد اقتصادی به نفع آحاد مردم استان یزد از جمله سه محور اصلی فعالیت اقتصادی دولت «خدمت و پیشرفت» در استان یزد خواهد بود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از