حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
حاشیه‌نگاری شب قدر؛

تو می‌دانی چه در این شب است؟

تو می‌دانی چه در این شب است؟

نمی‌دانم چه در این شب است که از پیر و جوان تا کودک و خردسال تا عطر فضا همه رنگ و بوی دیگری دارند.

به گزارش پایگاه خبری «یزد رسا»، در آغاز شب‌های قدر، زمین به زیبایی بی‌نظیری برای پذیرایی از رحمت الهی پوشیده می‌شود، هوای مطهر و آرام، با نغمات قرآنی پر از امید و عشق روح‌نوازی می‌کند. در این شب‌ها، قلب انسان به‌شدت پر از امید و شوق است، امید به آمرزش و رحمت پروردگار. هر نفسی، آگاهانه به دعا و تضرع می‌پردازد، آرزوی برآورده‌شدن آرزوهای خفته در قلبش را دارد و آرامش دل را در خود جا می‌دهد. شب‌های قدر، زمانی بی‌نظیر است که انسان با خداوند خود در ارتباط نزدیکی قرار می‌گیرد و نور ایمان بر دل‌ها پاشیده می‌شود.

*آسمان در شب قدر هم متفاوت‌تر از همیشه است

هر ساله در ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر با زیبایی و ارزش ویژه‌ای فرامی‌رسد. شب‌هایی که پر از آرامش و روحیه است، شب‌هایی که موجب انعکاس و تأمل در دل‌های ما می‌شوند.

در این شب است که طبیعت و انسان در کنار تمام عالم هستی به رازونیاز و تضرع می‌پردازند؛ تا کنون دقت کرده‌اید که در شب قدر، آسمان پوشیده از رنگ‌های زیبا می‌شود، ستارگان به آسمان درخشانی می‌افزایند و ماه با نوری ملایم و دلنشین، زمین را روشن می‌کند؟!، این زیبایی طبیعت، ما را به‌سوی تأمل و اندیشه می‌کشاند. در این شب‌ها، هوای پاک و شفاف، نفس‌هایمان را بااحساس آرامش و آرامی پر می‌کند.

با رؤیایی که در هوا حلقه‌زده، شهر به یک نقشة ماورایی تبدیل می‌شود. خیابان‌ها خلوت و آرام، و سکوتی که در هوا حکم‌فرماست.

 در این شب‌ها، زمان به نظر می‌رسد که متوقف شده و ما را به فضایی مختصر ولی پر از معنا می‌برد.

این شب است که انسان‌ها به دنبال ارتباطی عمیق‌تر با خود، با طبیعت و با آفرینندة این‌همه زیبایی هستند. در مساجد و مکان‌های مذهبی، مردم به دعا و مناجات مشغول می‌شوند دل‌بسته و امیدوار به نگاه پروردگارشان زیر لب مناجات خود را نجوا می‌کنند.

پس از طولانی‌شدن سایه‌ها و نزدیک‌شدن به طلوع آفتاب، شب قدر به پایان می‌رسد، اما اثرات و زیبایی‌های آن، در دل‌های ما برای همیشه باقی خواهد ماند. این شب‌ها، فرصتی است برای بازتاب و تأمل در دل‌هایمان و امیدواری‌مان برای آینده‌ای روشن و پر از برکت.

تو می‌دانی چه در این شب است؟


*کودکی کودکان در شب قدر خاطرة شیرین هر بزرگسالی است

 

در شب‌های قدر، حس و حال کودکان نیز به‌خصوص ویژه‌تر از هر روز دیگری است. آن‌ها که هنوز با دید پاک و بی تزلزل به دنیا می‌نگرند، در این شب‌ها احساساتی عمیق و ویژه‌ای تجربه می‌کنند. برای بسیاری از کودکان، این شب‌ها زمانی است که با خانواده‌شان به مساجد می‌روند و در محیطی پر از آرامش و صلوات، در دعا و مناجات با خداوند برای خواسته‌هایشان می‌نشینند.

 

به‌خاطر پاکی و برکتی که این شب‌ها دارند، کودکان بااحساس شگفتی و شور و هیجان، به استقبال آن می‌روند. زمانی که آسمان با نور ماه و ستارگان تزیین شده و همه چیز به زیبایی و شکوهی خاص پوشیده شده است، کودکان احساس می‌کنند که یک‌دنیای جدید و زیبا به وجود آمده است که منتظر کشف آن‌هاست. این شب‌ها برای کودکان فرصتی است تا با داستان‌های مذهبی و معانی عمیق دینی آشنا شوند و از زیبایی‌های معنوی این شب‌ها لذت ببرند و شاید همین دلیل است که در این شب‌ها کودکان تلاش می‌کنند تا پابه‌پای والد خود شب‌زنده‌داری کنند، اما به سحر نکشیده در دامان پاک مادر خود به خوابی آرام رفته‌اند.

 

دیدن دویدن کودکی با لباس مشکی منقوش به نام پاک علی، شیطنت‌های کودکانه در هنگام دیدن هر دست پر از نذری و چشمان غرق به خوابی که به‌سختی باز نگهشان داشته، معصومانه‌ترین لحظه و زیباترین صحنه این شب‌هاست.

تو می‌دانی چه در این شب است؟

*حضور دهه هشتادی‌ها پررنگ‌تر از همیشه

 

باز هم مثل همیشه نسل دهه ۸۰ و ۹۰ حضورشان متفاوت‌تر از سایر نسل‌ها به چشم خورد، نوجوانی که روزی خود در مسجد با دوستانش بازی می‌کرد امروز مردی شده که قرآن بر سر گوشه‌ای دنج نشسته و با خدای خود رازونیاز می‌کند، نمی‌دانم چیست و چه می‌گوید؛ ولی لبخند بر لبش در هنگام مناجات گواه این است که ایمان دارد به شنیده‌شدن صدایش در این شب عزیز و به نگاه ویژه خداوند باایمان امیدوار است.

 

موی سپید پیرمردی که سینی قهوه یزدی در دست  دارد حکایت از خادمی او در طول عمرش می‌دهد؛ چه خدمتی زیباتر از خدمت به خلق خدا در زیباترین شب سال است؟

 

*تو می‌دانی راز امشب را؟

 

نمی‌دانم چه در این شب است که زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان همگان امشب متفاوت‌تر شده‌اند، کودکان شیرین‌تر از قند، نوجوانان بزرگ‌تر از سن واقعی‌شان، جوانان سربه‌زیرتر و بزرگان نافذتر؛ نمی‌دانم چه در این شب است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از