حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی:

جشنواره انار ایران ثبت جهانی می‌شود

جشنواره انار ایران ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پیگیری وزارتخانه برای تحقق ثبت جهانی رویداد‌های و آثار ناملموس فرهنگی از جمله جشنواره‌های انار خبر داد.

به گزارش «یزد رسا»، سید مصطفی فاطمی شب گذشته در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره انار تفت که با حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مسئولان استان برگزار شد با بیان اینکه جشنواره انار تفت از آغازین جشنواره‌های راه‌اندازی شده انار در کشور بوده است، از تلاش پیشینیان تفت در این زمینه تقدیر کرد.

 

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه جشن انار تفت به ثبت ملی رسیده است، گفت: برای ثبت جهانی جشنواره انار و جشن مهرگان در تلاش هستیم.

 

فاطمی تأکید کرد: انار پیشینه تاریخی، معنوی، فرهنگی و تمدنی دارد و با زندگی ما ایرانیان عجین شده است.

 

دبیر برگزاری "جشنواره انار" تفت نیز با اشاره به برگزاری سالانه این جشنواره گفت: این جشنواره باهدف معرفی این محصول و تغییر الگوی کشت و اقتصادی کردن باغات انار منطقه برگزار می‌شود.

 

ابراهیم احمدی دبیر برگزاری جشنواره انار شهرستان تفت در ادامه این مراسم با بیان اینکه این جشنواره به مدت چهار سال است که در این شهرستان برگزار می‌شود افزود: استقبال از این جشنواره بسیار مطلوب بوده است.

 

وی با بیان اینکه جشنواره تا ۱۸ آبان‌ماه ادامه دارد اظهار کرد: تغییر الگوی کشت و اصلاح ارقام انار به‌ویژه گونه‌های مقاوم در برابر آفات از دیگر اهداف این جشنواره است.

 

عضو شورای شهر تفت ادامه داد: تفاوت برگزاری این جشنواره با جشنواره‌های قبلی برگزاری آن در مکان‌های مختلف است به‌طوری‌که امسال علاوه بر باغ صدری، این جشنواره در کانون ملی ولایت و عمارت باغشهر برپا می‌شود.

 

احمدی افزود: برپایی نمایشگاه‌هایی از محصولات انار و فرآورده‌های آن و معرفی آداب‌ورسوم، صنایع‌دستی و توانمندی‌های محلی به همراه برنامه‌های شاد متنوع از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

 

وی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد انار تفت از رقم گِل تفتی است و این نوع انار برای رسیدن به مرحله مصرف باید ذخیره‌سازی شود که عمدتاً در شب عید عرضه می‌شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از