حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
بررسی چالش جمعیتی در یزد؛

جوانی جمعیت در گرو عوامل فرهنگی یا اقتصادی

جوانی جمعیت در گرو عوامل فرهنگی یا اقتصادی

مسئله جمعیت و بحران میانسالی در کشور در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مسائل جدی کشور مطرح شد و مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بر جوانی جمعیت و جلوگیری از بحران جمعیتی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، مسئله جمعیت و بحران میانسالی در کشور در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مسائل جدی کشور مطرح شد و مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بر جوانی جمعیت و جلوگیری از بحران جمعیتی تاکید کردند.

 

استان یزد نیز از این بحران و قاعده مستثنی نبوده و مسئولان استان در امور مختلف تلاش کردند تا با ارائه تسهیلات مرتبط با حوزه فرزندآوری زوج‌های جوان را حمایت کرده تا دغدغه‌های مختلف مانع از تولد نوزاد و فرزندآوری نشود.

 

*استاندار یزد: چالش جمعیت در ایران طی ۱۰ سال به دلیل سیاست‌های اشتباه اتفاق افتاد

 

در ۲۸ اردیبهشت سال جاری مهران فاطمی، استاندار یزد در آیین تجلیل از برترین‌های رویداد جوانی جمعیت استان اظهار کرده بود: بزرگترین دارایی ما جوانان، فرزندان و نسل ما است اما با سیاست‌های غلطی که اجرا شده به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کنیم و اگر این روال ادامه پیدا کند با مشکل تامین منابع انسانی برای فعالیت‌های اقتصادی روبرو می‌شویم و اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل خواهند شد، زیرا دیگر نیروی انسانی نیست که در آنها فعالیت کند.

 

وی عنوان کرده بود: بحران جمعیت و مشکلاتی که اکنون با آن دست به گریبان هستیم به دلیل سیاست‌های اشتباهی است که در گذشته اعمال شده و جامعه را با سرعت به سمت سالمندی سوق می‌دهد.

 

استاندار یزد بیان کرده بود: اگر کشور به چاله جمعیتی گرفتار شود، حداقل یکصد سال طول خواهد کشید تا دوباره ما وارد جوانی جمعیت شویم، در بسیاری از کشورهای غربی چالش جمعیت اتفاق افتاده اما این کاهش جمعیت در طول ۹۰ سال رخ داده است، در حالی که چالش جمعیت در ایران طی ۱۰ سال به دلیل سیاست‌های اشتباه اتفاق افتاد.

 

وی تصریح کرده بود: سیاست‌های ‌حمایت از جمعیت در دولت سیزدهم تدوین شده که از جمله پرداخت تسهیلات و کمک‌های معیشتی است و در استان یزد بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر که شرایط قانون جوانی جمعیت را داشتند، زمین رایگان دریافت خواهند کرد.

 

فاطمی بیان کرده بود: هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ تسهیلات ازدواج و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات فرزندآوری پرداخت شد و امسال افزایش این تسهیلات پیگیری خواهد شد.

 

جوانی جمعیت و فرزندآوری یکی از مهمترین موارد در راستای حفظ استحکام و قدرت کشور است، زیرا ساخت آینده منوط بر زیست جوانان پویا و فعال است؛ دریافت این مهم که جوانان نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده کشور دارند در زمینه تلاش برای جوانی جمعیت بسیار کارآمد خواهد بود.

 

 

 
جوانی جمعیت در گرو عوامل فرهنگی یا اقتصادی

محمد صالح جوکار نیز در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در آیین تجلیل از برترین‌های رویداد جوانی جمعیت استان یزد اظهار کرده بود: امروز جوانی جمعیت و فرزندآوری از مواردی است که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد و قدرت و استحکام داخلی ما نیاز به جمعیت دارد و اگر ایران اسلامی بخواهد تمدن اسلامی را رقم بزند نیاز به جوان هایی دارد که پیشران این برنامه باشند.

 

وی ادامه داده بود: مزایایی در قانون جوانی جمعیت مشخص شده که هنوز بخشی از آن اجرایی نشده است و مجلس در این زمینه برنامه‌هایی را در قانون بودجه ۱۴۰۲ آورده که در برنامه های هفتم نیز ادامه خواهد یافت.

 

یکی از دلایل کاهش نرخ فرزندآوری در استان و حتی کشور دلایل فرهنگی است، زیرا امروزه شاهد کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق در استان هستیم که یکی از دلایل این موضوع تاب‌آوری پایین و انتظارات بالای جوانان است.

 

*جامعه‌شناس یزدی: طلاق عامل فرهنگی موثر در بروز فاجعه جمعیتی است

 

در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۱ یک مدرس و جامعه‌شناس در استان یزد هشدار بروز فاجعه جمعیتی را داده بود و در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری‌ها بیان کرده بود: تعداد ازدواج‌های استان یزد در سال ۱۳۹۰ براساس آمارهای موجود ۱۲  هزار و ۳۰۰ مورد بوده ولی این آمار در سال ۱۴۰۰ به شش هزار و ۹۵۵ مورد کاهش یافته که بیانگر ۴۳ درصد کاهش است.

 

وی افزوده بود: نکته فاجعه‌بارتر این که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ آمار ازدواج در استان به دو هزار و ۲۵۵ مورد رسیده و اگر همین امار را در شش ماهه دوم سال نیز داشته باشیم، بیانگر این خواهد بود که ازدواج ما در سال جاری نسبا به سال گذشته نیز ۳۶ درصد کاهش داشته است.

 

اسلامی ادامه داده بود: به عبارتی پس از ۴۳ درصد کاهش ازدواج استان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، امسال نیز نسبت به سال قبل مجدداً ۳۶ درصد دچار افت شده است.

 

وی بیان کرده بود: طبیعتاً به دنبال کاهش ازدواج در این سال‌ها، آمارهای تولد در استان نیز دستخوش چالش شده است به نحوی که تعداد تولد ۲۷ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۱۳۹۵ به ۱۸ هزار و ۴۰۰ تولد در سال ۱۴۰۰ یعنی ۳۳ درصد کاهش تولد را به همراه داشته است.

 

این جامعه شناس، تعداد تولد شش ماهه اول امسال را حدود ۸ هزار و ۸۵۰ مورد ذکر کرد و گفته بود: این رقم در صورت رقم خوردن در شش ماهه دوم سال برای استان، نسبت به سال قبل چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

وی این روند کاهشی تولدها در استان را در حالی بیان کرده بود که استان یزد یکی از استان‌های قطب ناباروری در مرکز و جنوب شرق کشور محسوب می‌شود و از استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان شاهد مراجعه‌ زوج‌ها برای درمان ناباروری و صاحب فرزند شدن هستیم.

 

وی تاکید کرده بود: قطعاً فرزندان متولد شده از زوج‌های این استان‌ها که غیربومی یزد هستند را نباید در آمارهای تولد استان یزد ملاک قرار داد.

 

اسلامی رقم خوردن این آمارهای نگران کننده را همراه با یک نکته فاجعه‌بارتر در استان یعنی افزایش دو برابری طلاق دانسته بود و در این باره تصریح کرده بود: طلاق استان یزد در سال ۱۳۹۰ معادل هزار و ۲۳۱ مورد بوده که در سال ۱۴۰۰ یعنی پارسال به ۲ هزار و ۴۵۵ مورد رسیده و رشد ۱۰۵ درصدی را در استان طی این ۱۰ سال رقم زده است.

 

 

جوانی جمعیت در گرو عوامل فرهنگی یا اقتصادی

وی افزوده بود: وقتی آمارها را کنار هم بگذاریم یعنی دو برابر شدن طلاق طی ۱۰ سال گذشته و تقریباً نصف شدن تعداد ازدواج‌ها در همین مدت و البته ادامه این روند نزولی ازدواج در سال جاری، نشان می‌دهد که با یک فاجعه جمعیتی در استان یزد مواجه‌ایم.

 

این مدرس دانشگاه تاکید کرده بود: متاسفانه زمان پیشگیری از این فاجعه در استان یزد گذشته است و به نظر وقت آن رسیده که تمام مسئولان اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و امنیتی استان به ‌دنبال درمان این فاجعه جمعیتی در استان یزد باشند.

 

بنابر آمار ارائه شده از سوی اداره کل ثبت احوال استان یزد از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۳ هزار و ۷۸ ولادت در استان یزد به ثبت رسیده است که شهرستان یزد با ۷ هزار و ۸۷۵ ولادت بیشترین و شهرستان بهاباد با ۱۴۶ ولادت کمترین آمار تولد را به خود اختصاص دادند.

 

مقایسه آماری تعداد ولادت در استان در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۱۷ هزار و ۵۵۳ ولادت در استان یزد به ثبت رسیده است که شهرستان یزد با بیش از ۱۰ هزار ولادت بیشترین و شهرستان بهاباد یا ثبت ۲۰۱ ولادت کمترین آمار ولادت را بخود اختصاص دادند.

 

این آمار بیانگر این است که اگر تا پایان سال به صورت میانگین در هر ماه هزار و ۴۹۲ تولد در استان یزد ثبت شود، آمار ولادت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با یکدیگر برابر خواهد شد و نه سیر نزولی و نه سیر صعودی در مقایسه این دو سال رخ خواهد داد.

 

به نظر می‌رسد در راستای جوانی جمعیت استان یزد باید در زمینه فرهنگی اقدامات موثرتری انجام دهد تا با کاهش امار طلاق و افزایش آمار پایداری ازدواج‌ یکی از عوامل موثر در جوانی جمعیت را کنترل کند و رو به بهبودی ببرد.

 

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از