حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
سرپرست جهاد کشاورزی اشکذر عنوان کرد:

جوان‌سازی باغات‌گردوی شهرستان اشکذر با اجرای طرح سرشاخه‌کاری

جوان‌سازی باغات‌گردوی شهرستان اشکذر با اجرای طرح سرشاخه‌کاری

سرپرست جهاد کشاورزی اشکذر گفت: در سرشاخه‌کاری درختان گردو با اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب با ژنوتیپ‌های برتر، افزایش عملکرد و کیفیت محصول را خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، به نقل از روابط‌عمومی جهاد کشاورزی اشکذر، جعفری با اشاره به خسارت درختان گردو به دلیل سرمای بهاره در چند سال گذشته، عنوان کرد: بسیاری از درختان گردو بومی به دلیل زود گل‌دهی در فصل بهار، بر اثر یک سرما از بین رفته و باغداران خسارت زیادی را متحمل می‌گردند. 

 وی بیان کرد: انجام عملیات سرشاخه کاری با ارقام تجاری باهدف اصلاح درختان گردو و مقاومت در برابر سرمازدگی انجام می‌شود و با اجرای این طرح، میزان تولیدات به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. 

 سرپرست جهاد کشاورزی افزود: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیر گل‌دهی و برگ دهی درخت، افزایش تولید محصول گردو با مغز سفید، افزایش درصد مغز نسبت به پوست، یکنواختی محصول و بازارپسند بودن آن، از دیگر مزایای سرشاخه کاری درختان گردو است. 

 جعفری اشکذر گفت: در این روش، شاخه‌هایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند را به درختان پیوند می‌زنند، به این صورت که برخی از شاخه‌های درختان گردو بریده و سرشاخه‌های جدید به درخت پیوند زده و با گذشت زمان و رشد درخت، سرشاخه‌ها نیز رشد می‌کند و با سرشاخه کاری تاج، باردهی درخت با عملیات پیوند ارقام تجاری تعویض و تنه و بازوی اصلی حفظ می‌شود. 

 وی تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه لازم است غالب باغات گردوی شهرستان اشکذر از طریق پیوند سرشاخه کاری و کاشت نهال‌های اصلاح شده، اصلاح گردد، نیاز به مساعدت مسئولان استانی جهت تأمین اعتبار است. انتظار می‌رود با اجرای این طرح زمینه جوان‌سازی باغات گردو شهرستان فراهم شده و در آینده محصول پربار و بدون آسیب از سرما تولید گردد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از