حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
نیم‌نگاهی کوتاه به سالی که گذشت؛

خرداد 1402 یزد در یک نگاه

خرداد 1402 یزد در یک نگاه

در این روز‌های پایانی سال مرور روز‌های خوب و بد خرداد ۱۴۰۲و یادآوری اتفاقات مهم آن به ما این فرصت را می‌دهد تا با کمی درنگ و تأمل به بهاری که گذراندیم نگاه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا» پس از مرور اتفاقات و رویدادهای مهم دو ماه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲، با بررسی رویدادهای مهم ماه خرداد پرونده بهار ۱۴۰۲ را می‌بندیم تا گذری هرچند کوتاه بر بهاری که گذشت داشته باشیم.

*مرغ از یزد پرواز کرد؟!

همانطور که در چهارم اردیبهشت ماه اشاره شده بود، مسئله تشکیل اتحادیه پروتئینی مطرح شده بود که در تاریخ اول خرداد ماه ۱۴۰۲ علی افشارپور، معاون بازرگانی سازمان صمت یزد در گفتگو با یزدرسا گفته بود که مراحل قانونی تشکیل یک اتحادیه طولانی و زمان بر است و هیچ فردی نمی‌تواند این مراحل را حذف یا کوتاه‌تر کند.

 

خرداد 1402 یزد در یک نگاه

وی ادامه داده بود: عدم تشکیل اتحادیه به معنی عدم انجام هیچ‌گونه فعالیت صنفی در این بازه زمانی نبوده است، بلکه وظایف این اتحادیه توسط اتاق اصناف و سازمان صمت در حال انجام است.

افشارپور تصریح کرده بود: تشکیل اتحادیه مواد پروتئینی حداقل دو ماه دیگر طول می کشد و اعضاء تمایلی برای عضویت در هیئت‌رئیسه این اتحادیه ندارند.

در همان تاریخ نیز افزایش ۳۰ درصدی  قیمت بلیط‌های قطار یزد مشهد و بالعکس توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد و قطار غزال ۴۶۵هزار تومان، قطار سبز نوین ۴۹۶هزار و ۳۰۰ تومان و قطار سپهر ۴۲۷هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بود.

در این تاریخ نیز شهر یزد میزبان سفیران امام هشتم(ع) بود و گروهی از خادمان حرم امن رضوی در میان شور و شوق مردم ولایی و دارالعلم یزد، قدم به چشمان منتظر کویرنشینان نهادند.

دیگر خبر خوب این تاریخ افزایش ۲۰ درصدی جمعیت گوزن‌های زرد ایرانی در جنگل باغ شادی بود؛ با اقدامات مناسب اداره کل محیط زیست استان یزد و سازگاری این گونه با منطقه جنگلی باغ شادی، جمعیت این گونه روبه انقراض افزایش ۲۰ درصدی در سال جاری داشته است.

در دوم خرداد ماه ۱۴۰۲ استان یزد از تولید کنندگان مرغوبترین عسل کشور شناخته شد و عمده شهرستان‌های پرورش دهنده زنبور عسل تفت، مهریز و خاتم نام برده شد که در این بین شهرستان تفت با استقرار ۵۵ درصد کلنی‌ها در آن رتبه نخست را به خود اختصاص داده بود.

در سوم خرداد ماه نیز سرپرست فرمانداری شهرستان بافق در گفتگو با یزدرسا گفته بود که علیرغم اینکه بیش از ۷۵ درصد شاغلین شهرستان بومی هستند اما متاسفانه در سال های اخیر روند اشتغال نیروهای غیر بومی صعودی شده است.

وی ادامه داده بود: درصد بیکاری مردان در شهرستان بسیار اندک است و افراد بیکار نیز اکثرا غیر بومی هستند که تنها قصد فعالیت در شرکت سنگ آهن را دارند؛ بیش از ۷۰ درصد شاغلین شهرستان بافق در بخش معدن مشغول به فعالیت هستند.

در همان روز محمدعلی اشرف، مدیرکل حج و زیارت استان یزد اعزام نخستین کاروان حجاج یزدی به سرزمین وحی خبر داد.

*استاندار یزد: تورم اجاره مسکن در استان یزد در حال شکستن کمر مردم است

در این تاریخ نیز مهران فاطمی، استاندار یزد تصریح کرده بود که تورم اجاره مسکن در استان یزد در حال شکستن کمر مردم است و بنده دستگاه‌هایی که در این زمینه کوتاهی کنند به مردم معرفی خواهم کرد.

در پنج خرداد ماه استاندار یزد در گفتگو با یزدرسا گفته بود که پیگیر حل مشکل عدم اختصاص زمین به شهرستان بافق در قالب طرح جوانی جمعیت هستیم.

وی ادامه داده بود: دو زمین ۴۰ و ۱۰۰ هکتاری برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شهرستان بافق تدارک‌دیده‌شده و اقدامات آماده‌سازی زمین‌ها نیز در هفته آینده توسط شهرداری آغاز خواهد شد.

در همان روز استاندار یزد از آغاز عملیات اجرایی محور سیروس‌آباد شهرستان بافق پس وقفه چند دهه‌ای خبر داده و گفته بود: طول این مسیر۴۶ کیلومتر بوده و ۷۲۳ هزار مترمکعب حجم عملیات خاکریزی و یک میلیون و ۳۹۹ هزار مترمکعب حجم خاکریزی بوده است.

در این تاریخ نیز استاندار یزد از تحویل ۱۴۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بهاباد خبر داده و گفته بود: در سایت ۲۸ هکتاری که برای طرح نهصت ملی مسکن شهرستان آماده شده تاکنون ۵۰۰ واحد اماده گردیده و ۱۴۰ قطعه تحویل مردم شده و در یک هفته آینده ۵۰ قطعه دیگر تحویل مردم خواهد شد و در این زمینه تنها هزینه های اماده سازی دریافت خواهد شد.

استاندار یزد از پیگیری تکمیل جاده استراتژیک و راهبردی بهاباد دربند خبر داده و بیان کرده بود که این مهم در دستور کار استان قرار دارد.

در تاریخ هفتم خرداد ماه مسئله کمبود شیرخشک در یزد به یک موضوع مهم تبدیل شده بود و بهروز حیدری، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا علت کمبود شیرخشک را مشکل در تامین ماده اولیه عنوان کرده بود و گفته بود که کمبود شیرخشک در یزد تا دو ماه آینده ادامه خواهد داشت.

در همان تاریخ تک رقمی شدن نرخ بیکاری استان یزد پس از ۷ سال لقب خبر خوب این تاریخ را به خود اختصاص داد.

*ماجرای درگیری در بلوار شهید صدوقی یزد چه بود؟

در پایان این روز خبر درگیری چند اراذل در بلوار شهید صدوقی در فضای مجازی منتشر شد و صبح روز بعد یعنی نهم خرداد ماه سردار بهدانی فرد، فرمانده انتظامی استان یزد اعلام کرده بود که با بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که چند نفر از اراذل و اوباش شب گذشته در بلوار شهید صدوقی شهر یزد با هم درگیر و بدون هیچ گونه خسارتی از محل متواری شده‌اند.

وی ادامه داده بود: عاملان درگیری شناسایی و به‌زودی دستگیر و تحویل مراجع قضائی خواهند شد. 

بهدانی فر انگیزه این افراد از این نزاع و درگیری را اختلافات و خصومت شخصی با یکدیگر بیان کرد.

 

خرداد 1402 یزد در یک نگاه

در این روز بار دیگر دختران یزدی خوش درخشیدند و از دختر وزنه‌بردار یزدی به اردوی تیم ملی بانوان دعوت به عمل آمد.

سوگند کاظم پور از یزد، یکی از ۶ وزنه‌بردار جدید دعوت شده به اردوی تیم‌ ملی بانوان کشور بود که برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در دهلی نو آماده می‌شدند.

از این روز ساعاتی نگذشته بود که فرمانده انتظامی استان از دستگیری عاملان نزاع و درگیری در بلوار شهید صدوقی شهر یزد خبر داد.

نهم خرداد ماه روز خوش‌خبری و خوش یمنی برای یزدی‌ها بود و در این روز بانوی عضو جوان و نجاتگر هلال احمر استان یزد برنده تندیس ملی فداکاری شد.

 

راضیه جعفری، عضو جوان و نجاتگر جمعیت هلال احمر استان یزد در این مراسم با درجه عملیاتی ایثار از اهالی شهرستان اشکذر و دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد تندیس ملی فداکاری را از آن خود کند.

 

وی به دلیل نجات جان کودک هشت ماهه دارای علائم خفگی بر اثر انسداد راه هوایی، مشارکت در طرح‌های سلامت محور در دوران شیوع کرونا، حضور در پشتیبانی سیل لرستان و زلزله کرمانشاه، امدادرسانی به مسافرین در قالب اکیپ سحاب، برگزاری بالغ بر ۱۱۰ دوره کمک‌های اولیه درمناطق محروم استان درقالب کاروان‌های نیکوکاری و مشارکت در نهضت ملی سبز (درختکاری) این تندیس را کسب کرده بود.

 

*اهمیت پروژه انتقال آب از خلیج فارس به یزد از زبان معاون اجرایی رئیس جمهور

 

در تاریخ دهم خرداد ماه ۱۴۰۲ معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای برنامه‌ریزی استان یزد اعلام کرده بود که پروژه تأمین انتقال آب دستور رئیس‌جمهور است برای استان یزد مهم و حیاتی است و حتماً تکمیل خواهد شد هرچند فراز و فرودهایی خواهد داشت.

 

وی ادامه داده بود: با اطمینان عرض می‌کنم که انتقال آب خلیج فارس به استان یزد صورت خواهد گرفت؛ این پروژه کارشناسی شده است در مورد تأمین اعتبار نیز بحث‌های کارشناسی انجام شده است و به مردم یزد اطمینان می‌دهیم که این پروژه دراسرع‌وقت و سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام خواهد رسید.

 

در یازدهم خرداد ماه نیز برگزاری مراسم واگذاری ۳هزار قطعه زمین به خانواده‌های مثبت ۳ فرزند با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در محل حسینیه امیرچقماق یزد برگزار شد.

 

در ۱۲ خرداد ماه رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد در گفتگو با یزدرسا گفته بود:  ۸۰ دستگاه اتوبوس، زائران را از یزد و ۱۱ شهرستان دیگر استان برای حضور در مراسم سالگرد ارتحال جان‌سوز حضرت امام خمینی (ره) به تهران منتقل می‌کنند.

 

در ۱۳ خرداد ماه نیز از دو نویسنده یزدی در جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی تقدیر شد.

 

حجت‌الاسلام «مظفر سالاری» نویسنده به‌نام کشور برای کتاب «تازه واردها» با موضوع برداشتی از خاطرات شهید طلبه بستانی و حجت الاسلام «محمد هادی خسروی‌راد» برای کتاب «کودک (جایزه بزرگ)» با موضوع خاطره‌ای از شهید محراب آیت‌الله صدوقی در این جشنواره افتخار آفرین شدند.

 

در تاریخ ۱۷ خرداد احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان یزد در جمع اصحاب رسانه از پیگیری ثبت جهانی زیورآلات یزد خبر داده و تصریح کرده بود: تدوین پروانه ثبت جهانی زیورآلات یزد از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور به یزد در سال گذشته بود که هم اکنون این پرونده آماده و به تهران ارسال شده است و برای ارسال به شورای جهانی گردشگری پیگیری می‌شود.

 

در ۱۸ خرداد ماه در شهرستان بهاباد سیل آمد که منجر به تخلیه منازل برخی از هم استانی‌های عزیزمان شد؛ بارشی ۸.۱۴ میلیمتری در شهرستان بهاباد، سیلاب‌هایی در برخی مناطق این شهرستان ایجاد که نیروهای امدادی مجبور به تخلیه برخی منازل شهروندان این منطقه شدند.

 

در تاریخ بیستم خرداد ماه روابط عمومی استانداری یزد اعلام کرد که در پی پذیرش استعفا سید مسعود عظیمی؛ محمدعلی شاه حسینی به سمت «سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد» منصوب شد.

 

و در همان تاریخ استاندار یزد سید مسعود عظیمی را به سمت هماهنگ کننده و ناظر عالی امور کلان و راهبردی استان یزد منصوب کرد.

 

خبر بد این روز تعلق می‌گیرد به افزایش ۲۰.۷ درصدی مصدومان ناشی از تصادفات در استان یزد، که این خبر را مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد در جمع خبرنگاران مطرح کرده بود.

 

وی ادامه داده بود: مراجعات پزشک قانونی در حوزه مصدومان ناشی از تصادفات در سال گذشته ۲۰.۷ درصد رشد داشته است؛ این رشد آماری در سطح ملی ۱۶.۴ درصد بوده است.

 

و در این روز سرپرست اداره کل مالیاتی استان یزد در جمع خبرنگاران نیز از اخذ ۱۱.۵ همت مالیات در استان یزد خبر داد.

 

*مسمومیت علت مرگ ناگهانی ۱۱ رأس اسب از نژاد عرب در زارچ

 

در تاریخ ۲۱ خرداد ماه خبر مرگ ناگهانی ۱۱ رأس اسب از نژاد عرب در زارچ در فضای مجازی پیچید؛ قیمت این اسب‌ها حدود ۶ میلیارد تومان تخمین زده شده بود و بعضی از آن‌ها دارای مقام کشوری بودند.

 

خرداد 1402 یزد در یک نگاه

در تاریخ ۲۲ خرداد ماه نیز خانم رباب فلاح تفتی ٧٢ ساله از کاروان ٣٤٠٢١ استان یزد زائر یزدی که در  مکه مکرمه به دلیل ایست قلبی به دیار باقی شتافت و در مکه نیز دفن شد.

 

دو روز بعد و در ۲۴ خرداد ماه نیز بزرگترین طرح انتقال پساب به صنعت در کشور به صورت آزمایشی در یزد راه‌اندازی شد و معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای استان یزد، از راه‌اندازی آزمایشی طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب یزد به مجتمع صنعتی و معدنی سرب و روی مهدی‌آباد بهادران خبر داد.

 

در همان تاریخ استاندار یزد در ستاد تنظیم بازار از پیگیری ترک فعل مسئولان یزد در زمینه «معیشت مردم» خبر داده و گفته بود: به‌هیچ‌عنوان نمی‌پذیریم که شهرداری تبدیل به یک واحد صنفی شده و برای خود کاسبی ایجاد کند.

 

وی ادامه داده بود: در هنگام راه‌اندازی مراکز مستقیم توزیع میوه توسط شهرداری مقرر شده بود قیمت‌ها در مراکز عرضه شهرداری پائین‌تر از مراکز سطح شهر باشد و قابل‌قبول نیست که شهرداری تبدیل به یک واحد صنفی شده و قیمت‌های مراکز توزیع میوه شهرداری با قیمت مابقی فروشگاه‌ها تفاوت نداشته باشد.

 

*۱۰۰ درصد مساحت استان یزد درگیر خشکسالی است

 

در تاریخ ۲۵ خرداد ماه بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که مساحت زیادی از تمام استان‌های کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است که ۱۰۰ درصد مساحت استان‌های یزد، البرز و سمنان با خشکسالی مواجه‌اند.

 

در همان تاریخ دو خبر بد نیز شنیده شد که اولین خبر فرو ریختن بخشی از گنبد مسجد امیرچقماق یزد و دیگری مسمومیت علت تلفات اسب‌های واحد پرورشی در زارچ بود. 

 

در تاریخ ۲۶ خرداد ماه نیز بانک سپه شعبه باهنر دچار آتش‌سوزی شد و آنگونه که شاهدین حادثه اظهار داشتند این آتش سوزی از زیر زمین بانک آغاز و عصر همان روز آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش در محل حضور یافته و حریق صورت گرفته پایان یافت. 

 

در تارخی ۲۷ خرداد ماه نیز مقبلی، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد از افزایش ۲۴ درصدی میزان آزادی زندانیان در سال ۱۴۰۱ خبر داده و گفته بود: در سال گذشته ۱۰۱ نفر از زندانیان اتباع بیگانه به کشور افغانستان استرداد شدند که به‌زودی حدود ۱۰۰ نفر دیگر از بیگانگانی که در زندان یزد هستند، مسترد شوند.

 

در همان تاریخ و در شرایطی که تنها دو روز از صحبت استاندار یزد در جلسه شورای اداری استان مبنی بر لزوم پاسخگویی مدیران دولتی به رسانه‌ها می‌گذرد، مدیر مرکز پخش فرآورده‌های نفتی منطقه یزد حاضر به پاسخگویی و پاسخ به سؤالات مردم در رسانه‌ها نشد.

 

علت این مورد این بود که تعطیلی برخی جایگاه‌های CNG در سطح شهر یزد باعث شده بود که پیام‌های متعددی از سوی مردم مبنی بر نارضایتی در این زمینه در رسانه‌های استان منتشر شود.

 

در همان تاریخ و پس از این اعتراض روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه یزد از علت تعطیلی برخی از جایگاه های CNG شهر یزد به واسطه وجود نقص فنی خبر داده و گفته بود: لازم به‌ذکر است تعطیلی جایگاه‌های فوق با توجه به کثرت جایگاه‌ها در سطح شهر یزد نارضایتی در بین مردم شریف شهر دارالعباده و میراث جهانی بدنبال نداشته است.

 

در تاریخ ۲۹ خرداد ماه نیز استاندار یزد گفته بود که از ۲۰ هزار خانه خالی مشمول مالیات در استان یزد مالیات اخذ خواهد شد و تیرماه، آخرین موعد اجاره خانه‌های خالی در یزد است.

 

در این تاریخ نیز مدیرکل مدیریت بحران استان یزد از اختصاص ۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات برای جبران خسارت سیل به یزد خبر داده و گفته بود: تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی در شهرها و ۲۰۰ میلیون تومانی در روستاها برای بازسازی واحدهای احداثی و تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی برای تعمیر و خرید وسایل معیشتی، بر اساس ارزیابی ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اختیار خسارت دیدگان سیل مرداد ماه سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

 

در این تاریخ نیز فرمانده انتظامی استان یزد از دستگیری کلاهبردار ٤ هزار میلیاردی در یزد خبر داده و گفته بود: متهمی که به بهانه سرمایه‌گذاری و پرداخت سود بالا دست به کلاهبرداری ٤ هزار میلیارد ریالی از ۱۰۰ نفر زده بود، دستگیر شد.

 

در تاریخ ۳۰ خردادماه نیز فلاحتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به بررسی هزار درخواست بازنشستگی پیش از موعد از ابتدای سال تاکنون تصریح کرده بود: رسیدگی به درخواست‌های بازنشستگی پیش از موعد یا همان سخت و زیان‌آور به دلیل طولانی بودن مکاتبات بین دستگاهی و کمبود نیروی کار برای بازرسی از مشکلات پیش رو جامعه کارگری به شمار می‌آمد.

 

وی ادامه داده بود: ۲۴۰ هزار نفر جامعه کارگری استان را تشکیل می‌دهند، در سال جاری خوشبختانه تمام روند رسیدگی به درخواست‌های بازنشستگی پیش از موعد از طریق برخط انجام می‌شود.

 

*کاهش ۵۰ درصدی میزان عمومی ازدواج استان یزد

 

در همان تاریخ مدیرکل ثبت احوال استان یزد از  کاهش ۵۰ درصدی میزان عمومی ازدواج استان یزد در دهه گذشته خبر داده بود.

 

در عصر همان روز خورشیدی، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان یزد نیز حامل خبر خوب سه روستای هدف گردشگری استان یزد در مسیر قرارگیری در فهرست دهکده‌های جهانی است، بود و گفته بود که در سومین دوره فراخوان انتخاب بهترین روستاهای گردشگری شبکه جهانی از استان یزد اطلاعات سه روستای هدف گردشگری باقرآباد بافق، مزرعه کلانتر میبد و فهرج یزد به دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

 

در آخرین روز از ماه خرداد ماه نیز سرهنگ نعیم یاوری، معاون اجتماعی پلیس یزد از دستگیری دکتر قلابی پوست و زیبایی در صفاییه یزد خبر داده و اظهار کرده بود: ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان یزد خانمی را که با راه‌اندازی مرکز زیبایی پوست در صفائیه یزد و با معرفی خود به عنوان پزشک عمومی و دارای تخصص در خصوص پوست و زیبایی از تهران و انگلستان اقدام به فعالیت غیرمجاز در زمینه لیزردرمانی، زیبایی، خال‌برداری و... کرده بود دستگیر کردند.

 

در این تاریخ دادستان عمومی و انقلاب یزد در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه اجازه ندهیم تا بی‌عفتی رواج پیدا کند، گفته بود: سال گذشته ۲۱۶ زندانی در زمینه مشروبات الکلی داشتیم.

 

مروری کوتاه بر وقایع مهم خرداد ماه ۱۴۰۲ تمام شد و شاهد اقدامان ارزشمندی در این ماه برای مردم استان یزد بودیم.

 

مردمی که صبوری و تاب‌آوری آن‌ها در سختی‌ها و مشکلات همواره زبانزد خاص و عام است، مردمی که گذشتگانشان در دل کویر آب را جاری کردند و امروز نیز خود همچون گذشتگانشان به دنبال رساندن آب به این استان خفت شده در خشکسالی است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از