حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
دفاع مقدس نماد همیشگی مقاومت ملت ایران؛

دفاع‌مقدس شیوه جنگ ملت ایران را تغییر داد

دفاع‌مقدس شیوه جنگ ملت ایران را تغییر داد

دفاع مقدس شیوه جنگ، دفاع و مقاومت ملت ایران را تغییر داد و مردم را محور دفاع و امنیت قرار داد و اتکا به خود را جایگزین وابستگی به بیگانگان کرد.

به گزارش یزدرسا، دوران دفاع مقدس یکی از نقاط عطف تاریخی ملت ایران است. دورانی که ملتی تنها که با یک انقلاب تاریخی در سال ۱۳۵۷؛ پس از شکست‌های تاریخی(عصر قاجار و پهلوی) به دنبال بازیابی هویت، قدرت و شکوه از دست رفته خود بود، با هجوم رژیم بعث عراق مواجه شد. رژیمی که حمایت تمام عیار سیاسی، نظامی و اقتصادی قدرت‌های غرب و شرق و دولت‌های منطقه را در کنار خود داشت تا بتواند نظامی نوپا را در همان نقطه شروع، ساقط کند و بخش‌هایی از سرزمین مقدس ایران را به اشغال درآورد. 

اما آنچه در محاسبات راهبردی صدام و حامیان او قابل پیش بینی نبود، مقاومت قهرمانانه ملتی بود که برای قرن‌ها، دچار ادراک تحقیر در برابر بیگانان و هجوم آن‌ها بود. از جنگ‌های روسیه و انگلستان در قفقاز، آسیای مرکزی، مرزهای شرقی، غربی و حوزه خلیج فارس علیه ایران ما، که منجر به از دست رفتن حدود ۳ میلیون کیلومتر مربع از سرزمین‌های ایران عزیز شد تا هجوم قوای متفقین در جنگ جهانی دوم به ایران و اشغال آن. 

اما دفاع مقدس دریچه جدیدی از خودباوری، اعتماد به نفس ملی، مقاومت ملی و پایان دادن به ادراک تحقیر به وجود آورد. جنگی که شیوه جنگ، دفاع و مقاومت ملت ایران را تغییر داد؛ جنگی که مردم را محور دفاع و امنیت قرار داد و اتکا به خود را جایگزین وابستگی به بیگانگان کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود طباطبایی در گفتگو با یزدرسا، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس درخشان‌ترین و مهم‌ترین بخش از تاریخ انقلاب اسلامی و نماد همیشگی حماسه پرشکوه مقاومت ملت بزرگ ایران است.

امام جمعه شهرستان زارچ ادامه داد: دفاع مقدس یک رویداد ماندگار و جاویدان است که با وجود خسارت‌های زیادی که در آن دوران به کشور وارد شد، درس‌های بسیار بزرگی هم برای ملت ایران و ملت‌های آزادی‌خواه جهان به همراه داشت، تجربه‌های گرانبهای دفاع جانانه ایران در هشت سال دفاع مقدس می‌تواند راهگشای سختی و مشکلات ما در همه دوران‌ها باشد.

وی یکی از دستاوردهای دفاع مقدس را بحث ایستادگی در مقابل استکبار دانست و افزود: استکبار نمی‌خواهد ملت‌های جهان از نظر علمی، نظامی، اقتصادی و... پیشرفت باشند و دوست دارند ملت‌ها دنباله‌رو استکبار جهانی باشند اما دفاع مقدس این درس بزرگ را به ما داد که یک ملت می‌تواند با امید به خداوند و توجه به داشته‌ها و توانایی‌های خود، افتخارات بزرگی را کسب کند.

طباطبایی رشد معنویت و اخلاق در بین رزمندگان و ملت ایران را یکی از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس خواند و ادامه داد: هر کسی که در این دفاع جانانه روزها، ماه‌ها و سال‌ها شرکت کرده باشد اذعان دارد که شاهد بسیاری از محسنات اخلاقی در بین رزمندگان بوده است که این معنویت‌ها، شب زنده‌داری‌ها و توکل و توسل به خداوند و ائمه اطهار(ع) درس‌های بزرگی است که نیاز امروز جامعه ماست.

وی خودباوری را یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ هشت سال دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: خودباوری اهرم بسیار سازنده‌ای است که ملت را به پیشرفت و قله‌های ترقی می‌رساند، ملتی که توانایی‌های خود را باور نداشته ‌باشد نمی‌تواند در هیچ زمینه‌ای به خودکفایی برسد، پیشرفت‌های بزرگ ملت ما در عرصه‌های هسته‌ای، نظامی، دفاعی، علم و فناوری و... نتیجه داشتن روحیه خودباوری جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس است و آن روحیه است که ملت ما را به این پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها رسانده است.

امام جمعه شهرستان زارچ عنوان کرد: انقلاب ما در جامعه جهانی به خصوص در منطقه تحول بزرگی ایجاد کرد و همیشه قدرت‌های بزرگ در صدد شکست این حرکت عظیم بودند، ما چنانچه دشمن و ترفندهای دشمن را بشناسیم و از تجربیات رزمنده جوان دیروز استفاده کنیم و این تجربیات، توانایی‌های ملت و واقعیت‌های جامعه به نسل امروز منتقل شود می‌توانیم به خوبی در مقابل دشمن ایستادگی کنیم و از دستاوردهای دفاع مقدس پاسداری کنیم.

دوران هشت سال دفاع مقدس همچون خورشید بر بلندای آسمان ایران خود‌نمایی می‌کند. بزرگداشت هفته دفاع مقدس نه تنها برای یادآوری خاطرات این دوران بلکه محملی برای بارور ساختن جریان و مرامی است که حالا دیگر به شالوده‌ اساسی نظام کشور تبدیل شده است.

جوانان این مرز و بوم همیشه مانند گذشته راه علم و دانش را طی کرده و نام ایران را با افتخار در دنیا گسترش می‌دهند و با این کار از خون شهدا و ایثارگری‌های جانبازان، رزمندگان و آزادگان پاسداری می‌کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از