حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد خبر داد:

رتبه دوم یزد در زمینه توزیع گوشت گرم

رتبه دوم یزد در زمینه توزیع گوشت گرم

مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد بیان اینکه از ابتدای سال گذشته به‌طور مکرر واردات گوشت منجمد و گرم را از کشورهای مختلف به استان یزد داشتیم، گفت: بعد از تهران، استان یزد بالاترین رتبه توزیع گوشت در کشور را دارد.

محمدرضا پاکدل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: متأسفانه گاهی مطالبی غیر واقع در فضای مجازی منتشر می‌شود که نه‌تنها کمکی به مردم نمی‌کند؛ بلکه بی‌جهت باعث ملتهب شدن فضا می‌شوند.

وی در رابطه با نحوه واردات گوشت گفت: واردات گوشت گرم طبق قانون و مصوبات دولت از محل ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تأمین می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد تصریح کرد: دولت به ازای تأمین ارز که از منابع ارزی کشور هزینه می‌شود، این اجازه را داده تا از هر کجای ایران، هرکسی که می‌تواند و شرایط آن را دارد، وارد میدان شده و واردات گوشت گرم داشته باشد.

وی افزود: استان یزد از همان اوایل که شرایط واردات گوشت محیا شد، پیشتاز بوده و چند مجموعه توانمند یزدی در زمینه واردات گوشت گرم اعلام آمادگی کردند.

پاکدل با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته به‌طور مکرر واردات گوشت منجمد و گرم را از کشورهای مختلف به استان یزد داشتیم، اظهار کرد: کل ثبت سفارش ۲ هزار و ۲۰۰ تن محموله گوشت بوده است و هنگام عقد قرارداد صرفا برای استان یزد نبوده است؛ کشور برای واردات و تأمین گوشت از تمام بازرگانان از جمله بازرگانان استان یزد استفاده می‌کند. اینکه بگوییم چون بازرگان یزدی بوده است، پس تمام محموله گوشت به استان یزد اختصاص یابد، حرف درستی نیست.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد تصریح کرد: از منابع کشور استفاده و واردات گوشت انجام می‌شود؛ سیاست‌گذاری توزیع آن نیز بر عهده وزارت جهادکشاورزی است.

وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی با توجه به شرایط کشور و میزان محموله‌های گوشتی که وارد کشور می‌شود، سیاست‌گذاری کرده و میزان سهمیه اختصاصی به هر استان را تعیین می‌کند.

پاکدل با بیان اينکه بعد از تهران، استان یزد بالاترین رتبه توزیع گوشت در کشور را دارد، گفت: در حال حاضر، حجم بالایی از گوشت در استان یزد توزیع شده است. ۹۰ درصد استان‌های کشور هنوز یک‌بار هم گوشت گرم دریافت نکرده‌اند؛ اما در استان یزد به‌طور مکرر گوشت گرم وارد و توزیع می‌شود.

وی با یادآوری اینکه نباید نسبت به استان‌ها، دید جزیره‌ای داشته باشیم، بیان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم همه ۲ هزار و ۲۰۰ تن گوشت وارداتی که واردکننده یزدی عامل آن بوده است، در استان یزد توزیع شود، قطعاً ظلم به دیگر استان‌ها است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد عنوان کرد: قبول داریم که این میزان واردات گوشت گرم کفاف نیاز مردم استان یزد را نمی‌دهد؛ اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در آینده نه‌چندان دور این مهم محقق شده و گوشت مورد‌نیاز مردم استان یزد تأمین شود.

وی ادامه داد: در این راستا و به منظور مدیریت بازار گوشت، چند پروژه مهم را هم‌زمان به جلو می‌بریم؛ در قالب برنامه کوتاه‌مدت واردات گوشت گرم از کشورهای استرالیا، روسیه و قرقیزستان،  واردات گوشت منجمد گوسفندی از کشور مغولستان، واردات گوشت منجمد گوساله از کشور برزیل، تأمین پروتئین‌های جایگزین مثل گوشت مرغ در حال انجام است. 

پاکدل در مورد پروژه‌های میان‌مدت تأمین گوشت موردنیاز استان یزد گفت: بازدید مکرر و تسهیل شرایط افزایش میزان تولید برای واحدهای دامداری که در حال حاضر فعال هستند و یا واردات دام زنده برای تأمین دام موردنیاز واحدهای پرواربندی از جمله پروژه‌های میان‌مدت است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری یزد نهضت احیای واحدهای راکد پرورش دام را از جمله پروژه‌های بلندمدت برای بی‌نیاز کردن استان یزد از واردات گوشت عنوان کرد و افزود: البته در زمینه مدیریت تورم در زمینه گوشت قرمز به بهترین شکل عمل شده است. تورم یعنی آهنگ افزایش قیمت؛ مدعی این نیستیم که قیمت گوشت نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است؛ اما سرعت و شتاب بالا رفتن تورم را کنترل کردیم و برای رسیدن به شرایط نرمال باید تولید داخل به بالاترین سطح ممکن برسد.

وی گفت: با قطعیت می‌گوییم، آنجایی که باید از حقوق مردم دفاع کنیم، مطالبه‌گری کرده و مصمم هستيم تا حق مردم استان یزد گرفته شود.

پاکدل در رابطه با قیمت گوشت گرم وارداتی عنوان کرد: فرآیند قیمت‌گذاری گوشت کاملا تخصصی و توسط وزارت جهادکشاورزی انجام می‌گیرد.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از