حالت تاریک
جمعه, 28 اردیبهشت 1403
کارشناس مسئول امور مامایی یزد خبر داد:

روند افزایشی سزارین در زایمان‌های اول مادران یزدی

روند افزایشی سزارین در زایمان‌های اول مادران یزدی

کارشناس مسئول امور مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از سال 1400 تاکنون تقریبا تغییری را در آمار کلی سزارین در استان یزد شاهد نبودیم اما آمار سزارین در زایمان‌های اول مادران یزدی در این سال‌ها افزایشی بوده است.

فاطمه قاسمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به وضعیت آمار زایمان طبیعی و سزارین گفت: در همه شهرستان‌های استان به جز شهرستان اشکذر که تا پایان سال بیمارستان حضرت زینب(س) به بهره‌برداری می‌رسد، بیمارستان داری بلوک زایمان و بخش زنان و زایمان وجود دارد، در شهر یزد نیز دو مرکز دولتی برای ارائه خدمات به مادران باردار وجود دارد.

وی ادامه داد: در مجموع 17 بیمارستان در سطح استان دارای بلوک زایمان هستند که از این تعداد 7 بیمارستان خصوصی، خیریه و موقوفه، یک بیمارستان تأمین اجتماعی و وابسته به دانشگاه آزاد، مابقی بیمارستان‌های دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی از نظر تخصیص اعتبار و... هستند.

کارشناس مسئول امور مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد عنوان کرد: در استان یزد در سال‌های اخیر بین 20 تا 24 هزار تولد در سطح بیمارستان‌های استان داشتیم که صرفاً متولد استان بوده‌اند و ممکن است ساکن یزد نبوده باشند اما از بیمارستان‌های استان یزد خدمات دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به روند زایمان سزارین در یزد گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت در سال 93، آمار زایمان سزارین تا سال 97 با کاهش خوبی همراه بود ضمن اینکه این کاهش منجر به عوارض بیشتر نبود بلکه کاهش استانداردی بود اما از سال 98، آمار سزارین روند افزایشی به خود گرفت.

قاسمی اضافه کرد: از سال 98 تا سال 1400 آمار سزارین در استان یزد رو به افزایش بود و از سال 1400 تاکنون تقریبا تغییری را در آمار کلی سزارین در استان یزد شاهد نبودیم اما آمار سزارین در زایمان‌های اول مادران یزدی در این سال‌ها افزایشی بوده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در راستای فراهم آوردن زایمانی خوب و ایمن برای مادران یزدی در حال انجام است، ادامه داد: انتظار داریم روند آمار سزارین با توجه به اقدامات متعدد و اجرای طرح قانونی جوانی جمعیت و فرزندآوری و فرهنگ‌سازی در این زمینه در جامعه کاهش یابد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از