حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
با عملکرد خوب استان یزد در زمینه تورم؛

سفره یزدی‌ها بزرگ‌تر شد

سفره یزدی‌ها بزرگ‌تر شد

استان یزد پایین‌ترین میزان تورم ماهانه گروه کالایی خوراکی‌ها در بین 31 استان کشور را به خود اختصاص داده است، به عبارتی قیمت کالاهای خوراکی در یزد با کاهش روبه‌رو بوده و سفره یزدی‌ها بزرگتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، بر اساس آخرین آمار رسمی مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه، نقطه به نقطه و ماهانه استان یزد همچنان با شتاب بسیار کاهنده و مثبت نسبت به سایر استان‌های کشور در حال بهبود است.

بیش از ۶۰ درصد تورم استان یزد ناشی از گروه کالای مسکن و انرژی‌ها و ۲۰ تا ۲۵ درصد تورم استان ناشی از گروه خوراکی‌هاست که برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی در این زمینه در استان دیده شد و یزد با تشکیل رصدخانه کنترل و پایش تورم به موفقیت‌هایی در کاهش نرخ تورم دست پیدا کرد که این طرح با هم‌اندیشی نخبگان اقتصادی استان، به یکی از تجربیات موفق سیاست‌گذاری اقتصادی منطقه‌ای در دولت سیزدهم تبدیل شد.

براساس آمار مرکز آمار ایران، درخشان‌ترین بخش عملکرد استان یزد در بخش مهار تورم ماهانه است که در این بخش استان یزد با تورم 0.8 درصد، رتبه اول کمترین نرخ تورم ماهانه را در بین 31 استان کشور به خود اختصاص داد. همچنین هشتمین استان کشور در کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه، استان یزد است.

سفره یزدی‌ها بزرگ‌تر شد

محمدرضا پاکدل، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، در این زمینه گفت: با شرایط مهمی که برای تورم شهریورماه و شروع مدارس در کشور وجود دارد و تدارک گسترده‌ای که برای مهار تورم در استان یزد دیده‌ایم در ماه بعد حداقل ۶ پله در تورم سالانه بهبود پیدا می‌کنیم‌.

وی با اشاره به جایگاه اول استان یزد در کمترین نرخ تورم ماهانه در کشور افزود: براساس آمار مرکز آمار ایران استان یزد با ثبت شاخص منفی 0.4 درصد پایین‌ترین میزان تورم ماهانه گروه کالایی خوراکی‌ها در بین 31 استان کشور را به خود اختصاص داده است.

پاکدل ادامه داد: این بدان معناست که در حوزه معیشت خانوار با اجرای سیاست‌های بهبود در استان به‌ویژه راه‌اندازی سکوهای تنظیم بازار سفره حوزه معیشت خانوار یزدی نقطه زنی شده است و به عبارتی سفره یزدی‌ها بزرگتر شده است.

سفره یزدی‌ها بزرگ‌تر شد

وی گفت: استان یزد همچنین با کاهش 42.5 درصدی میزان تورم نقطه به نقطه موفق‌ترین استان کشور در مهار تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال 1402 بوده است، میزان کاهش این شاخص تورمی در میانگین کشوری 23.9 درصد بوده است.


پاکدل در خصوص تورم سالانه مردادماه در یزد نیز افزود: تورم سالانه یزد در تیرماه 1403 معادل 40.1 درصد بود که در مرداد ماه 1403 به 38.3 کاهش یافت که معادل 1.8 درصد بوده است این در حالی است که میزان تورم سالانه کشور از 35.5 درصد در تیرماه به 34.8 در مردادماه معادل 0.7 درصد کاهش یافته است.

سفره یزدی‌ها بزرگ‌تر شد

وی عنوان کرد: این میزان کاهش نرخ تورم سالانه در استان یزد نشان می‌دهد که هرچند تورم سالانه کشور در حال کاهش است اما با اجرای سیاست‌های صحیح و کنترل دقیق منطبق بر مصوبات رصدخانه تورم، کاهش تورم سالانه استان نسبت به سایر استان‌ها و میانگین کشوری که معادل 0.7 درصد بوده است با شتاب و آهنگ بیشتر است.

با تشکیل رصدخانه کنترل و پایش تورم در استان یزد و پیگیری دقیق جهت اجرای پروژه های بهبود تورم در استان، پس از مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه، تورم سالانه استان یزد با شتاب بسیار مناسب نسبت به کشور در حال کاهش است و همانگونه اعداد و ارقام نشان می‌دهد فاصله تورم استان یزد با میانگین کشوری و استان‌های نزدیک به خود به پایین‌ترین سطح خود، طی ماه‌ها و دو سه سال گذشته رسیده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از