حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان یزد:

سهمیه بیمه فعالان صنایع‌دستی یزد قابل توجه نیست

سهمیه بیمه فعالان صنایع‌دستی یزد قابل توجه نیست

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: با توجه به سهمیه 10 هزار بیمه صنایع دستی در کشور سهمیه یزد در این زمینه قابل توجه نیست.

عبدالمجید عربی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا»، با اشاره به وضعیت بیمه فعالان صنایع دستی استان یزد، گفت: در سال‌های گذشته بیمه صنایع دستی مجموعه‌ای زیادی از هنرمندان کشور از جمله در یزد را بیمه کرد با توجه به اینکه برخی از این هنرمندان حق بیمه را موعد مقرر را پرداخت نکردند، کم‌کم  تعداد بیمه‌شدگان در این حوزه کم شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام معاون صنایع‌دستی وزارت، گردشگری و صنایع‌دستی یزد مبنی بر در نظر گرفتن 10 هزار سهمیه بیمه برای فعالان صنایع دستی کشور امیدوار هستیم بخشی از فعالان صنایع دستی استان یزد که به تهران معرفی شدند در قالب سهمیه‌ای که برای یزد در این زمینه در نظر گرفته می‌شود بیمه شوند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: البته با توجه به سهمیه 10 هزار نفری بیمه صنایع دستی در کشور با 31 استان، سهمیه استان یزد در این زمینه قابل توجه نیست با این حال اینکه فعالان صنایع دستی در یزد که از نظر سنی، بیماری و ... در اولویت هستند بیمه شوند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: باتوجه به اهمیت بیمه برای فعالان صنایع دستی، با صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز تعامل و همکاری داریم و در حال انعقاد تفاهمنامه‌ای با این صندوق هستیم تا فعالان صنایع دستی بتوانند از این راه نیز تا قبل از اینکه وضعیت بیمه تأمین اجتماعی آنها مشخص و برقرار شود، بیمه شوند.

عربی ادامه داد: تعداد هنرمندان و صنعتگران یزد که از معاونت صنایع دستی کارت شناسایی، شناسایی تولید و یا کارت کارگاهی دریافت کرده‌اند 3 هزار و 350 نفر هستند که هر سال آن را تمدید می‌کنند یا برای صدور و ردیافت آن اقدام می‌کنند و این آمار هر ساله به روز می‌شود و تقریبا 2 هزار و 500 نفر از آمار عنوان شده افرادی هستند که به تازگی برای تمدید کارت اقدام کرده‌اند یا کارت برایشان صادر شده است.

وی عنوان کرد: آمار دقیقی از فعالان صنایع دستی بیمه شده در استان یزد در دسترس نیست و روزانه این آمار به روز می‌شود چرا که برخی از افراد بیمه شده در سال‌های گذشته به دلایلی از جمله عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت حق بیمه از لیست بیمه‌شدگان حذف شدند.

عربی اضافه کرد: تقریبا 900  نفر از هنرمندان و صنعتگران استان یزد که حوزه صنایع دستی فعال هستند در چند نوبت برای استفاده از بیمه به تهران معرفی شدند و امیدواریم با سهمیه‌ای که در نظر گرفته شده تعدادی از آنها از بیمه بهره‌مند شوند و مسلما این اقدام جای امیدواری برای سال‌‌های بعد برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از