حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
كارشناس حوزه خانواده مطرح کرد:

شناخت همسر فرمول حل مشکلات زندگی مشترک

شناخت همسر فرمول حل مشکلات زندگی مشترک

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده گفت: باید ویژگی‌ها، نیازها و تنظیم کلام و رفتار بر اساس ویژگی‌ها و نیازهای همسر را بشناسیم تا بتوانیم زندگی مشترک خوبی را تجربه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا تراشیون در دوره خانواده سنگر تمدن‌سازی ضمن تسلیت شهادت جمعی از مردم در سالگرد شهادت شهید سلیمانی در کرمان افزود: در روایات آمده است که هرچه به عصر ظهور نزدیک می‌شویم، تقلای شیطان نیز بیشتر می‌شود که یکی از اهداف او مورد هدف قرار دادن پیوندهای مقدس است.

وی افزود: یکی از این پیوندهای مقدس پیوند انسان با خداوند است و در تمام جهان شاهد خداگریزی به‌صورت فزونی هستیم.

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده با بیان اینکه دومین پیوند مقدس پیوند بین خانواده و فرزندان است، گفت: امروزه شاهد این هستیم که ارتباط بین خانواده و فرزندان بیشتر تحت تنش است و این ایجاد تنش یکی از راهکارهای شیطان برای گسستن پیوندهای مقدس است.

تراشیون با بیان اینکه پیوند بین علما و مردم سومین پیونده مقدس است، عنوان کرد: چهارمین پیوند مقدس پیوند زن و شوهر است و هنگامی‌که زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند شیطان طمع دارد تا این پیوند را از بین ببرد.

وی افزود: از راهکارهای شیطان این است که حرام خدا را حلال جلوه دهد و به تعبیری شیطان روانشناس ِ روانشناس‌ها است و این به آن معنا است که شیطان به‌درستی می‌داند با هرکسی با چه شیوه‌ای عمل کند و با چه شیوه‌ای او را گمراه کند.

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده بیان کرد: علت افزایش قدرت نفوذ شیطان در خانواده‌ها این است که از جهل انسان استفاده می‌کند تا پیوند‌ها و روابط‌ را نابود کند.

وی افزود: آگاهی و اطلاعات ما نسبت به یکدیگر بسیار کم است و آمارها بیانگر این است که بیش از ۹۵ درصد زوج‌های ایرانی حتی یک کتاب برای شناخت یکدیگر مطالعه نکرده‌اند.

تراشیون با اشاره به علت ایجاد مشکلات در بین زوجین عنوان کرد: در میان زوج‌ها نحوه ابراز محبت نیز باید موردتوجه زوج‌ها باشد؛ به‌عنوان‌مثال مردها محبت عملی و زنان محبت کلامی را می‌پسندند و در صورت عدم شناخت این نحوه ابراز محبت باعث ایجاد تنش در میان زوج‌ها می‌شود.

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده با بیان اینکه زن و شوهر یکدیگر را به‌درستی نمی‌شناسند، عنوان کرد: زندگی کردن کاربلدی می‌خواهد و اگر بر اساس میل خود زندگی کنیم زندگی خوبی نخواهیم داشت، زیرا زندگی کردن فن و مهارت می‌خواهد.

وی با اشاره به ۶ هشدار مهم در زندگی و خانواده‌ها بیان کرد: علائم هشدار در زندگی مشترک به ۶ دسته تقسیم می‌شوند که وجود هر یک از این علائم در زندگی به معنای این است که زن و شوهر باید تدبیری متناسب با مشکل خود برای زندگی مشترک بیاندیشند.

تراشیون افزود: کم‌صحبتی و کاهش میل به گفتگو با همسر خود از علائمی است که بیانگر زنگ خطر است و نیاز است که در زندگی زن و شوهر با یکدیگر گفتگو عاشقانه داشته باشند.

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده ادامه داد: قهر کردن یک ضعف در زندگی مشترک است و به معنای آن است که من مشکلات زندگی را نمی‌توانم حل کنم و به همین دلیل وارد فاز سکوت کردن می‌شوم.

وی تصریح کرد: باید هر مشکلی که در زندگی پیش می‌آید در زمان و مکان درست حل شود تا در آینده زن مرد ستیز نشود.

تراشیون با بیان اینکه مشکل اگر در جای درست حل نشود تبدیل به کینه می‌شود، گفت: تهدید کردن به‌ویژه تهدید به طلاق از دیگر علائم هشدار در زندگی است و ناله و نفرین کردن نیز از دیگر علائم هشدار در زندگی شناخته شده است.

وی بیان کرد: برخورد فیزیکی زندگی رو به رشد را از بین می‌برد و خداوند در بدی خیر قرار نداده است؛ کودک در این سبک زندگی نمی‌تواند به‌خوبی رشد کند و تربیت شود.

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده ادامه داد: جدا خوابی یکی از آسیب‌های زندگی مشترک است و عمل به‌صورت انفرادی در زندگی مشترک یکی از آسیب‌های بزرگ زندگی است.

وی خیانت را از دیگر علائم هشدار در زندگی دانست و گفت: تفاوتی ندارد که مرد به زن یا زن به مرد خیانت کند، این عمل ویران‌کننده بنیان خانواده و زندگی مشترک است.

تراشیون اظهار کرد: فکر به خیانت نیز خود خیانت است و حتی زوج‌ها نباید در آسیب‌های زندگی به این افکار اجازه ورود دهند.

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده با اشاره به اینکه اختلافات موجود در خانواده‌ها ریشه در نابلدی است، عنوان کرد: زوجیت پیچیده‌ترین رابطه انسانی است و با توجه به اینکه برای زن و شوهر محدودیتی وجود ندارد، باید تلاش کنیم تا خود واقعی خود را نشان دهیم نه حالت ویرایش شده که در مراسم خواستگاری به یکدیگر نشان داده شده است.

وی ادامه داد: دو گسل در زندگی وجود دارد و تا نتوانیم این موارد را حل کنیم شرایط تغییر نخواهد کرد؛ مرد و زن باید به خود برسند و برای همسر خود آراسته باشند و در این میان گسل‌های زندگی خود را بشناسند.

تراشیون بیان کرد: تفاوت در جنسیت یکی از گسل‌های موجود در زندگی است و زن و مرد تنها در انسان بودن با یکدیگر مشترک هستند.

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده با بیان اینکه زن و مرد باید فن ارتباط را بیاموزند، گفت: حرف زدن زن‌ها فرمول فراپیام به‌اضافه پیام دارد و این در حالی است که فرمول حرف زدن مردان تنها پیام است و این دلیل کم‌حرف بودن آقایان نسبت به خانم‌ها است.

وی عنوان کرد: گسل دوم تفاوت در نیازهای زن و شوهر است و علیرغم اینکه اسم نیازها یکی است در هنگام عمل رسم و رسوم آن برای هر جنس تفاوت دارد.

تراشیون تصریح کرد: در زندگی مشترک عدم توجه به نیازهای یکدیگر بروز ناهنجاری‌ها را به دنبال دارد که شامل خشم پنهان، بهانه‌گیری و انتقام‌گیری می‌شود.

كارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده در پایان تأکید کرد: برای مدیریت دو گسل و داشتن زندگی خوب باید ویژگی‌ها، نیازها و تنظیم کلام و رفتار بر اساس ویژگی‌ها و نیازهای همسر را بشناسیم تا بتوانیم زندگی مشترک خوبی را تجربه کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از