حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیرکل امور مالیاتی یزد خبر داد:

شناسایی 2 هزار میلیارد فرار مالیاتی در یزد

شناسایی 2 هزار میلیارد فرار مالیاتی در یزد

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد از شناسایی 2 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان یزد در 18 ماه اخیر خبر داد و گفت: از این میزان حدود 700 میلیارد تومان مالیات تا این لحظه وصول شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، رضا نجف‌زاده صبح امروز به مناسبت هفته فرهنگ‌سازی مالیاتی در جمع خبرنگاران استان یزد با اشاره به اینکه مالیات در زمینه استقرار عدالت اقتصادی و تکمیل زیرساخت‌های کشور نقش بسیار مهمی دارد، اظهار داشت: تقویت زیرساخت‌های کشور محقق نمی‌شود به جز در سایه گسترده  شدن نظام عدالت مالیاتی و استقرار نظام داده که خوشبختانه در این سه سال گذشته در این زمینه اتفاقات خوبی به وقوع پیوسته و قوانین خوبی تصویب شده است.

وی ادامه داد: یکی از قوانین خوبی که در این سال‌های اخیر تصویب شد، دائمی شدن قانون ارزش‌افزوده و همچنین تدوین قوانین بسیار خوب در برنامه هفتم توسعه است که این قوانین نویدبخش یک آینده خوب برای کشور است.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد ادامه داد: استان یزد در سال 1401 حدود 11.5 همت درآمد مالیاتی داشت و همچنین در سال 1402 حدود 16 همت درآمد مالیاتی داشته‌ایم و برای امسال نیز پیش‌بینی درآمد مالیاتی استان حدود 24.5 همت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه کمک به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، سلامت و ورزش نیز جزو وظایفی است که بر عهده اداره کل مالیاتی گذاشته شده است تا از محل درآمد مالیاتی به این حوزه‌ها عوارضی را اختصاص دهد، تصریح کرد: سال گذشته در زمینه توزیع عوارض در میان دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان 35 درصد رشد داشته ایم که عدد آن  به  3 هزار و117 میلیارد تومان رسیده است.

نجف‌زاده اضافه کرد: رضد عوارض دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان در شرایطی است که اعتبار عمرانی استان در سال حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان است و همچنین در سال گذشته حدود هزار و 100 میلیارد تومان برای زیرساخت های سلامت استان و 120 میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ورزش استان هزینه شده است.

وی ادامه داد: استان یزد از لحاظ توزیع عوارض وضعیت بسیار خوبی در سطح کشور دارد و رتبه چهارم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است به‌نحوی‌که به‌ازای هر نفر 2 میلیون و 700 هزار تومان عوارض اختصاص‌یافته است.

نجف‌زاده افزود: در نظام مالیاتی هر میزان نقش مردم گسترده‌تر شود و بیشتر در امور درگیر باشند نظام مالیاتی بهتر و سالم‌تری برقرار می‌شود و یکی از روش‌های خروج از وابستگی کشور به درآمد نفتی همین گسترش نظام مالیاتی در کشور است.

وی به موضوع مالیات تبصره 100 نیز اشاره و گفت: به واسطه قانون دسترسی به حساب‌ها و دستگاه‌های پوز اتفاقات خوبی درسطح کشور به وقوع پیوست و شفافیت بسیار خوبی حاکم شد و استان یزد از لحاظ درآمد مالیات مقطوع رتبه سوم را در کشور کسب کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در زمینه مالیات مقطوع استان یزد تقریباً 35 هزار پرونده با درآمد صفر معاف از مالیات شدند، 23 درصد از مؤدیان دیگر استان تا 5 میلیون تومان درآمد پرداخت کردند و 92.9  درصد از مؤدیان دیگر نیز زیر 20 میلیون تومان مالیات پرداخت کردند، خاطرنشان کرد: از 90 هزار مؤدی استان تنها 2 هزار 800 پرونده بالای 30 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

مدیرکل مالیاتی افزود: بر اساس اطلاعات موجود متوسط مالیات پرداخت شده توسط دندانپزشکان استان در سال 1400 حدود 10 میلیون تومان بود که این عدد در سال 1401 به 20 میلیون تومان و در سال 1402 به 53 میلیون تومان رسید که این عدد برای پزشکان استان در سال 1400 حدود 14 میلیون تومان و در سال 1401 به 27 میلیون تومان و در سال 1402 به حدود 40 میلیون تومان رسید.

نجف‌زاده در مورد شناسایی فرار مالیاتی در سطح استان یزد گفت: در حدود یک سال و نیم گذشته حدود 2 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان یزد شناسایی شده است و حدود 15 نفر در این زمینه به مراجع قضایی معرفی و تقریباً برای هفت نفر از این افراد حکم قطعی صادر شد و حتی حدود 700 میلیارد تومان از این فرار مالیاتی منجر به وصول مالیات شد.

وی در این زمینه ادامه داد: سال گذشته در یک مورد شناسایی فرار مالیاتی، فردی در استان شناسایی شد که هزار و 200 میلیارد تومان فاکتور صوری صادر می کرد که برای وی 130 میلیارد تومان مالیات لحاظ و اخذ شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از