یزدرسا بررسی میکند؛
توزیع نامتوازن خدمات درمانگاهی در یزد
مجموع درمانگاههای عمومی فعال در استان یزد در سال ۱۴۰۳ توزیع متفاوتی در شهرستانهای مختلف استان داشته و این آمار نشاندهندهی تمرکز بیشتر خدمات درمانی در مرکز استان و ضعف نسبی پوشش درمانگاههای دولتی در مناطق پیرامونی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، بر اساس آخرین آمار منتشرشده، مجموع درمانگاههای عمومی فعال در استان یزد در سال ۱۴۰۳ توزیع متفاوتی در شهرستانهای مختلف استان داشته و این دادهها نشاندهندهی تمرکز بیشتر خدمات درمانی در مرکز استان و ضعف نسبی پوشش درمانگاههای دولتی در مناطق پیرامونی است.
در شهرستان ابرکوه، ۶ درمانگاه عمومی فعال گزارش شده است. با این حال، هیچ درمانگاه دولتی در این شهرستان فعالیت ندارد. تنها یک درمانگاه تأمین اجتماعی و سه درمانگاه خصوصی در کنار آن، خدمات درمانی را به شهروندان ارائه میدهند؛ موضوعی که نشان از وابستگی بالای این شهرستان به بخش غیردولتی دارد.
در حوزه درمانگاههای تخصصی نیز تنوع و تعداد مراکز محدود است؛ در سال ۱۴۰۳، تنها یک درمانگاه تخصصی دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و یک درمانگاه تخصصی غیردولتی تحت پوشش تأمین اجتماعی در ابرکوه فعالیت داشتهاند. این کمبود مراکز تخصصی، به ویژه در شهرستانی که نیازمند خدمات پزشکی تخصصی و مراقبتهای پیشرفتهتر است، میتواند چالشهای جدی در دسترسی به خدمات سلامت ایجاد کند.
هزاران کارگر چشمانتظار یک درمانگاه تخصصی!
در شهرستان اردکان، هشت درمانگاه عمومی در حال فعالیت هستند که از این تعداد، تنها یک درمانگاه متعلق به بخش دولتی است. یک درمانگاه نیز تحت پوشش تأمین اجتماعی و چهار مرکز درمانی دیگر بهصورت خصوصی فعالیت میکنند. این آمار بیانگر حضور حداقلی دولت و افزایش نقش بخش خصوصی در ارائه خدمات درمانی است.
در حوزه درمان تخصصی نیز وضعیت این شهرستان چندان مطلوب نیست. طبق گزارشها در سال ۱۴۰۳، تنها یک درمانگاه تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و یک مرکز خصوصی تخصصی در شهرستان اردکان فعال است. این تعداد پایین، بهویژه در مقایسه با نیازهای واقعی شهرستان اردکان، ناکافی به نظر میرسد.
با توجه به صنعتیبودن اردکان و حضور هزاران کارگر و نیروی شاغل در صنایع فولاد، کاشی و نساجی، این میزان پوشش درمانی کافی نیست، ایجاد درمانگاههای تخصصی کار، کلینیکهای شبانهروزی و افزایش نظارت دولت بر کیفیت خدمات بخش خصوصی در اردکان باید در دستور کار قرار گیرد.
اشکذر شهرستان بدون درمانگاه دولتی و تخصصی!
در شهرستان اشکذر تنها دو درمانگاه عمومی گزارش شده که هیچیک از آنها دولتی نیستند. در این منطقه نیز خدمات درمانی صرفاً توسط یک درمانگاه تأمین اجتماعی و یک درمانگاه خصوصی ارائه میشود.
آخرین آمارها در سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که شهرستانهای اشکذر و زارچ هیچ درمانگاه تخصصی فعالی ندارند و نبود این خدمات تخصصی موجب شده تا مردم ناچار باشند برای دریافت مراقبتهای تخصصی به مرکز استان یا شهرستانهای همجوار مراجعه کنند که این موضوع میتواند هزینه، زمان و مشکلات عدیدهای برای بیماران به همراه داشته باشد.
با توجه به قرار گرفتن اشکذر در حاشیه شهر یزد و افزایش جمعیت مهاجر و کارگری در سالهای اخیر، کمبود درمانگاههای عمومی و عدم حضور دولت در ارائه مستقیم خدمات، میتواند فشار مضاعفی بر سیستم سلامت استان وارد کند.
شهر صنعتی بافق تنها یک درمانگاه تخصصی دارد
در شهرستان بافق، مجموعاً هفت درمانگاه عمومی فعال گزارش شده است. از این تعداد، دو درمانگاه وابسته به سایر نهادهای دولتی بوده و در کنار آنها یک درمانگاه تأمین اجتماعی و سه درمانگاه خصوصی در حال فعالیت هستند.
بر اساس آمار سال ۱۴۰۳، تنها یک درمانگاه تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان باقق فعال است.
با توجه به ماهیت صنعتی و معدنی شهرستان بافق و حضور جمعیت قابلتوجه کارگران، تعداد درمانگاههای موجود پاسخگوی کامل نیازهای درمانی این منطقه نیست. انتظار میرود توسعه درمانگاههای تخصصی کار و طب صنعتی در اولویت برنامههای بهداشت و درمان استان قرار گیرد تا خدمات درمانی متناسب با ساختار شغلی شهرستان ارائه شود.
زنگ خطر کمبود خدمات درمانگاهی در بهاباد و مروست
در شهرستانهای بهاباد و مروست وضعیت بهمراتب نگرانکنندهتر است در هر یک از این دو شهرستان تنها یک درمانگاه عمومی فعال گزارش شده و هیچ درمانگاه دولتی، خصوصی یا تأمین اجتماعی در آنها وجود ندارد.
در سال ۱۴۰۳، هر یک از شهرستانهای مروست و بهاباد تنها دارای یک درمانگاه تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بودهاند.
این آمار نشاندهندهی کمبود جدی زیرساختهای درمانی و ضعف شدید دسترسی مردم به خدمات اولیه بهداشتی و درمانی است. در چنین شرایطی، ساکنان این مناطق برای دریافت خدمات ساده درمانی ناچارند به شهرهای همجوار مراجعه کنند که این موضوع هزینه و زمان زیادی را بر دوش خانوادهها میگذارد.
ارائه خدمات درمانی تفت بر دوش بخش غیردولتی
در شهرستان تفت، مجموعاً هفت درمانگاه عمومی فعال وجود دارد که هیچیک از آنها دولتی نیستند. در این میان، یک درمانگاه تأمین اجتماعی، دو درمانگاه خصوصی و یک درمانگاه خیریه در حال ارائه خدمات به مردم هستند.
وابستگی کامل تفت به بخش غیردولتی نشان میدهد که دولت در تأمین مستقیم خدمات درمانی نقشی ندارد. از آنجا که تفت بهعنوان یکی از شهرستانهای مهم با جمعیتی قابلتوجه شناخته میشود، نبود درمانگاه دولتی میتواند موجب فشار مالی بر اقشار کمدرآمد و کاهش کیفیت خدمات در بخش خصوصی شود.
کمبود درمانگاه در شبکه خدمات درمانی جنوب استان یزد
در شهرستان خاتم تنها دو درمانگاه عمومی فعال است که از میان آنها فقط یک مرکز وابسته به سایر نهادهای دولتی است و هیچ درمانگاه خصوصی یا تأمین اجتماعی در این شهرستان فعالیت ندارد.
در حوزه درمان تخصصی نیز تنها یک درمانگاه تخصصی مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان خاتم گزارش شده است.
این آمار بهخوبی گویای ضعف ساختاری در شبکه خدمات درمانی جنوب استان است توسعه درمانگاههای دولتی، تأمین تجهیزات پزشکی پایه و حضور پزشکان تماموقت از مهمترین نیازهای فعلی این شهرستان محسوب میشود.
زیرساختهای درمانی مهریز پاسخگوی توسعه صنعتی نیست
در شهرستان مهریز، هشت درمانگاه عمومی فعال وجود دارد که ترکیب متنوعتری نسبت به سایر شهرستانها دارد دو درمانگاه دولتی، یک درمانگاه تأمین اجتماعی و چهار درمانگاه خصوصی در سال ۱۴۰۳ برای این شهرستان گزارش شده و لازم به ذکر است که این شهرستان تنها دارای یک درمانگاه تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی است.
با وجود این، با توجه به رشد جمعیت و توسعه شهرکهای صنعتی در مهریز، تعداد درمانگاههای موجود پاسخگوی نیازهای درمانی در حال افزایش این منطقه نیست. تقویت زیرساختهای بهداشت عمومی و افزایش حضور بخش دولتی در ارائه خدمات درمانی در مهریز ضروری به نظر میرسد.
هیچ، سهم شهرستان اشکذر از خدمات درمانگاهی
در شهرستان زارچ نیز سه درمانگاه عمومی گزارش شده که همگی در بخش خصوصی فعالیت دارند. نبود هیچ درمانگاه دولتی در این شهرستان، مسئله عدالت در دسترسی به خدمات درمانی را پررنگتر کرده است. در چنین شرایطی، خدمات درمانی عمدتاً بهصورت هزینهبر و غیربرنامهای ارائه میشود و اقشار ضعیفتر جامعه با محدودیت بیشتری مواجهاند.
توسعه نسبی خدمات درمانگاهی در شهرستان میبد
در شهرستان میبد، تعداد درمانگاههای عمومی به ۱۴ مورد رسیده است از این میان، دو درمانگاه متعلق به بخش دولتی، یک درمانگاه تأمین اجتماعی، یک درمانگاه وابسته به سایر نهادهای عمومی در بخش غیردولتی، هفت درمانگاه خصوصی و یک درمانگاه غیردولتی دیگر گزارش شده است.
بخش درمان تخصصی، شهرستان میبد تنها دارای دو درمانگاه تخصصی فعال بوده است یکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و دیگری در بخش خصوصی. این آمار نشان میدهد که علیرغم گسترش نسبی خدمات عمومی، زیرساختهای درمان تخصصی در میبد هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و نیازمند توجه و سرمایهگذاری بیشتر برای پاسخگویی به نیازهای تخصصی جمعیت این منطقه است.
تمرکز درمانگاههای عمومی و تخصصی در مرکز استان یزد
اما بیشترین تمرکز درمانگاههای عمومی طبق آمار مربوط به شهرستان یزد، مرکز استان است. در این شهرستان ۱۰۵ درمانگاه عمومی فعال وجود دارد که از این تعداد، دو درمانگاه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و هشت درمانگاه متعلق به سایر نهادهای عمومی در بخش دولتی هستند. در بخش غیردولتی نیز پنج درمانگاه تحت پوشش تأمین اجتماعی، دو درمانگاه وابسته به سایر نهادها، ۶۶ درمانگاه خصوصی و سه درمانگاه خیریه در حال ارائه خدمات هستند.
در سال ۱۴۰۳، شهرستان یزد میزبان هفت درمانگاه تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و ۱۲ درمانگاه تخصصی بخش خصوصی بوده است. این آمار نشاندهنده توسعه خدمات درمانی و افزایش دسترسی مردم به خدمات تخصصی در این شهرستان است.
توزیع نامتوازن درمانگاههای عمومی در یزد
بررسی کلی آمار نشان میدهد که توزیع درمانگاههای عمومی در استان یزد بهشدت نامتوازن است. در حالی که شهرستان یزد بهتنهایی بیش از ۷۰ درصد درمانگاههای استان را در خود جای داده، برخی شهرستانها مانند بهاباد و مروست تقریباً از وجود مراکز درمانی عمومی بیبهرهاند.
سهم پایین درمانگاههای دولتی در بیشتر شهرستانها نیز بیانگر چالش در دسترسی عادلانه به خدمات درمانی است؛ چالشی که بهویژه در مناطق دور از مرکز استان، نیازمند توجه جدیتر مسئولان حوزه سلامت است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!