حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
صادرات 80 درصد زعفران یزد
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد:

صادرات 80 درصد زعفران یزد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: 80 درصد زعفران تولید شده در استان یزد به استان‌های همجوار انتقال و با برندهای تجاری به خارج از کشور صادر می‌شود.

محمدمهدی شطرنجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، سطح زیر کشت زعفران در استان یزد را هزار هکتار اعلام کرد و افزود: حدود 880 هکتار از این میزان سطح زیرکشت بارور و بقیه آن مزارع جدید و غیر بارور است.

وی عنوان کرد: حدود 20 درصد از زعفران تولیدی در داخل استان یزد مصرف می‌شود و 80 درصد به استان‌های همجوار انتقال و با برندهای تجاری به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه زمان برداشت زعفران در استان یزد با توجه به اقلیم منطقه و شرایط آب و هوایی از اوایل آبان‌ماه شروع و تا نیمه آذرماه ادامه دارد، افزود: طبق آمار سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از هر هکتار مزارع بارور زعفران حدود 5 تا 5.5 کیلوگرم کلاله خشک زعفران برداشت شود.

وی در خصوص ویژگی‌های زعفران استان یزد و اقدام برای برندسازی آن گفت: زعفران تولید شده در استان دارای عطر و طعم ویژه است و از نظر کیفیت، دارای مزیت نسبی و ممتاز است و واحدهایی در استان در زمینه بسته‌بندی و فرآوری زعفران به صورت محدود فعال هستند اما در زمینه برندسازی و صادرات مستقیم از استان در آینده برنامه‌هایی در دست اقدام است.

شطرنجی با بیان اینکه بیش‌ترین سطح زیر کشت زعفران در شهرستان‌های بهاباد، تفت و مهریز است، افزود: با توجه به برنامه آموزشی و ترویجی در خصوص مباحث داشت زعفران از جمله  تغذیه و نیازهای کودی به نظر می‌رسد در سال جاری عملکرد این گیاه بهبود یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه زعفران در فضای آزاد کشت می‌شود و محصول فصل سرد سال است و در بهار و تابستان به حالت خواب و رکود به سر می‌برد، مسائل و مشکلات خاموشی چاه‌ها و کمبود برق در این گیاه تأثیری ندارد اما شدت گرمای زیاد در تابستان و یخبندان طولانی در زمستان و تغییرات اقلیمی باعث ایجاد خسارت و یا کاهش عملکرد می‌شود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از