حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
صدای تاریخ شهرستان‌های یزد به‌ گوش نمی‌رسد
یزدرسا بررسی می‌کند؛

صدای تاریخ شهرستان‌های یزد به‌ گوش نمی‌رسد

شهرستان‌های استان یزد علیرغم تاریخ و فرهنگی غنی که دارد در میان گردشگران به خوبی شناخته نشده است و شاید این شنیده نشدن صدای تاریخ شهرستان‌های استان یزد به دلیل بلندی صدای مرکز این استان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ِیزدرسا»، استان یزد یکی از مناطق باستانی و غنی از لحاظ فرهنگی و تاریخی در ایران است؛ این استان با وجود برخورداری از آثار و اماکن تاریخی فراوان، در زمینه گردشگری شهرستان‌هایش به طور کامل بهره‌برداری نشده است. شهرستان‌هایی مانند اردکان، میبد، بافق و مهریز که هرکدام دارای ظرفیت‌های بالقوه در زمینه گردشگری هستند، هنوز آن‌طور که باید و شاید در این صنعت مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

شاید یکی از عوامل این غفلت، تمرکز اصلی بر مرکز استان یعنی شهر یزد را بتوان نام برد. یزد به عنوان یک شهر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، بخش عمده‌ای از توجهات و سرمایه‌گذاری‌های گردشگری را به خود اختصاص داده و این مسئله باعث شده است که پتانسیل‌های شهرستان‌های دیگر نادیده گرفته شوند. برای مثال، شهرستان میبد با قلعه نارین، برج کبوترخانه و کاروانسرای شاه عباسی، می‌تواند یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری تاریخی ایران باشد، اما نبود امکانات مناسب و تبلیغات ناکافی باعث شده است که تعداد کمی از گردشگران از این شهرستان بازدید کنند.

*جای ایده‌پردازی بیشتری برای صنعت گردشگری شهرستان‌های استان وجود دارد

هما خورشیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به اینکه صنعت گردشگری جزو صنایع مهم استان یزد بوده به طوری که در کنار سایر صنایع مهم استان در برنامه تحولی «یزد نوین » قرار گرفته است، اظهار کرد: در حوزه صنعت گردشگری تلاش شده تا به میزان شهر یزد به شهرستان‌های استان نیز توجه شود و در این راستا تلاش شده است همگام با شهر میراث جهانی یزد در صدور مجوزهای تاسیسات گردشگری، مراکز اطلاع‌رسانی، بوم گردی‌ها، گردشگری کشاورزی  و... تمامی شهرستان‌های استان لحاظ شوند.

وی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد که در بسته‌های سفر، تورهای آشناسازی داخلی و بین‌المللی، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که رویداد مهم ایران در تقویم سازمان ملل متحد گردشگری است و  برگزاری رویدادهای گردشگری اعم از جشنواره‌ها و سوگواره‌ها تمامی شهرستان‌های تابعه استان یزد مشارکت داشته باشند و پشتیبانی‌های لازم نیز تا کنون حتی برای روستاهای تابعه شهرستان‌ها انجام شده است. 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در پاسخ به این پرسش که آیا از ظرفیت گردشگری شهرستان‌ها به خوبی استفاده شده است یا خیر تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالا هریک از شهرستان‌های تابعه استان باید گفت تمامی تلاش‌ها برای استفاده و بهره‌مندی از این موهبت‌های الهی انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: نمونه آن انتخاب روستای فهرج به عنوان روستای منتخب ملی برای عضویت در روستاهای گردشگری جهانی  ۲۰۲۴ یا انتخاب میبد به عنوان شهر خلاق زیلوی جهان و یا رویداد اخیر که یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای ACD است که رویدادهای شهرستان‌ها را نیز در صورت وجود زمان کافی به عنوان رویدادهای تکمیلی برای حاضرین در اجلاس وزرا و کارشناسان ارشد کشورهای عضوACD در آبان ماه لحاظ کردیم.

خورشیدی افزود: اما هر قدر هم که سعی نماییم بدیهی است که جای کار و ایده‌پردازی‌های خلاقانه برای بهره‌مندی از این پتانسیل‌ها باقی است که با مشارکت مسئولان و مردم بی‌شک آینده روشنی برای صنعت گردشگری استان پیش‌بینی می‌شود.

*صدای تاریخ شهرستان‌های یزد به‌ گوش نمی‌رسد

 شهرستان‌های استان یزد از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی بالقوه‌ای برای جذب گردشگران برخوردار هستند که این ظرفیت‌ها به دلایلی چون کمبود زیرساخت‌های گردشگری همچون هتل‌ها و بومگردی‌های مناسب با نیاز گردشگران خارجی کمتر دیده می‌شود، بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند در شهر یزد اقامت کنند و از جاذبه‌های تاریخی آن بازدید کنند، چرا که امکانات رفاهی بیشتری در این شهر فراهم است.

کمبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب در مورد جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های یزد در سطح بین‌المللی نیز از دیگر مواردی است که در صورت ورود گردشگران به استان یزد جمعیت محدودی از آن‌ها نسبت به شرایط تاریخی شهرستان‌های این استان مطلع هستند. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تنها با شهر یزد و اماکن معروف آن مانند باغ دولت‌آباد، مسجد جامع یزد و بازارهای سنتی آشنا هستند، اما شهرستان‌های استان نیز آثار تاریخی و طبیعی با ارزشی دارند که به دلیل کمبود تبلیغات مناسب، از چشم گردشگران پنهان مانده‌اند.

در پایان برای برون‌رفت از این غفلت، نیاز به برنامه‌ریزی جامع و توسعه‌ای در زمینه گردشگری در شهرستان‌های استان یزد وجود دارد که در این زمینه همت و تلاش مسئولان استانی را می‌طلبد.

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از