حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
فرق می‌کند چه کسی الگو باشد؛

شهید رئیسی الگویی برای مدیریت کشور

شهید رئیسی الگویی برای مدیریت کشور

رئیس‌جمهور با پیروی از الگوی مناسب مدیریت و کشورداری می‌تواند یک‌به‌یک مشکلات کشور را حل کرده و در نهایت پیشرفت و آبادانی ایران و در سایه آن رفع مشکلات مردم را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، رئیس‌جمهور به‌عنوان شخص اول اجرایی کشور، نقش بسیار مهمی در تعیین سیاست‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اجراهای کشور دارد. یک رئیس‌جمهور که به استقلال کشور فکر کند و برای وابسته نبودن کشور به ابرقدرت‌ها تلاش کند، به‌طور مستقیم بر تقویت سیاست خارجی و داخلی کشور تأثیرگذار است.

در سایه مدیریت رئیس‌جمهور کشور باید بتواند تصمیمات خود را بر اساس منافع و نیازها بگیرد و در نهایت رشد و توسعه کشور را رقم بزند. برای پی بردن به اهمیت خطی که یک رئیس‌جمهور برای اداره کشور در پیش می‌گیرد و تأثیر آن بر وضعیت مردم و کشور مصاحبه‌ای با نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

*** یزدرسا: همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر مردم کشورمان با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند؛ ریشه بیشتر این مشکلات چیست؟ دولت تا چه میزان در کاهش و رفع مشکلات کشور تأثیر دارد؟

***جوکار: در زمان انتخابات سال ۱۴۰۰ عده‌ای بر این عقیده بودند که انقلاب اسلامی مردمی بودن خود را از دست داده است و قرار نیست با برگزار انتخابات کسی پای صندوق‌های رأی بیاید. مردم با مشکلات مختلف که به‌خاطر سوء مدیریت در دولت گذشته پیش آمده بود، رضایت چندانی نداشتند. فضای کشور به سمتی رفته بود که رسانه‌های غرب‌گرا و ضدانقلاب آن را به دست گرفته و تلاش می‌کردند تا ناامیدی را بر کشور حاکم کنند؛ اما حضور شهید رئیسی در عرصه ریاست‌جمهوری نویدبخش آینده‌ای نیکو برای کشورمان بود.

چراکه مردم به تغییر فضای کشور از فشارها و مشکلات اقتصادی و روزهای خوب و توسعه ایمان آورده بودند. در آن زمان مردم با وجود اعتراضات و گلایه‌ها نسبت به مشکلات عدیده که بخش اعظمی از آن به‌دلیل سوء مدیریت در جامعه بود، پای صندوق رأی آمدند و در نهایت انتخابی شایسته داشتند.

شهید رئیسی در تمام دوران خدمت خود تلاش کرد تا غبار محرومیت را از پیکره جامعه دردکشیده نیازمندان بزداید و خدمتگزار مردم به‌ویژه محرومان و یاور ستمدیدگان و دردکشیدگان باشد.

کشور در سال‌های قبل از دولت شهید رئیسی با توسعه نامتوازن روبرو بود و ضرورت داشت که رسیدگی به مناطق محروم در اولویت کار قرار گیرد.

با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی و تلاشی که این دولت برای فقرزدایی از جامعه داشت، مردم امید در دلشان روشن شد. مشارکت بیشتر مردم در انتخابات دولت چهاردهم این پیام را به دنبال داشت که مردم به‌دنبال رئیس‌جمهوری خدمت‌گزار و دلسوز هستند.

شهید رئیسی الگویی برای مدیریت کشور

*** یزدرسا: آیا با وجود آنکه کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد؛ آیا دولت چهاردهم می‌تواند با مشکلات موجود در کشور فائق آید؟

 

*** جوکار: رئیس‌جمهور نقش بسیار مهمی در تعیین سیاست‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اجراهای کشور دارد. یک رئیس‌جمهور که به استقلال کشور فکر کند و برای وابسته نبودن کشور به ابرقدرت‌ها تلاش کند، به‌طور مستقیم بر تقویت سیاست خارجی و داخلی کشور تأثیرگذار است. همچنین، یک رئیس‌جمهوری که به وابسته نبودن کشور به ابرقدرت‌ها تلاش کند، می‌تواند از تأثیرات منفی این ابرقدرت‌ها بر کشور محافظت کند و سیاست خارجی‌اش را بر اساس اصول استقلال و خودکفایی اجرا کند. این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز تقویت هویت ملی و افزایش اعتبار کشور در میان جوامع بین‌المللی باشد.

 

علاوه بر این، رئیس‌جمهور می‌تواند از بهره‌وری بهتر از منابع داخلی و بیرونی کشور بهره‌برداری کند و به توسعه و پیشرفت کشور کمک کند. این موضوع می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک کند و انگیزه‌های مردم برای توسعه و پیشرفت خود را تقویت کند.

 

قبل از دولت شهید رئیسی کشور با رشد و توسعه نامتوازن زیادی روبرو شد. در حالی متأسفانه برخی نقاط کشور با محرومیت‌های بسیار جدی و عجیبی روبرو بودند که برخی دیگر از نقاط کشور به‌شدت با پیشرفت و توسعه مواجه بوده‌اند.

 

در حوزه اشتغال نیز در برخی نقاط با مشکل شدید بیکاری روبرو بودیم ولی در برخی نقاط دیگر اصلاً مشکلی در زمینه بیکاری نبود و این‌ها همه ناشی از توسعه نامتوازن است. البته در همان مناطق برخوردار هم یک سری مشکلاتی وجود داشت که اگر این مشکلات ادامه پیدا می‌کرد، به بحران تبدیل می‌شد.

 

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، توسعه متوازن است؛ چیزی که شهید رئیسی در دولت خود آن را مدنظر داشت. برخی مشکلاتی که در کشور وجود دارد، ارتباطی با تحریم بودن یا نبودن کشور ندارد و با درایت و مدیریت می‌توان به‌راحتی بر آن فائق آمد.

 

 دولت سیزدهم الگوی بارزی برای کشورداری در شرایط تحریم است. عده زیادی در حال حاضر به خدمات شهید رئیسی و دولت سیزدهم ایمان دارند؛ آن‌ها افراد هستند که اغلب شاهد خدمات دولت بوده و از نزدیک این خدمت‌رسانی را لمس کرده‌اند؛ اما عده‌ای نیز باید بدانند که دولت شهید رئیسی زیرساخت‌های خوبی را در بخش‌های مختلف آماده و فراهم کرده است که اگر دولت چهاردهم در همین مسیر و ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی باشد، می‌توان به رفع مشکلات کشور به‌ویژه در عرصه اقتصاد امیدوار بود.

 

امروز الگو گیری از دولت شهید رئیسی برای تداوم رشد کشور یک نیاز است.

 

رئیس‌جمهور مردمی و شایسته به دنبال جلب رضایت مردم است؛ همان‌گونه که شهید رئیسی به دنبال خدمت به مردم و جلب رضایتشان به این دلیل، بود.

شهید رئیسی، این مرد میدان با بهره‌گیری از دانش و تجربیات خود، پای درد دل مردم نشست و نیازهای آن‌ها را درک کرد. سپس برنامه‌هایی را برای حل مشکلات و بهبود وضعیت کشور ارائه کرد. این شهید بزرگوار با مسئولیت‌پذیری، روشن‌فکری، منطقی و اخلاقی که داشت، برای رفع مشکلات مردم تلاش کرد.

 

او تلاش کرد مردم را هدایت کرده و آن‌ها را از اهداف و فرصت‌های کشور آگاه کند. سعی می‌کرد امید و انرژی را به مردم منتقل کند و با ایجاد توافقات و همکاری با دیگر ارکان حکومت، اصحاب رسانه و تمام مردم، به پیشرفت و توسعه کشور کمک کند.

 

در سایه تلاش و همتی که داشت، مردم را به دنبال خوبی‌ها و ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی هدایت کرده و تلاش کرد تا اعتماد مردم به شخصیت و رفتار خود جلب کند. این مرد میدان اهمیت ارتباط خوب و شایسته با مردم و در کنار آن‌ها بودن را درک کرد و شفافیت در عملکرد، جای خود را در دل مردم باز کرد.

 

این شهید بزرگوار از عدالت، برابری و احترام به حقوق بشر پیروی کرد. چه در دوران ریاست قوه قضائیه و چه در دوران ریاست‌جمهوری تلاش کرد با همه افراد را بدون تبعیض قانونی و اجتماعی با همسانی و عدالت برخورد کند. اختلاس و فساد را محکوم کند و قوانین سخت‌گیرانه برای مقابله با این پدیده‌ها اجرا کند.

 

او به معنای واقعی مردمی بود و با اخلاق و پایبندی که به ارزش‌های ملی و انسانی داشت، توانست رضایت مردم را جلب کند و به رشد و توسعه کشور کمک کند. این وِیژگی‌ها و خصوصیاتی که شهید جمهور در خود داشت می‌تواند الگویی برای سایر روسای جمهور کشور در حال و آینده باشد تا یک رئیس‌جمهور موفق و محبوبی باشد که باعث تأثیرگذاری مثبت او بر مردم و کشور می‌شود.

شهید رئیسی الگویی برای مدیریت کشور

*** یزدرسا: خدمات دولت چگونه باعث تداوم انقلاب اسلامی می‌شود؟

 

*** جوکار: در حال حاضر هنوز آن‌طور که بایدوشاید خدمات دولت سیزدهم برای مردم ملموس نیست و هنوز سفره مردم کوچک است؛ مردم با مشکلاتی روبرو هستند که عمدتاً در حوزه اقتصادی و معیشتی است و غالباً هم افرادی گرفتار این مشکلات شده‌اند که در متن انقلاب بوده و برای آن زحمت و تلاش کشیده‌اند.

 

خدمات دولت‌ها باید به مردم به مثابه پاسخ به نیازهای اساسی اجتماعی و اقتصادی آن‌ها ارائه شود و برای رشد و توسعه جامعه تلاش شود. این خدمات می‌تواند شامل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، تأمین غذا و محصولات اساسی، ارتقاء سطح آموزش‌وپرورش، ایجاد فرصت‌های شغلی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، مبارزه با فساد و تبانی و ارائه حقوق مدنی و اجتماعی به همه شهروندان باشد. اگر دولت توانایی ارائه این خدمات را داشته باشد و به مردمان با عدالت و عملکرد مؤثر ارائه کند، مردم نیز از نظام حمایت خواهند کرد.

 

دولت‌ها یک سری وظایف ذاتی دارند که باید انجام دهند؛ شهید رئیسی برای این وظایف ذاتی تلاش کرد و انصافاً گام‌های بلندی در راستای توسعه و پیشرفت کشور نیز برداشته شد؛ ان‌شاءالله در دوره آقای پزشکیان توجه به انجام این وظایف تداوم و بلکه افزایش یابد.

 

دولت چهاردهم باید به این نکته توجه داشته باشد که به‌هرحال بحث انقلاب و نظام مطرح است و همه وظیفه داریم زمینه حراست و حفاظت از نظام را فراهم کنیم؛ قطعاً هرچه که مردم رضایت بیشتری داشته باشند، در این مسیر می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از