حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
نگاهی به صنعت در یزد؛

قدیمی‌ترین برندهای صنعتی یزد کدام‌اند؟

قدیمی‌ترین برندهای صنعتی یزد کدام‌اند؟

سابقه صنعتی یزد به دوران قاجار و پهلوی برمی‌گردد، زمانی که کارخانه‌های مختلفی در این شهر تأسیس شدند و به تولید محصولات متنوع که عمدتاً از صنعت نساجی بود، پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، یزد یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که قدمت و سابقه بالایی در زمینه صنعت دارد. این شهر به‌عنوان یکی از مراکز مهم صنعتی کشور شناخته می‌شود و در طول تاریخ، نقش بسزایی در توسعه صنایع مختلف ایفا کرده است.

یزد به‌خاطر وجود کارگاه‌های نساجی، صنایع‌دستی و همچنین تولیدات کاشی و سرامیک معروف است. این شهر به‌عنوان یکی از مراکز تولید ابریشم و پارچه‌های سنتی نیز شناخته می‌شود. 

سابقه صنعتی یزد به دوران قاجار و پهلوی برمی‌گردد، زمانی که کارخانه‌های مختلفی در این شهر تأسیس شدند و به تولید محصولات متنوع که عمدتاً از صنعت نساجی بود، پرداختند. زمانی استان یزد حدود ۵۰۰ برند مطرح را در خود جای داده بود. در ادامه گزارش با برندهای مطرح و با قدمت یزد آشنا می‌شویم. 

 

قدیمی‌ترین برندهای صنعتی یزد کدام‌اند؟

سید علی‌اکبر کلانتر، رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» اظهار کرد: اقتصاددان بودن یزدی‌ها زبانزد عام و خاص است و با استعدادی که در این زمینه دارند، می‌توانند به جایگاه بالایی در اقتصاد دست یابند و در همین راستا باید با تدبیر و مدیریت ذخایر دانایی، کارآفرینی را در یزد حفظ و گسترش دهیم.

 

وی در مورد برند‌های قدیمی یزد تصریح کرد: یزد از قدیم‌الایام صنعتی بوده است؛ برخی برند‌ها ماندگار بوده‌اند و برخی به دلایلی عمرشان به سر آمده است.

 

* دلایلی که باعث تعطیلی کارخانه‌های قدیمی یزد شد

 

کلانتر با بیان اینکه کارخانه‌های قدیمی یزد بیشتر در زمینه نساجی فعالیت می‌کرده‌اند، ادامه داد: کارخانه‌هایی چون آقا، سعادت نساجان، افشار، جنوب، اقبال، درخشان، هراتی، قدمتی حدود ۱۰۰ سال داشتند اما متأسفانه به دلایلی، دیگر امروز وجود ندارد.

 

وی در رابطه با دلایل تعطیلی این برند‌های قدیمی صنعت در یزد گفت: دلایل مختلفی برای تعطیلی این واحد‌های با قدمت بالا وجود دارد؛ برخی به دلیل اختلافات درون بنگاهی و مدیریتی و اختلاف بین مدیران به تعطیلی کشیده شده است.

 

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد افزود: برخی دیگر از کارخانه‌های قدیمی یزد به دنبال اتفاقات پس از انقلاب منجر به تعطیلی آنها شد که متأسفانه مدیران جدید به علت عدم تخصص و توانایی لازم نتوانستند این کارخانه‌ها را مدیریت کنند و در نهایت این کارخانه‌ها ورشکست شدند، کارخانه سعادت نساجان از جمله کارخانه‌های سهامی استان بود که درگیر اتفاقات پس از انقلاب شد و در نهایت سرمایه بسیاری از سهام‌داران که از اقشار مختلف بودند، بر باد رفت.

 

وی افزود: دلیل تعطیلی برخی دیگر از واحد‌های صنعتی به دلیل افراط‌ها و تفریط‌هایی بود که در اوایل انقلاب صورت گرفت و در نهایت به خاطر این افراط‌ها، کارخانه به سمت تعطیلی حرکت کرد به نحوی که کارخانه درخشان پس از این اتفاقات توسط یک فردی که هیچ گونه تخصصی در زمینه اقتصاد و بازار و تولید نداشت اداره شد که همین سوء مدیریت دلیل اصلی تعطیلی این کارخانه شد.

 

کلانتر با بیان اینکه کارخانه اقبال یکی دیگر از کارخانه‌هایی بود که به سمت تعطیلی حرکت و در نهایت نیز تعطیل شد، ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران یزدی در خارج از یزد سرمایه‌گذاری کردند و توانستند برند‌های معتبری را ایجاد کنند به مانند گروه برخوردار، پارس، جهان که این کارخانه‌ها نیز به مانند دیگر کارخانه‌ها و به همان دلایل، تعطیل شد.

 

* بعد از انقلاب، دوران شکل‌گیری برندهای جدید در یزد بود

 

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، تحریم کشور ایران و ظلم استکبار علیه کشورمان شدت گرفت، ادامه داد: برخی صنایع به‌دلیل بهره‌وری پایین و مصرف انرژی بالا نتوانستند در چنین شرایطی به فعالیت خود ادامه حیات دهند به نحوی که اوایل انقلاب کارخانه جنوب یزد علیرغم عبورموفقیت‌امیز از بحران‌ها و اتفاقات پس از انقلاب، اما در نهایت به‌دلیل عدم نوسازی و قدیمی شدن تکنولوژی به تعطیلی کشیده شد. این قدیمی بودن و عدم نوسازی ماشین‌آلات به حدی بود که یکی از تاجران ایتالیایی پس از بازدید از این کارخانه اعتقاد داشت که فعالیت این کارخانه شبیه معجزه است؛ چراکه از یک موزه، تولید بیرون می‌آید.

 

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد در مورد برند‌های قدیمی صنعت یزد که تاکنون ماندگار شده‌اند، گفت: یکی از کارخانه‌های قدیمی استان یزد یزدباف است که امروز به‌دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب با شرایط خوبی روبه‌رو نبوده و نفس‌هایش به شماره افتاده است.

 

کلانتر تصریح کرد: بعد از انقلاب برخی شرکت‌ها و کارخانه‌های ایجاد شد که اکنون فعالیتشان ادامه دارد. الکتروکویر، مه‌سرام، ایفاسرام، کاشی مسعود ایران، کاشی عقیق، کاشی پرسپولیس، صنایع لاستیک یزدتایر، کابل‌های شهید قندی، یزدگل در حال حاضر روند توسعه را طی می‌کنند.

 

این مقام مسئول افزود: فرش ستاره کویر، فولاد آلیاژی، داروسازی کارن، وکیل، فولاد یزد، سیم و کابل یزد، کاشی یزد، سیم و کابل ستاره از اوایل انقلاب فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون دوام آورده‌اند.

 

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد گفت: سنگ‌آهن بافق از جمله شرکت‌های معدنی ایجادشده بعد از انقلاب است اما در حال حاضر نیمه‌جان بوده و مشکلات زیادی بر سر راه خود دارد.

 

وی در مورد دلیل عمر کوتاه برخی از برند‌های کنونی عنوان کرد: بسیاری از برند‌ها وضعیت خوبی ندارند. برند‌ها یا تعطیل‌شده و یا نیمه‌جان هستند که وقتی واحد‌های صنعتی بازار خود را از دست می‌دهند از برند بودن خارج می‌شوند.

 

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد ادامه داد: بخشی از دلایل به تعطیلی کشیده شدن صنعت مربوط به سیاست‌های کلان اقتصادی، تحریم، وضع قوانین خلق‌الساعه، جهش نرخ ارز، عدم به‌روزرسانی تکنولوژی و همچنین به‌دلیل تحریم و... بوده است. اینکه یک‌دفعه نرخ ارز تغییر چند برابری داشته باشد، صنعت را به ورطه نابودی می‌کشاند.

 

وی با بیان اینکه مسائل خارج از محیط کسب‌وکار از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که بر سر راه صنعتگران قرار دارد، گفت: حدود ۷۰ درصد عوامل شکست و به تعطیلی کشیده شدن صنایع به خارج از محیط کسب‌وکار مربوط می‌شود.

 

کلانتر افزود: تحریم باعث شده تا صنعتگران ایرانی تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از رقبا در سایر کشور‌ها هزینه کنند.

 

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از دلایل به تعطیلی کشیده شدن صنعت مربوط به درون بنگاه و سوء مدیریت برمی‌گردد.

قدیمی‌ترین برندهای صنعتی یزد کدام‌اند؟

 

صنعت یزد می‌تواند با بهره‌گیری از منابع محلی، نیروی کار ماهر و زیرساخت‌های موجود، به یک قطب صنعتی تبدیل شود. همچنین، حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌تواند به نوآوری و توسعه فناوری‌های جدید در این صنعت منجر شود.

 

در نهایت، توجه مسئولان به این موضوع می‌تواند به حفظ و ارتقاء هویت فرهنگی یزد نیز کمک کند و باعث جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران بیشتر به این منطقه شود.

 

البته، ضروری است که افرادی که قصد ورود به عرصه صنعت دارند، با علم و تجربه مدیریت، به میدان پا بگذارند تا بتوانند علاوه بر جلوگیری از تعطیلی واحد صنعتی، به‌طور کامل از پتانسیل‌های آن صنعت استفاده کرده و به رشد و توسعه آن کمک کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از