حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
نیم‌نگاهی کوتاه به سالی که گذشت؛

مرداد 1402 یزد در یک نگاه

مرداد 1402 یزد در یک نگاه

در این روز‌های پایانی سال مرور روز‌های خوب و بد مردادماه ۱۴۰۲ و یادآوری اتفاقات مهم آن به ما این فرصت را می‌دهد تا با کمی درنگ و تأمل به تابستانی که گذراندیم نگاه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، پس از مروری بر آنچه که در بهار ۱۴۰۲ گذشت، اینبار به سراغ رویدادهای مهم دومین ماه تابستان یعنی مرداد می‌رویم تا کم‌کم وقایع خوب و بد تابستان ۱۴۰۲ را به یاد آوریم.

در اولین روز مرداد ماه طی حکمی از سوی استاندار یزد، علی دهقان نیری به سمت سرپرست فرمانداری شهرستان تفت منصوب شد.

در دوم مرداد ماه عظیمی، مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان یزد از آزادی ۴۴ زندانی جرائم غیر عمد یزدی در ۴ ماهه ابتدایی سال خبر داده بود.

در سوم مرداد ماه بود که گنجی، دبیر ستاد اربعین استان یزد از آغاز ثبت نام پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داده و گفته بود: ثبت‌نام متقاضیان حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین از ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز شده و بیمه زائران برای هر نفر با توجه به تعهد بیمه‌ای از مبلغ ۳۵ تا ۵۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در همین تاریخ و در پویشی متفاوت در حوزه علمیه یزد و در پاسخ به هتک حرمت ساحت مقدس و شریف قرآن کریم در سوئد و دانمارک با برگزاری پویش (ارسال قرآن به استکهلم سوئد و کپنهاگ دانمارک) اولین بسته‌ی اهدایی قرآن کریم حوزه علمیه یزد به مقصد شهر استکهلم سوئد ارسال شده بود.

*برگزاری اجتماع بزرگ عاشوراییان در یزد

در همین تاریخ بود که اجتماع بزرگ عاشوراییان یزد حسینیه ایران همزمان با هفتم محرم‌الحرام با حضور بیش از ۵۰ هیئت‌ عزاداری از سراسر استان و مشارکت گسترده مردم دارالعباده در حسینیه امیر چقماق یزد برگزار شد.

در چهارم مرداد ماه بود و در اولین نشست تخصصی مدیریت دانش خشکسالی منطقه‌ای استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد که به صورت وبینار برگزار شده بود مدیرکل مدیریت بحران استان یزد به عنوان رئیس کارگروه مدیریت دانش خشکسالی ۵ استان انتخاب شد.

پنجم مرداد ماه بود که شاه حسینی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری یزد از واردات ۵۵۰ تن گوشت قرمز به یزد خبر داده بود.

۶ مرداد ماه و همزمان با عاشورای حسینی حضور گردشگران خارجی در مراسم عزاداری یزد حسینیه ایران بسیار به چشم می‌خورد.

در تاریخ هفتم مرداد ماه بود که روابط عمومی استانداری یزد در خصوص صحبت یکی از سخنرانان کشوری توضیحاتی ارائه داد.

در متن این توضیح آمده بود: در روزهای اخیر کلیپی از یکی از سخنرانان مطرح کشوری مبنی بر گلایه یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از استاندار یزد از یکی از فرمانداران استان و به تبع آن، «توبیخ فرماندار» توسط استاندار، منتشر و واکنش هایی را در پی داشته است که به هیچ عنوان این صحبت صحت ندارد.

وی ادامه داده بود: هیچ یک از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی چنین گلایه را مطرح نکرده و استاندار یزد نیز در این رابطه توبیخ و حتی توصیه و دستوری به فرمانداران نداشتند.

در همین تاریخ بود که استاندار یزد در نشست ستاد هفته دولت گفته بود که بخشی از تورم بالای استان به علت ساختارهای اقتصادی یزد است که کاملاً با استان‌های دیگر فرق دارد.

عصر همان روز رائفی پور در توییتی نوشت: در این سخنرانی خبری که درباره استاندار یزد دادم مربوط به استاندار اصفهان و یکی از نمایندگان این استان بوده است. اشتباه از بنده نبود، مسئولی که خبر را به من رسانده بود سهوا یزد را بجای اصفهان نام برده بود.

جالب‌ترین خبر این روز در مجله تایم منتشر شده بود؛ مجله تایم برای به کارگیری معماری یزدی در آمریکا به خاطر زیبایی و مخصوصاً سیستم خنک کننده استفاده شده در آن این سبک معماری را پیشنهاد داده بود و این در حالیست که متاسفانه این معماری در یزد در حال فراموشی و دیگر چندان در معماری های جدید استان دیده نمی شوند.

هشتم مرداد ماه بود که هیئت بعثت در مورد سوء استفاده رسانه های معاند از عزاداری این هیئت بیانیه‌ای داد و گفته بود: هرگونه تعبیر و تفسیری که مسیر عشق ورزی و ولایتمداری به ساحت منور سید و سالار شهیدان را مخدوش نماید، قاطعانه مردود می‌دانیم.

متاسفانه مرداد ماه نیز همچون تیرماه مینی‌بوس کارگران در بافق واژگون شد و یک کشته و ۶ مصدوم بر جای گذاشت.

در همین تاریخ بود که کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که یزد جزو ۱۰ استان با کم‌ترین نرخ بیکاری است.

در همین تاریخ عنوان شده بود که یزد میزبان بزرگ‌ترین هیأت زنجیرزنی ایران خواهد بود؛ قابل به ذکر است که بزرگترین هیئت زنجیرزنی ایران متعلق به شهرستان ابرکوه استان یزد است.

*کاهش ۲۵ درصدی مشارکت یزدی‌ها در کنکور

در تاریخ نهم مرداد ماه مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد از کاهش ۲۵ درصدی مشارکت یزدی‌ها در کنکور خبر داده و گفته بود: با توجه به روند توسعه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی و شاخص‌هایی که در شهرستان‌ها وجود دارد باید هدایت تحصیلی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استاندار یزد نیز در این زمینه گفته بود: مخاطبان مجموعه آموزش و پرورش بسیار فراگیر هستند، اما هدایت تحصیلی دانش آموزان باید اولویت باشد. برای انتخاب رشته دانش‌آموزان کارگروه‌های تخصصی در استان تشکیل و مدل‌های موفق بررسی شود و مشاوره که امری مهم است مورد توجه قرار گیرد.

رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان یزد علت این کاهش را تغییرات ایجادشده در سیستم جذب دانش‌آموز  و شرط معدل برای دانشگاه است.

در دهم مرداد ماه بود که سایت رهبر انقلاب از عزاداری‌های مردم یزد در بیان تبیین عاشورای حسینی یک نماهنگ منتشر کرد و این نشان از شور حسینی در استان یزد است.

 

مرداد 1402 یزد در یک نگاه

در همین تاریخ بود که فالوده یزدی به عنوان میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد و به همین بهانه در روزهای گرم سال این دسر یزدی بیشتر طرفدار پیدا کرد.


در یازدهم مرداد ماه مدیرکل تعزیرات حکومتی یزد از کشف ۲۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در یزد خبر داده و گفته بود که عوامل حراست شرکت نفت استان و ماموران نیروی انتظامی پس از بازرسی از یک محل، به میزان ۱۱ هزار و ۵۳۹ لیتر گازوئیل و ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر نفت سفید را کشف و پرونده را برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال کردند.


۱۲ مرداد ماه نیز مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان یزد هشدار داده بود که حمله لینک‌های جعلی به شهروندان یزدی شدت بسیار زیادی گرفته است.


و در همین تاریخ بود که مدیر حراست شهرداری یزد از کشف حدود ۶۰۰ مترمربع زمین‌خواری در یکی از مناطق مرغوب شهر به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال خبر داده بود.


نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در تاریخ ۱۴ مرداد ماه و در گفتگو با یزدرسا از کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در یزد خبر داده و گفته بود: با راه‌اندازی گشت‌های نظارتی از مشاوران املاک و همچنین پیگیری سیاست های دیگر، حدود ۱۰ درصد قیمت مسکن در استان یزد کاهش‌یافته است.

 

*انتخابات شورای شهر یزد با تمام حاشیه‌هایش تمام شد


۱۶ مرداد ماه بود که انتخابات هیئت رئیسه سومین سال شورای اسلامی شهر یزد برگزار شد و عزیزالله سیفی با اکثریت آراء به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر یزد انتخاب شد.


در همین تاریخ بود که پیش ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد.


در ۱۸ مرداد ماه سعید رستگاری، دبیر ستاد انتخابات استان یزد از نام‌نویسی ۱۷۱ داوطلب نمایندگی مجلس در استان یزد خبر داد که از این آمار ۲۳ زن داوطلب نمایندگی مجلس در استان یزد بودند.


در همین تاریخ نیز فرمانده نیروی انتظامی استان یزد از اخراج ۱۰ هزار افغانستانی غیرمجاز از استان یزد خبر داده و عنوان کرده بود: امسال بیش از ۱۰ هزار نفر اتباع غیرمجاز در استان دستگیر و عودت داده شدند و با توجه به مطالبه مردم استان این رویکرد شدت خواهد گرفت.


صبح روز بیستم مرداد ماه مرتضی شایق عضو شورای اسلامی شهر یزد بر اثر ایست قلبی درگذشت و احمد ترکمانی جایگزین این مرحوم در شورای ششم شهر یزد شد.


در همین تاریخ بود که سرپرست معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد اعلام کرده بود که یزد رتبه اول پرداخت وام ازدواج در کشور را کسب کرد و ادامه داده بود: با عنایت به گزارش بانک مرکزی در خصوص موضوع عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج، استان یزد با پرداخت ۵۹.۳ درصدی از مجموع متقاضیان، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.


در تاریخ ۲۲ مرداد ماه بود که رئیس ستاد انتخاباتی استان یزد از افزایش ۱۲۵ درصدی آمار ثبت نام کنندگان دوره‌ی دوازدهم انتخابات مجلس خبر داده و تصریح کرده بود: در حوزه اردکان ۶۳ نفر، تفت ومیبد ۸۲ نفر و مهریز، ابرکوه ،خاتم ،بهاباد، بافق و مروست ۱۰۴ نفر و یزد، اشکذر و زارچ ۲۸۸ تاکنون ثبت نام کرده اند.

 

خبر خوب این تاریخ جهانی شدن کشتی‌گیر ناشنوای استان یزد بود؛ مسلم دهقانی کشتی‌گیر پر افتخار اردکانی و دارنده مدال نقره آسیا موفق شد با درخشش در سومین دوره اردوی آماده سازی و انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی ناشنوایان و غلبه بر رقیب شیرازی خود در دیدار انتخابی درون اردویی، به عنوان عضو تیم ملی کشتی فرنگی ناشنوایان بلیط رقابت‌های جهانی را به نام خود ثبت کند.


در تاریخ ۲۵ مرداد ماه اسدی، معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که یزد حائز رتبه دوم مولدسازی در حوزه سلامت شد. 


در تاریخ ۲۶ مرداد ماه بود که استاندار یزد بر کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن تاکید کرده و گفته بود: هدف‌گذاری استان، کاهش ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بها به‌واسطه تشدید نظارت بر مشاورین املاک است.

 

 

مرداد 1402 یزد در یک نگاه

*از موکب‌داری یزدی‌ها در اربعین تا برپایی بزرگترین سفره حضرت رقیه (س) در یزد


در تاریخ ۲۹ مرداد ماه بود که مشهدی‌بافان مسئول موکب‌های استان یزد در عراق در گفتگو با یزدرسا گفته بود: ۴۸ موکب از استان یزد در مراسم پیاده‌روی اربعین برپا می‌شود؛ این موکب‌ها بر اساس هماهنگی‌های انجام شده در ستاد اربعین استان یزد، جانمایی شده‌اند.


وی ادامه داده بود: تقریبا بیش از ۵ هزار نفر به عنوان خادم در موکب‌های اعزامی استان یزد به عراق کار خدمت‌رسانی به زائران را انجام خواهند داد.


در همین تاریخ و در مراسمی با حضور مسئولان و مدیران شهرداری یزد، ۳۷ دستگاه اتوبوس از سازمان حمل و نقل شهری بار و مسافر شهرداری یزد، برای خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی به پایانه مرزی شلمچه اعزام شد.


در تاریخ ۳۱ مرداد ماه نیز بزرگترین سفره جهانی حضرت رقیه(س) در میدان امیرچقماق یزد برپا شد.

 

مروری کوتاه بر دومین و گرم‌ترین ماه از تابستانی که گذشت با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و این ماه آکنده به عطر و بوی محرم و شور حسینی در استان یزد بود.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از